بهترین سیستم نظارتی سیستمی است که مطابق با فضای ارزشی و هنجاری یک کشور باشد

دومین همایش سراسری روسای انجمن هنرهای نمایشی کشور، صبح امروز دوشنبه ـ ۱۵ آذرماه ـ با حضور "مسعود عابدین‌نژاد"سرپرست نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی، "حمیدرضا اردلان"رئیس اتحادیه یونیما و جمع زیادی از روسای انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
در این همایش "محمدحسین ناصربخت" مدیر امور استانهای مرکز هنرهای نمایشی که به عنوان مجری همایش حضور داشت، از عابدیننژاد خواست تا در خصوص نظارت بر آثار نمایشی توضیحات خود را بازگو کند.
رئیس شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی گفت: «ارزشیابی و کنترل کیفی آثار در تمام نظامها بخشی از سیستم تولیدی است و بهترین سیستم نظارتی سیستمی است که مطابق با فضای ارزشی و هنجاری یک کشور باشد.»
وی گفت: «یک تهیهکننده که مسئولیت مالی پروژهای را برعهده دارد، دوست دارد کاری که در حال آمادهسازی است آن چیزی باشد که وی آن را میپذیرد؛ بنابراین باید بداند که چگونه باید هدایت امور را به دست بگیرد. یک مدیر نیز از طریق مدیریت مشارکتی میتواند به راحتی اثر تولید شده را هدایت کرده و کاری که قابل ارزش است را به مخاطب ارائه کند.»
وی اضافه کرد: «مدیر با معرفی اهداف سیستم برای نیروهای انسانی باعث میشود هنرمندی که یک کار هنری انجام میدهد نسبت به نقش و موقعیت خود به درک بیشتری دست پیدا کند و با موضعگیری خود آنچه را که از او انتظار میرود را به اجرا برساند.»
عابدیننژاد گفت: «با وجود اینکه هیچ یک از ما از ارزشیابی کار خوشمان نمیآید، ولی گروههای هنری باید اهداف خیر مدیران را درک کنند.»
وی با تأکید بر این که باید سعی کرد ناخوشایندی امر ارزشیابی کاهش پیدا کند، تصریح کرد: «این امر از طریق انتخاب نیروهایی که در نظر گرفته میشود تحقق خواهد یافت، البته این افراد باید خصوصیات خاصی داشته باشند که از جمله آن تجربه، تخصص و مقبولیت است. کارشناسان ارزشیابی در جامعه ایرانی با هر تفکر و نوع نگاهی که باشند باید افرادی پاکاندیش و خوش نیت باشند.»
وی در ادامه به احترام به خلاقیت هنرمند در کنار ارزشیابی اثر اشاره کرد و گفت: «این کارشناسان سیاستهای کوچکی در ارزشیابی دارند که یکی از آنان نوع برخورد شورا است که نسبت به هر فرد متفاوت است، خواستههای شورای ارزشیابی خواستههای تعریف شده و منطقی است که گاه در بازگویی نقاط ضعف باید به مواردی اشاره کرد که در اولویت قرار دارند و میتوان آنها را رفع کرد. این امر نباید باعث شود هنرمند و کسی که فعالیت هنری دارد دچار یاس و ناامیدی شود.»
وی افزود: «نحوه گفتوگو با گروهها باید مورد توجه کارشناسان باشد؛ چرا که هدف اصلی ما تولید بهترین آثار هنری با حداقل منابع مالی و حداکثر کیفیت و نتیجه است.»
در ادامه، "حمیدرضا اردلان" رئیس اتحادیه یونیما در معرفی تئاتر عروسکی و اتحادیه یونیما به روسای انجمن هنرهای نمایشی گفت: «یونیما اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی است که در 100 کشور جهان عضو دارد و اعضای آن در کشورهای اروپایی، آسیایی، آمریکایی و چند کشور آفریقایی وجود دارند.»
وی افزود: «هدف این اتحادیه توسعه تئاتر عروسکی در جهان با دو موضوع اعتلای فرهنگی با موضوع جزئیتر صلح، آزادی و عدالت است.»
اردلان با اشاره به اولین دورهای که ایران عضو اتحادیه یونیما شد، گفت: «در سال گذشته یونیما وضعیت مطلوبی در جهان داشت و ایران پرجمعیتترین عضو یونیمای جهان بود، بنابراین به بررسی تأثیر تئاتر عروسکی پرداختیم و اینکه چگونه به فرهنگ کشور کمک کنیم که در نهایت برنامهریزیهایی انجام شد.»
وی افزود: «اولین هدف ما بسط و گسترش آموزش تئاتر عروسکی است تا تواناییها شناخته و معرفی شود. به دنبال این تصمیم، این عرصه را به روستاها و شهرستانها کشاندیم که در نهایت اولین روستای عضو یونیما روستای ده چشمه در شهرستان چهارمحال و بختیاری بود.»
اردلان خاطرنشان کرد: «شناخت یونیما از روستاها باعث شد نامهنگاریها با مقامات و دفتر یونیما در روستاها آغاز شود که با این حرکت افتتاح دفتر یونیما در شهرستانهای کرمان، کردستان، زاهدان و احتمالاً یکی از استانهای شرق کشور به زودی انجام میشود.»
وی افزود: «یونیما قادر است در صورت تشکیل در شهرستانها موضوعات انعکاس اخبار و تأمین آموزش مناسب را تأمین کند.»
وی از دیگر اهداف این اتحادیه را هماهنگی با ارکانهای تئاتری دانست و به معرفی امکانات آن پرداخت و گفت: «هر اقدام تئاتری به اطلاع اعضای عمومی یونیما در کشورها میرسد و هر اقدام عروسکی کلان ظرف مدت کوتاهی گزارش خواهد شد. با ایجاد امکانات جزئی تخصصی، تئاتر عروسکی را از هر نقطه جهان وارد کشور میکنیم.»
وی افزود: «تبلیغ و ترویج تئاتری که مردم هزینه آن را میدهند ـ البته این مردم هستند که نسبت به آن متوقع میشوند که همین امر محتوای سیاسی تئاتر را به سمت محتوای فرهنگی میبرد ـ از امکانات اتحادیه یونیماست.»
وی در ادامه درخصوص وظایف کمیته شهرستانهای یونیما گفت: «وظیفه این کمیته اطلاعرسانی، ایجاد زمینه برای ورود کل کشور به این اتحادیه و به وجود آوردن امکانات لازم برای هر دو طرف است که برنامهریزی برای تحقق آموزش تئاتر عروسکی، برنامهریزی برای تبادل میان تئاتر عروسکی و فلسفه، تئاتر عروسکی و مردمشناسی، تئاتر عروسکی و موسیقی و... را شامل میشود.»
رئیس اتحادیه یونیما در پایان در تعریف عروسک گفت: «عروسک ادامه انسان است. عروسک موجود شیرینی است که در عین معصومیت نقش یک موجود خبیث را بازی میکند. عروسک در ایران معانی بسیاری دارد؛ چرا که 800 نوع عروسک در کشور داریم، که از دیرباز در آئین ایران نقش داشتهاند.»
"حمیدرضا اردلان" در انتها با تشکر از محمدحسین ناصربخت، پیمان شریعتی و مرکز هنرهای نمایشی سخنان خود را پایان داد.