در حال بارگذاری ...
...

تئاتر ایران ظرفیت مطرح‌تر شدن در عرصه بین‌المللی را دارد

تئاتر ایران ظرفیت مطرح‌تر شدن در عرصه بین‌المللی را دارد

"دانیل بروکز" کارگردان کانادایی که این روزها به عنوان مدرس  ورک شاپ کارگردانی و بازیگری در بنیاد رودکی مشغول به کار است، می‌گوید که تئاتر ایران دارای نقاط قوت و ضعف در تولید آثارش است.  

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، بروکز که دومین حضور خود را پس از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ایران تجربه می‌کند، در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی با بیان این مطلب گفت: «گاه کارگردان  برای بیان مفاهیم مورد نظر خود مجبور می‌شود از استعاره استفاده کند و متقابلاً مخاطب هم باید با درایت خود آن مفهوم را در پس آن استعاره‌ها کشف کند که خود نکته مثبتی است، اما از سوی دیگر بازیگر را در بیان مناسب یک اتفاق در لحظه، ناتوان می‌کند؛ چرا که او درگیر بیان استعاره‌هاست و از بیان درست آن لحظه غافل است.»
وی با اشاره به نمایش "شکار روباه" به کارگردانی دکتر علی رفیعی که زمستان سال 1387 در تالار وحدت اجرا شده بود، اظهار داشت: «اگر چه من به اندازه کافی در ایران تئاتر ندیده‌ام، اما معتقدم نمایش "شکار روباه" تمام مشخصه‌های یک اثر خوب نمایشی را دارا بود و استعاره‌های بسیار خوبی در آن نهفته بود؛ به گمان من "علی رفیعی" کارگردان این نمایش یک هنرمند واقعی است.»
وی تئاتر را شکل اجتماعی هنر معرفی کرد و افزود: «تئاتر ایران می‌تواند در صورت حمایت بیشتر، بیش از پیش در سطح بین‌المللی مطرح شود، حمایت بدین معنی که محل مناسبی برای تمرین افراد در نظر گرفته شود، مواد مناسب و مورد نیاز در اختیارشان قرار گیرد و بازیگران و دست‌اندرکاران رابطه زنده و دوسویه‌ای با تماشاگر داشته باشند.»
وی در خصوص ارتباط دوسویه با تماشاگر توضیح داد: «تئاتر مسیری یک طرفه نیست و تا زمانی که هنرمند امکان داشتن دیالوگ دو طرفه با تماشاگر را نداشته باشد، نمی‌تواند به آن پیشرفتی که شایسته است برسد، این رابطه و دیالوگ می‌تواند حتی از طریق بازخورد تماشاگران، نحوه نشستن آنها روی صندلی و ... نیز منتقل شود.»
وی اضافه کرد: «تماشاگران باید امکان ارتباط با بازیگران را پس از اجرا و در پشت صحنه داشته باشند تا به بسیاری از سوالات احتمالی آنان توسط عوامل گروه پاسخ داده شود.»
این کارگردان کانادایی که هم اکنون برای برگزاری ورک شاپ کارگردانی و بازیگری به ایران سفر کرده و در تالار رودکی به کار با کاگردانان جوان ایرانی مشغول است، در خصوص شیوه برگزاری کارگاه اخیرش گفت: «من این ورک شاپ را در دو سطح آموزش و تکنیک و ایجاد مثال برگزار می‌کنم و سعی دارم ثابت کنم، رابطه بازیگر و کارگردان چقدر می‌تواند نزدیک باشد، امیدوارم آن چیزی که قرار است من آموزش دهم، در نهایت مفید واقع شود.»
وی در پایان شرایط برگزاری این ورک شاپ که به همت بنیاد رودکی در حال برگزاری است را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: «من از این که به ایران آمدم بسیار خوشحالم و تاکنون هر آنچه برای این ورک شاپ نیاز داشتم در اختیارم قرار گرفته و مرا حمایت کرده‌اند که برایم جای خوشحالی است.»
گفتنی است کارگاه آموزشی "کارگردان، فضای نمایش و بازیگر" با حضور 15 تن از کارگردانان جوان و فعال تئاتر ایران و نیز جمعی از دانشجویان این رشته از 14 آذرماه در تالار رودکی آغاز شده و تا یکشنبه 21 آذرماه نیز ادامه خواهد داشت.