در حال بارگذاری ...

هنرمندان یاد و خاطره زنده‌یاد ”جمشید لایق” را گرامی داشتند

کتاب "میراث صحنه" درباره زندگی و آثار تئاتری "جمشید لایق" نوشته غلامحسین دولت‌آبادی و مینا رحمتی که به همت انتشارات افراز به چاپ رسیده، روز گذشته ـ اول آذرماه ـ در خانه تئاتر رونمایی شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در این مراسم که با حضور خانواده جمشید لایق و جمعی از هنرمندان و دوستان وی در تالار خانه تئاتر برگزار شد، ضمن یادآوری خاطرات لایق در صحنه تئاتر، از کتاب "میراث صحنه" که به زندگی تئاتری لایق پرداخته بود، رونمایی شد.
در این مراسم کمال‌الدین شفیعی با یادی از خاطرات مشترک خود با لایق، وی را مرد بی‌نظیر معرفی کرد و گفت: «جمشید لایق از جمله افرادی بود که در میان مردم به رشد رسید و با هوشمندی و اندیشه خود در قالب یک نقش به روی صحنه می‌رفت.»
در ادامه جمشید جهان‌زاده به نیابت از مدیریت خانه تئاتر روی سن رفت و با خاطراتی از جمشید لایق یاد وی را زنده کرد.
سپس قطب‌الدین صادقی سادگی و تواضع زنده یاد لایق را ستود و گفت: «جمشید لایق از جمله افرادی بود که با سختی و ریاضت، پله‌های ترقی و پیشرفت را طی کرد و به جایگاهی که شایسته وی بود رسید.»
در ادامه عطاءالله کوپال و بهزاد فراهانی نیز با احترام از خاطرات مشترک هنری خود با جمشید لایق یاد کردند و وی را هنرمندی زبده و توانمند در عرصه تئاتر معرفی کردند.
عطاء‌الله کوپال در معرفی لایق گفت: «جمشید لایق عصاره هنر بازیگری در هنر دراماتیک کشور ما است.»
وی افزود: « لایق با حس دیالوگ‌ها به عمق نقش نفوذ می‌کرد و در قالب آن نقش روی صحنه حاضر می‌شد. وی با رنج و تحقیق تجربه‌های خود را کسب کرد چرا که هنر تئاتر و هنر بازیگری برایش مقدس بود.»
در ادامه بهزاد فراهانی با یادی از همکاری خود با لایق در گروه هنر ملی عنوان کرد: «لایق پرورش یافته مکاتب متفاوتی بودکه باعث می‌شد آنچه که در یک نقش قابل مشاهده نیست، به عینیت درآورد.»
وی اضافه کرد: «آزاداندیشی و دل بستن به آزادگی از خصوصیات جمشید لایق بود. وی به آرامی و با کوشش بسیار تمام خاصیت‌های شخصیت یک نقش را پیدا می‌کرد و به زیبایی آن را نشان می‌داد.»
فراهانی با اشاره به نمایش‌هایی که در آن‌ها با جمشید لایق همکاری داشته، صحبت‌های خود را به پایان رساند.
سپس "اعظم کیان افراز" مدیر نشر افراز کتاب "میراث صحنه" را به همسر جمشید لایق، معصومه صفاده تقدیم کرد.
"غلامحسین دولت‌آبادی" یکی از نویسندگان این کتاب نیز با اشاره به آغاز آشنایی خود با جمشید لایق گفت: «لایق من را با کار پژوهش آشنا کرد، بدین ترتیب 3 سال تلاش کردیم تا بازنویسی‌های فراوان این کتاب آن چیزی شد که در حال حاضر می‌بینید.»
وی افزود: «در قسمتی به نام از نگاه دیگران 4 مصاحبه با محمد مطیع، رکن‌الدین خسروی، فهیمه راستگار و هوشنگ حسامی درخصوص فعالیت‌های تئاتری انجام دادم که در این کتاب به چاپ رسیده است.»
من و مینا رحمتی هر ساله بدون هیچ حمایت کننده‌ای و به صورت کاملاً خصوصی لوح‌هایی در زمینه نگارش نمایشنامه، ترجمه نمایشنامه و پژوهش نمایش به نمایشنامه‌نویسان، مترجمان و نویسندگان اهدا می‌کنیم که این لوح‌ها امسال به مدیرعامل خانه تئاتر و مدیر نشرافراز اهدا می‌شود.
سپس مینا رحمتی و غلامحسین دولت آبادی، لوح‌ها را به ایرج‌راد مدیر عامل خانه تئاتر و اعظم کیان افراز مدیر انتشارات افراز اعطا کردند.
گفتنی است این مراسم با تشکر از مریم بذرافشان، زهرا خان‌لو، ندا عزیزی، مرتضی زینلی، حسین محمودیان و هوشنگ قوانلو به پایان رسید.