در حال بارگذاری ...
...

ثبت تئاتر شهر به دلهره های هنرمندان پایان داد

پس ازمدت ها انتظار ،با تهیه پرونده ثبتی تئاتر شهر از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و تصویب در شورای ثبت این سازمان این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت تا بنابر ضوابط و مقررات میراث فرهنگی با هرگونه تخلف در عرصه و حریم این بنای تاریخی برخورد شود.

میراث خبر
آمنه شیرافکن:

پس ازمدت ها انتظار علاقه مندان هنر تئاتر و نمایش ،با تهیه پرونده ثبتی تئاتر شهر از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و تصویب در شورای ثبت این سازمان این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت تا بنابر ضوابط و مقررات میراث فرهنگی با هرگونه تخلف در عرصه و حریم این بنای تاریخی برخورد شود.
تئاتر شهر در یکی از پر رفت وآمد ترین چهارراه های تهران، چهره ای آرام به شهر بخشیده و به مکانی برای تجمع علاقه مندان به فرهنگ و هنر تبدیل شده است و تا هفته آینده شماره ثبتی آن مشخص می شود.
«ناصر پازوکی »، رییس شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این باره گفت : «‌ پرونده ثبتی این بنای تاریخی با تلاش کارشناسان سازمان میاث فرهنگی و گردشگری استان تهران تهیه شده و ثبت آن نیز در شورای ثبت این سازمان به تصویب رسیده است و تا هفته آینده ،با تایید نهایی شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، شماره ثبتی آن مشخص می شود. »
به گفته وی‌ ثبت تئاتر شهر اقدامی است که به دلهره هنرمندان در زمینه تخریب احتمالی این بنای تاریخی پایان داده و امکان اجرای ضوابط و قوانین میراث فرهنگی را برای حمایت از آن به وجود می آورد.
معماری این بنای تاریخی به گفته کارشناسان معماری یادآور بنای تاریخی تکیه دولت است و ویژگی های معماری مدرن در این بنای تاریخی با مهارت به کار رفته است.

«مهدی معمارزاده»، رییس اداره حفاظت و مرمت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز ثبت این اثر در فهرست آثار ملی را اقدامی برای حفاظت همه جانبه از این بنا عنوان کرد و افزود : « مجموعه تاریخی تئاتر شهر از نظر ویژگی های معماری و همچنین ارزش های هنری _ فرهنگی،از اهمیت فراوانی برخوردار است وبا ثبت این اثر در فهرست آثار ملی از هرگونه آسیب احتمالی به این بنای تاریخی جلوگیری می شود.»
وی افزود : « حفظ عرصه و حریم منظری این بنای تاریخی برای کارشناسان مرمت ومعماری از آن جهت حایز اهمیت است که با این اقدام از این پس می توان با اقدامات منجر به بلند مرتبه سازی های اطراف بنا که زیبایی بصری این اثر را مخدوش کرده اند، مطابق با ضوابط و مقررات میراث فرهنگی برخورد کرد .»
کلنگ ساختمان تئاتر شهر که براساس نقشه‌های تهیه شده دارای پلان دایره بود سال 1346 به زمین خورد و در بهمن سال 1351 یکی از مجهزترین مکان های تئاتر در خاورمیانه افتتاح شد.
فضاهای داخلی این بنا با پیچ و خم‌های حاصل از پیروی طرح از هندسه غالب حالت رمز و راز گونه به خود گرفته و گویی فرد را در هزارتوی خود اسیر و مسحور کرده، آنچنان که خصیصه هنر است.
به گفته معمار زاده ،طراح، هوشمندانه امکاناتی را که به طبع، پلان دایره به همراه دارد در جهت استفاده بهینه از حداکثر فضا در اختیار گرفته و در طراحی جزییات دکوراسیون داخلی و تزیینات بدنه‌ها نیز نهایت سعی و کوشش در رسیدن به هماهنگی و تناسب انجام شده است.
معمار زاده معتقد است آنچه که این بنا را به عنوان یک نشانه ارزشمند شهری مطرح می‌کند هیات ظاهری آن است که همچون مجسمه‌ای عظیم و زیبا در چشم‌انداز منظری شهری، همچون تهران که ساختارهای جعبه‌ای بی‌تناسب و زمخت بر روح مفاهیم شهری آن غالب بوده و باعث ملال خاطر شهروندانش شده، غنیمتی است در کنار پارکی آشنا، در تقاطع خیابان‌هایی معروف و نزدیک به مراکز علم و هنر و ماوایی است برای کسانی که لحظاتی را دور از فشارهای زندگی ماشینی به تماشای نمایشی به تماشاخانه شهرشان می‌نشینند.
وی می گوید :«ستون‌های باریک و بلند تئاتر شهر که بیشتر از اینکه جنبه سازه‌ای آن به نظر آید جنبه تزیینی آن جلب توجه می‌کند، به طناب‌های دربرگیرنده بالنی شبیه است که بنا را به زمین دوخته و از سطح زمین شروع شده، به زیر بیرون‌زدگی پشت‌بام می‌رسند.
لنگه طاق‌هایی که با ترکیبی موزون و با در هم تنیدن، کاربندی ارزشمند را پدید آورنده‌اند، سعی طراح را در جهت به کار بردن عناصر معماری سنتی که به منظور از بین بردن یکنواختی بدنه استوانه‌ای تئاتر به کار رفته‌اند نشان می‌دهد، بین هر سه ستون دو طاق که تیزه آن در وسط پیش‌آمدگی بام ختم می‌شود و طاق سومی که دو طاق زیرین را در برمی‌گیرد و تیزه آن به لبه انتهایی پیش‌آمدگی می‌رسد در تلطیف نمای ساختمان و القا سبکی حجم آن بسیار موثر بوده و ریتم جالبی در چرخش بر گرداگرد بنا به آن داده است و با ایجاد سایه، روشن‌ها و پرسپکتیو حاصل از این گردش، حرکتی پویا را به ظاهر بنا می‌بخشد، گویی بنا، زمان‌سنجی است که عقربه‌اش سایه‌های در حال حرکت روی بدنه آن است.
طاق‌نماهای ایجاد شده که صرفا جنبه آرایه‌ای برای بنا دارند در القا فرم‌های مانوس، از جمله محراب موفقیت طرح را در ترکیب عناصر شاخص معماری مسجد به نمایش گذاشته است.
استفاده از آجر در نما و ترکیب آن با کاشی فیروزه‌ای و سبز رنگ و همچنین به کارگیری عناصر تزیینی آجری ایجاد حسی آشنا با بنای تئاتر شهر را تشدید می‌کند.