با تکنیکهای پیشرفته نمایش عروسکی روبرو شدیم
روشنک روشن در ادامه اشاره کرد:«هر کدام از این جشنوارهها خاصیت خاص خود را داشت در پراگ به خاطر این که ۱۵ گروه خارجی حضور داشت، با طیف وسیعتری از مدلهای نمایش عروسکی روبرو شدیم. ما در پراگ هم نمایشی به شیوه نمایشهای سنتی اندونزی دیدیم و هم نمایشی آوانگارد از کشور آلمان. در کشور فنلاند دو نمایش دانشجویی دیدیم که در مجموع از بهترین کارهایی بود که در این سفرها دیدیم، هر چند این دو کار پایاننامه دانشجویی بود اما کارهای خیلی قوی بودند.
یک کار برای به سفر رفتن باید ویژگیهای خاص خود را داشته باشد و این یکی از مهمترین چیزهایی است که ما در این سفرها آموختیم.
روشنک روشن کارگردان نمایش عروسکی”هدیه جشن سالگرد” که به تازگی با این نمایش در سه جشنواره خارجی شرکت کرده درباره چگونگی حضور در این جشنواره گفت:«به هنگام برگزاری جشنواره دهم تئاتر عروسکی، نمایندههای جشنوارههای مختلف خارجی هم حضور داشتند که نمایندهای که از روسیه آمده بود کار ما را پسندید و علاوه بر این که کار ما را برای جشنواره روسیه انتخاب کرد ما را برای حضور در جشنوارهای که در فنلاند برگزار میشد معرفی کرد. بعد از جشنواره، فیلم کارها را برای آنان فرستادیم و بعد دعوت نامه آنها را دریافت کردیم. اما جشنواره پراگ را خودمان اقدام کردیم، فیلم کار را فرستادیم و آنها بعد از دیدن فیلم از کار دعوت کردند.»
وی در مورد جشنواره پراگ گفت:«این جشنواره با حضور 15 گروه خارجی برگزار شد که برای پنج یا شش گرایش جایزه تعیین کرده بودند. در نهایت کار به عنوان یک آفرینش ناب هنری معرفی شد و افشین هاشمی به عنوان بهترین بازیگر و عروسکگردان جشنواره انتخاب و تندیس جشنواره را دریافت کرد. اما جشنواره فنلاند تنها یک تندیس داشت که به بهترین کار میدادند و در نهایت این تندیس به گروه نمایش ما تعلق گرفت. در فنلاند هم چهار یا پنج کشور خارجی شرکت کرده بودند.»
وی افزود:«در جشنواره سن پترزبورگ تعداد گروهها زیاد بود و پنج گروه خارجی هم از کشورهای فرانسه، آلمان، لیتوانی، کرواسی و خود ما حضور داشتند و جشنواره به شکل غیر رقابتی برگزار میشد.»
وی در ادامه اشاره کرد:«هر کدام از این جشنوارهها خاصیت خاص خود را داشت در پراگ به خاطر این که 15 گروه خارجی حضور داشت، با طیف وسیعتری از مدلهای نمایش عروسکی روبرو شدیم. ما در پراگ هم نمایشی به شیوه نمایشهای سنتی اندونزی دیدیم و هم نمایشی آوانگارد از کشور آلمان. در کشور فنلاند دو نمایش دانشجویی دیدیم که در مجموع از بهترین کارهایی بود که در این سفرها دیدیم، هر چند این دو کار پایاننامه دانشجویی بود اما کارهای خیلی قوی بودند. اما در روسیه بیشتر با شیوههای قدیمی تئاتر عروسکی روبرو شدیم و شیوهها خیلی مدرن نبود.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد:«آنها به لحاظ تکنیکی خیلی پیشرفته هستند، گاهی با عروسکهایی روبرو میشدیم که 50 یا 60 نخ به آن وصل بود، حتی عروسکهای سادهشان هم تکنیکهای جالبی داشتند.»
وی در پاسخ به این سوال که چه بخشی از نمایش”هدیه جشن سالگرد” برای آنها جالب بوده گفت: «نمایش ما تکنیکی ساده دارد و همچنین سادگی برای آنها جالب بود. ویژگی کار ما برای آنها فضای عمومی و مضمون نمایش بود.»
روشن در پاسخ به این سوال که آیا نمایش مورد نقد و بررسی قرار گرفت یا نه؟ گفت:«در فنلاند یکی از بهترین منتقدان تئاتر آنها برای کار نقد نوشت. که مطلب را به انگلیسی برای ما ترجمه کردند و قرار است ترجمه انگلیسی آن را بفرستند. در پراگ جلسه رسمی نقد و بررسی برگزار نمیشد، اما بعد از اجرای نمایش بقیه گروهها هر کدام از بچههای ما را میدیدند، شروع به صحبت در مورد نمایش میکردند. در روسیه چون همان شبی که نمایش را اجرا کردیم، از آن جا برگشتیم و با عکسالعمل تماشاگران در حد پایان نمایش روبرو شدیم.»
وی درباره امکانات سخت افزاری تئاتر عروسکی در این کشورها گفت:«اکثر تالارها، تالارهای اختصاصی تئاتر عروسکی بود. انواع و اقسام سالنها را در آن جا دیدم. از سالن سِن دار کلاسیک گرفته تا سالنهای black box جدید. امکانات نور فوقالعاده بود به خصوص در روسیه که امکانات نوری از بقیه جاها کاملتر بود.»
وی در این خصوص افزود:«یکی از نکتههای جالب استفاده آنها از انیمیشن بود که ما دستگاههای مورد نیاز این کار را در این جا نداریم. ما در این زمینه در نهایت شاید بتوانیم یک ویدیو پروجکشن داشته باشیم که آن را هم در تمرینها نخواهیم داشت. انیمیشن به قدری در کارها استفاده میشد که یکی از جایزههای جشنواره پراگ مربوط به انیمیشین در تئاتر عروسکی بود.»
وی در ادامه تصریح کرد:«یک کار برای به سفر رفتن باید ویژگیهای خاص خود را داشته باشد. این یکی از مهمترین چیزهایی بود که ما در این سفرها آموختیم و اگر بیشتر با این سفرها آشنا بودیم این اتفاق میافتاد. به طور مثال در آنجا میدیدیم که یک خیمه را با چهار یا پنچ پیچ آماده میکردند که هم استحکام داشت و هم ایستایی. ولی شاید ما همان خیمه را با هشت میخ و چهار تا چوب آماده میکردیم.»
روشن در ادامه افزود:«این سفرها جزء اتفاقات واجب است که امیدوارم برای همه گروهها رخ دهد. درست است که بردن کار خوب هم خیلی مهم است، ولی باید این ارتباطها هم برقرار شود. در این سفرها تا آن جا که توانستم از نمایشها فیلم گرفتم و همراه خود آوردم تا بچههای انجمن نمایشگران عروسکی بتوانند از این فیلمها استفاد کنند.»
وی درباره اجرای عمومی این نمایش در مجموعه تئاترشهر گفت:«طبق آخرین صحبتهایی که داشتیم قرار بود نمایش را از حدود 10 روز آینده در تالار نو اجرا کنیم، به خاطر این سفر اصلاً خبری از اجرای عمومی نمایش ندارم و امروز قرار است پیگیر اجرای عمومی نمایش باشیم.»
وی در پایان افزود:«من شخصاً تالار خورشید را دوست داشتم که در جشنواره هم برای اجرا این تالار را انتخاب کردیم کاری ندارم که یک تالار غیر حرفهای بود، ولی با فضای کار ما تناسب داشت. ولی به علت تغییر کاربری این تالار مجبور هستیم نمایش را در تالار دیگری اجرا کنیم.»