در حال بارگذاری ...
...

اشتیاق برای حضور در این سمینار نقش مهمی در آینده هنری ما دارد

اشتیاق برای حضور در این سمینار نقش مهمی در آینده هنری ما دارد

اختتامیه دومین سمینار بین‌المللی دین و نمایش روز گذشته-۲۸ آبان-با حضور حسین مسافر آستانه رئیس مرکز هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در بخش دوم سمینار بین‌المللی دین و نمایش ،احمد کامیابی‌مسک، مجید سرسنگی، حبیب‌الله دانش پاکران درخصوص رویکرد تئاتر به دین، کلر پمنت درخصوص "نشانی از صوفی مجنون عاقل در شیوه اجرایی بهاند"، بهروز محمدی بختیاری درباره "بارگاه خشایارشاه از کتاب مقدس تا عرصه ادبیات نمایشی فارسی" و مصطفی مختاباد درباره "متافیزیک حضور و حضور متافیزیکی نمایش شرق در جهان مدرن" سخنرانی کردند.
همچنین در این سمینار مقالاتی از دبرا بروچ دانشیار رشته تئاتر آمریکا و واندر لیدن کارشناس تبادلات فرهنگی اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره هند نیز در خصوص بازتاب آئین‌های مذهبی در تئاتر ارائه شد.
سقائیان درباره مقاله دبرا بروچ که با موضوع احیای هویت در نمایش معاصر بومیان استرالیا ارائه شده بود، گفت: «اعمال و رفتارهای حکومت پیشین استرالیا باعث شد شکافی در هویت بومیان و گسست آن‌ها از رویای مقدس، فرهنگشان و همچنین نابودی ساختار خانواده بومیان ایجاد شود. تجربه تاریخی مردمان بومی و مراجع قدرت که در نمایش‌های سنتی بومیان بازتاب پیدا کرده برای بومیان درد آور است و این مسئله هم برای مخاطبان بومی و هم سفیدپوستان معنادار است.»
وی افزود: «بسیاری از مضامین و اصلوب نمایش بومیان بیانگر این هستند که چگونه شخصیت‌ها قربانی گذشته استرالیا می‌شوند و معنویت فرهنگی بومیان و روح آیین‌های آنان به تدریج به نابودی کشیده شده است با این وجود آنان تسلیم نمی‌شوند تا هویت شخصی خود را پیدا کنند.»
وی گفت: «این تحقیق به ارتباط بین تاریخ و رویای مقدس در مقابل هویت مذهبی، سنتی و فردی بومیان استرالیا می‌پردازد که پاسخ به این مسئله را نیز در لابلای نمایش‌های رابرت مریت، جک دیویس، کوین گیلبرت، هیلاس ماریس، سونیا بورگ و ندمنینگ جست‌وجو می‌کند.»
سپس واندر لیدن بازتاب آئین‌های مذهبی در تئاتر را با ارائه مقاله‌ای که از آغاز بشریت مورد بررسی قرار گرفته است، اینگونه تشریح کرد: «در این مقاله به بررسی مقالات متنوع آیین، مذهب، موسیقی و نمایش پرداخته‌ام و دوره‌های مختلف تاریخی، انواع فعالیت‌ها و نگرش‌هایی که نشانگر شدت و ضعف یا چگونگی این تعامل باشد را به تصویر کشیده‌ام.»
وی با اشاره به مقالات موسیقی، نمایش و عشای ربانی در کلیسا، به چگونگی تأثیر قطعات موسیقی در روند توسعه و تغییر و تحولات موسیقی کنسرتی و تئاتر پرداخت و نمایش‌های مذهبی قرون وسطایی را به نمایش گذاشت.
سپس دبیر سمینار در مراسم اختتامیه گفت: «مقالات نمونه اساتید و هنرجویانی که  در سمینار دین و نمایش شرکت کردند، به چاپ خواهد رسید.»
سپس در پایان سمینار حسین مسافرآستانه رئیس مرکز هنرهای نمایشی به همراه مریم معترف و مهدی حامد سقائیان لوح تقدیری به سخنرانان شرکت‌ کننده در سمینار اهدا کردند.
حسین مسافرآستانه نیز در پایان از کسانی که مقالات خود را برای شرکت در این سمینار ارسال کردند تشکر کرد و گفت: «اشتیاق برای حضور در سمینار نقش مهمی در آینده هنری ما خواهد داشت و ما در آینده تأثیر برگزاری آن را خواهیم دید.»

وی تصریح کرد:«به حکم وظیفه‌ای که برعهده من است لازم است در همین جا از تمامی پژوهشگرانی که در این دوره از سمینار شرکت کردند صمیمانه قدردانی کنم؛ چرا که آثاری که به‌زعم کارشناسان سمینار برای حضور در بخش نهایی انتخاب نشدند نیز از ارزش‌هایی زیادی برخوردار بود که باید از آن‌ها نیز تقدیر کرد.»
مسافر با اشاره به تعداد آثار ارائه شده در این دوره از سمینار گفت: «در این دوره هم این ظرفیت وجود داشت که بتوانیم از آثار بیشتری استفاده کنم اما آنچه برای دبیر سمینار و مدیریت مرکز هنرهای نمایشی مهم بود توجه به کیفیت آثار ارائه شده بود که ما در این سمینار به دنبال آن بودیم.»
رئیس مرکز هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: «ما از گذشته همواره به فقر پژوهش در حوزه تئاتر تأکید داشتیم؛ اما این بار امیدواریم با برگزاری چنین سمینارهای بین‌المللی بتوانیم شاهد تأثیرات مثبتی در عرصه اجرایی حوزه نمایش باشیم و بر این نکته هم تأکید داریم که نقش شما پژوهشگران و مدرسان دانشگاه نقش انکار ناپذیری است که در آینده تأثیرات خود را بر جای خواهد گذاشت.»