در حال بارگذاری ...

احیای مجدد تئاتر مولوی احیای دوباره تئاتر دانشگاهی است

مراسم بازگشایی تئاتر مولوی شامگاه گذشته ـ ۲۹ آبان ـ همزمان با آغاز بخش صحنه‌ای نخستین جشنواره تئاتر حقیقت، با حضور حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین مسافرآستانه رئیس مرکز هنرهای نمایشی، مجید مطهری‌نژاد مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه تهران، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران، جلیل دارا مدیرکل فرهنگی وزارت علوم و جمعی از هنرمندان و اساتید برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این مراسم کلیپ کوتاهی درباره دانشگاه با شعری از عبدالجبار کاکایی پخش شد و در ادامه مهندس مطهری‌نژاد عنوان کرد: «مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران از سال 1346 توسط "پری صابری" پایه‌گذاری شد و برنامه‌های خود را آغاز کرد.»
وی ادامه داد: «از زمانی که مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران در حوزه معاونت دانشگاه قرار گرفت سعی کردیم با یک بازنگری مختصر و دقیق در بعضی وجوه، برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشیم. همچنین نقاط قوت و آسیب‌های توسعه برنامه‌ریزی این مرکز را به نحوی مورد مطالعه قرار دهیم که در شأن فضای دانشگاهی و تئاتر کشور باشد.»
وی با اشاره به حمایت دکتر رهبر گفت: «از همان روزهای اول تأکید دکتر رهبر این بود که این فضا را در شأن دانشگاه بازسازی و آماده کنیم.»
مهندس مطهری‌نژاد خاطرنشان کرد: «نمای داخلی سالن در طول سال‌های گذشته  فرسوده شده بود، بنابراین سعی کردیم نماسازی داخل را مورد توجه قرار دهیم. ارتقا سیستم صوتی و تصویری، مورد دیگری بود که با حمایت دکتر رهبر توانستیم شورای برنامه‌ریزی و ارزشیابی مرکز را با حضور اساتید دانشگاه موسیقی و نمایش تشکیل دهیم.»
وی با بیان اینکه نهاد مقام معظم رهبری نیز جزء این شورا است، گفت: «این مسیر را پایه‌گذاری کردیم و دو ماه است که شورا کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده و هر هفته بازبینی تمامی آثار رسیده را برعهده دارد.»
مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه تهران تصریح کرد: «با وجود دغدغه‌هایی که اهالی تئاتر در این ایام داشتند این مسیر را طی کردیم و امشب ـ 29 آبان ـ مرکز تئاتر مولوی دانشگاه اولین فعالیت صحنه‌ای را همزمان با نخستین جشنواره تئاتر حقیقت که فضایی معنوی و ارزشی دارد، آغاز می‌کند.»
وی با بیان اینکه سعی شد در این مدت اساسنامه و آئین‌نامه اجرایی مرکز تدوین شود گفت: «طی این مدت با مرکز هنرهای نمایشی ارتباط داشتیم و امروز هم تفاهمنامه همکاری فی‌ما بین را امضا خواهیم کرد.»
مهندس مطهری‌نژاد اظهار کرد: «اصلی‌ترین مسأله و مهمترین رویکردی که مدنظرمان است این است که تئاتر ما هم از جنبه محتوایی و هم از جنبه فرم و اجرایی، شأنیت بالای دانشگاهی را داشته باشد. دانشجویانی که در فضای دانشگاهی تحصیلات آکادمیک را طی کردند زمانی که قصد دارند وارد فضای حرفه‌ای شوند، مرکز تئاتر مولوی بهترین مکان برای وارد شدن آن‌ها به این فضا است.»
وی تصریح کرد: «با همت مسئولان باید مرکز تئاتر مولوی جایگاهی برای پرورش هنرمندان متعهد شود. تئاتر نسبت به همه هنرها در جایگاه جدی‌تری قرار دارد و آن هم به خاطر زنده بودن این هنر و ارتباط دقیقی است که با مخاطب برقرار می‌کند. به همین دلیل تئاتر می‌تواند فضای اجتماعی را تحت تأثیر آثار مثبت خود قرار دهد.»
مطهری‌نژاد با اشاره به تولید آثار سفارشی و آثاری که به صورت آزاد تولید می‌شوند و سفارشی نیستند، گفت: «این مرکز هیچ یک از این دو وجه را کنار نمی‌گذارد و از طرفی فضای سومی را هم مدنظر داریم و آن این که بتوانیم نمایشنامه‌های غنی را در این محل تولید کنیم. همچنین در کنار این رویکرد قصد داریم در فضای تئاتر مولوی از فرصت‌هایی که وجود دارد به تئاتر سازمانی، آموزش و پرورش و مدارس کمک کنیم و این مجموعه دیگر تنها مرکز تئاتر مولوی نباشد و با کامل شدن فضای ورودی و مجموعه قصد داریم در کنار تئاتر یک فضای آموزشی و فرهنگی را نیز به وجود بیاوریم.»
مطهر‌ی‌نژاد با قرائت شعر "سفر در آینه" سروده قیصر امین‌پور به صحبت‌های خود پایان داد و سپس کلیپ‌ کوتاهی از چگونگی نماسازی و تغییرات محیطی مرکز تئاتر مولوی به نمایش گذاشته شد.
در ادامه قهرمانی یکی از ویژگی‌های تئاتر ایران را نسبت به سایر کشورها تأثیر حضور فارغ‌التحصیلان دانست و افزود: «دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تئاتر در رشد تئاتر کشور تأثیر دارند و این نشان می‌دهد که تئاتر کشور با فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش عجین است.»
وی ادامه داد: «تئاتر مولوی می‌تواند به زمینه‌های فرهنگی و تئاتر کشور کمک و من امیدوارم تئاتر مولوی ارتباط تنگاتنگ‌تری با دانشجویان داشته باشد.»
"حسین مسافرآستانه" رئیس مرکز هنرهای نمایشی در خصوص احساس خود نسبت به بازگشایی تئاتر مولوی گفت: «تمام اهالی تئاتر نسبت به این مکان یک حس نوستالژیک دارند و دوران یادگیری خود را با عشق تمام و بدون هیچ چشمداشت مالی در جای جای تالار مولوی طی کردند و از این مکان خاطره‌های بسیار دارند.»
مسافرآستانه با بیان اینکه مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران تنها به عنوان یک تئاتر حائز اهمیت نیست، گفت: «این مرکز در واقع میراث معنوی خاصی است که گذشته و آینده آن نقش مهمی در تئاتر کشور داشته و دارد و حفظ آن لازم و ضروری است.»
وی در ادامه عنوان کرد: «پایان‌نامه برخی از دانشجویان درباره تاریخ تئاتر مولوی بود و دانشگاه‌ها و اساتید هم این موضوع را به عنوان تحقیق و پایان‌نامه دانشجویان پذیرفتند.»
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: «بازگشایی مرکز تئاتر مولوی روزنه‌های امید بسیاری را در دل جوان‌ترها به خاطر احیا شدن مرکز فعالیت‌شان و در دل پیش‌کسوتان به دلیل اینکه خاطراتشان پا برجا خواهد ماند، ایجاد می‌کند.»
مسافرآستانه با اشاره به اینکه در گذشته تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر ادامه همکاری با تئاتر مولوی وجود داشته گفت: «این تعهد همچنان پا برجا می‌ماند. همچنین این مرکز محل پر رونقی برای تئاتر خواهد بود و احیای مجدد آن در واقع احیای مجدد تئاتر دانشگاهی است و اتصال تئاتر دانشگاهی به تئاتر حرفه‌ای کشور بسیار حائز اهمیت است.»
در ادامه این مراسم دکتر جلیل دارا مدیرکل فرهنگی وزارت علوم توجه به بحث هنر و هنرمند را در هر جامعه‌ای قابل اهمیت دانست و افزود: «هنر بستری است برای تربیت
نیروی انسانی و نخبه پروری، ابزار خوبی برای کشور ماست که دارای فضای جوانی است، و می‌تواند برای رسیدن به جایگاه متعالی و جامعه‌ای که به سمت تمدن‌سازی پیش می‌رود، مورد توجه قرار گیرد.»
دارا تصریح کرد: «تمدن ما پر از آموزه‌های هنری است و در دامن خود هنرمندان بزرگی را پرورش داده است. با نگاه به تاریخ، درمی‌یابیم بسیاری از شخصیت‌های علمی ما همگی دستی بر هنر داشته‌اند و این نشان می‌دهد که کشور ما جامعه هنردوستی است.»
وی با بیان اینکه هنرمندان باید با جدیت و تلاش بیشتری در جهت اعتلای هنر گام بردارند گفت: «در واقع رسیدن به جایگاه متعالی و رشد یافته زمانی محقق می‌شود که ما به سمت آن مسیری که خداوند متعال تعریف کرده حرکت کنیم که آن مسیر دست‌یابی به قرب الهی است.»
مدیرکل فرهنگی وزارت علوم در ادامه عنوان کرد: «هنرمندان می‌توانند در جهت ارتقای هنر توحیدی پیش بروند. بعد از انقلاب اسلامی هنرمند موحد پرورش داده شده و هم‌اکنون به سمت هنر توحیدی پیش می‌رویم.»
وی خاطرنشان کرد: «با فضایی که فراهم شده باید در جهت خلق آثار پیش رفت و در بحث هنر به خصوص هنرهای نمایشی باید از تقلید فاصله گرفت، چرا که ایران صحنه‌های افتخارآمیز بسیاری برای خلق آثار ناب دارد و نباید این صحنه‌های پرافتخار را در خلق آثار نادیده گرفت.»
دارا افزود: «از گذشته وزارت علوم با تئاتر مولوی همکاری داشته و با بازگشایی مجدد تئاتر مولوی این همکاری ادامه خواهد یافت.»
وی تصریح کرد: «در همین فضای دانشگاهی باید تئاتر حرفه‌ای پرورش پیدا کند؛ چرا که دانشجویان در آینده تئاتر کشور سرنوشت‌ساز خواهند بود.»
سپس کلیپ "هنر متعهد" که دیدار مقام معظم رهبری با هنرمندان بود پخش شد.
در ادامه "حمید شاه‌آبادی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تئاتر مولوی پایگاهی برای توسعه بیشتر کشور است، عنوان کرد: «تئاتر مولوی تنها یک سالن نیست، بلکه دارای پیشینه و قدمت است و زمان تعطیلی این مکان استرس‌ها زیادی وجود داشت که همکاران و دوستان با جدیت تمام به بازسازی دوباره این مجموعه پرداختند.»
وی ادامه داد: «هر حرکتی بعد از مدت زمانی نیاز به توقف دارد تا از این طریق نقاط قوت و ضعف خود را ببیند و با یک نگاه نو بار دیگر پا به عرصه بگذارد.»
شاه‌آبادی افزود: «دوستان جهاد دانشگاهی سال‌ها تلاش کردند که این مکان پایگاه مناسبی برای تئاتر دانشگاهی باشد و امروز خوشحالیم از اینکه بار دیگر شاهد بازگشایی این محل هستیم.»
وی تصریح کرد: «اگر به تئاتر نگاه کنیم خواهیم دید که از گذشته تا به امروز حق تئاتر آن‌طور که باید ادا نشده است. ظرفیتی که تئاتر در آموزش، مسائل دینی، سیاسی و... دارد بسیار بیشتر از این‌ها است و ما به اندازه ظرفیت‌ تئاتر فرصت فراهم نکردیم.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سالانه از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان زیادی داریم گفت: «طبیعی است که دانشجویان علاقه‌مندند در همان رشته‌ای که تحصیل کردند مشغول به کار شوند و تئاتر مولوی بهترین مکان برای تجربه و محلی برای آزمون و خطا است.»
وی تصریح کرد: «ما در تمام مراکز آموزشی کشور نیازمند چنین فضایی هستیم. دانشجو در دوران تحصیل علاقه‌مند است که اثری را خلق کند، اگر این مکان برای خلق آثار دانشجو وجود نداشته باشد، مشخص نیست که مناسبات خوبی را در زمینه هنجارهای اجتماعی طی کرده باشیم.»
شاه‌آبادی از دوران دانشجویی به عنوان یک فرصت تاریخی یادکرد و افزود: «مدیران و مسئولان دانشگاه باید حمایت خود را از تئاتر دانشگاهی بیش از گذشته ادامه دهند. نباید فضایی به وجود بیاید که فعالان دست از تلاش بردارند. خوشبختانه مرکز تئاتر مولوی محل ایجاد اندیشه و فکر است.»
وی با اشاره به اینکه باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری در تئاتر صورت بگیرد گفت: «تئاتر در کشورمان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و جوانان با کمترین امکانات بزرگترین مشکلات را پشت سر گذاشته و یک جریان ماندگار را در حوزه تئاتر به جا گذاشتند.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشایی تئاتر مولوی را همزمان با جشنواره تئاتر حقیقت اتفاق مثبت و خوش یمنی تلقی کرد و افزود: «جشنواره تئاتر حقیقت فصل نوینی از ارائه جشنواره‌ها را به همراه دارد. در حوزه تئاتر کشور گام اول باید در حوزه دانشجویی برداشته شود و با توجه به اینکه قرار است مرکز تئاتر مولوی علاوه بر سالن تئاتر به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود باید در حوزه نمایشنامه‌نویسی هم گام تازه‌ای برداشت و به این عرصه توجه بیشتری کرد.»
شاه‌آبادی تصریح کرد: «باید چشم‌انداز جدیدی در حوزه نمایشنامه‌نویسی در دانشگاه رقم بخورد و دانشجویان احساس کنند در این مکان از تراوشات  فکری آن‌ها حمایت می‌شود.»
در ادامه مراسم هم‌نوازی تنبور و دف توسط فرشاد حقیقی و داود بی‌باک انجام شد. سپس دکتر مطهری‌نژاد و حسین مسافرآستانه در حضور حمید شاه‌آبادی، دکتر رهبر و جلیل دارا تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز هنرهای نمایشی و تئاتر مولوی را به صورت نمادین امضا کردند.همچنین جلیل دارا و مطهری‌نژاد نیز تفاهم‌نامه همکاری دیگری را مبنی بر همکاری وزارت علوم و تئاتر مولوی امضا کردند.

در حاشیه:

- رحمت امینی، شهرام کرمی، هما جدیکار، مریم معترف، علی عابدی، فرهاد شریفی، علی مؤذنی، محمد مختاری(مدیر پیشین تئاتر مولوی) و محمود فرهنگ از جمله افرادی بودند که در مراسم بازگشایی مرکز تئاتر مولوی حضور داشتند.