در حال بارگذاری ...

جشنواره تئاترفجر جای خود را در میان جشنواره‌های دنیا باز کرده است

«جشنواره تئاتر فجر جای خود را در میان جشنواره‌های دنیا باز کرده و ما هر چه بتوانیم دستمان را در تولید آثار فرهنگی و آکادمیک باز کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.»

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی عمومی بیست ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر جواد نمکی، از کارگردانان تئاتر کشور در گفت‌وگویی ضمن بیان این مطلب گفت: «تئاتر یک فرآیند گروهی است به همین دلیل نیازمند ارتباط است و یکی از فرآیندهای تئاتر برقراری ارتباط با مخاطب است.»
نمکی  ادامه داد: «جشنواره‌ها اساساً زمانی برگزار می‌‌شوند که تولیدات برتر گروه‌ها و کشورهای میزبان اجرا می‌شوند و پخته‌ترین اجراها به جشنواره می‌آیند.»
وی خاطر نشان کرد: «جشنواره تئاتر فجر جای خودش را در میان جشنواره‌های دنیا باز کرده و تلاش داشته تا به برقراری ارتباط بپردازد. ما هر چه بتوانیم دستمان را در تولید آثار بنیاد فرهنگی و آکادمیک باز کنیم، موفق تر خواهیم بود. از آقای دکتر ناظرزاده در کتاب درآمدی بر نمایشنامه‌نویسی نقل می‌کنم که ایشان در بخش سبک‌ها می‌گویند تئاتر تجربی، انجام هر نوع کاری نیست. برای کار جدید کردن باید اندیشه جدید داشت اما باید مراقب بود که دچار تناقض یا کلی‌گویی نشد.»
این کارگردان تئاتر افزود: «باید بیشتر بر روی ارتقاء علمی سطح تئاتر به واسطه همایش، سمینار و کارگاه‌های آموزشی تمرکز کنیم. یکی دو سال است که بیشتر روی این موضوع کار می‌شود. اما هر چقدر علمی‌تر باشد  به نفع جشنواره است. اندیشه آکادمیک باعث رشد تئاتر  می‌شود و احساس می‌کنیم هر چقدر برای این قضیه وقت بگذاریم، کم است به دلیل اینکه زبان علم را وارد تئاتر می‌کنیم که چندی است در دنیا واقعاً وارد شده و ما با این اتفاق می‌‌توانیم به این سمت برویم که تحقیقات میان رشته‌ای زیاد شود و رفته رفته باعث ارتقاء سطح کیفی اجراها شود تا جایی که تئاتر ایران بتواند مکاتب دیگری را هم به تاریخ دنیا اضافه کند.»
وی گفت: «اساساً به دلیل اینکه ما متاسفانه یا خوشبختانه فضا برای اجرای عمومی کم داریم، بودجه کم داریم، رسیدگی سخت‌تر می‌شود. عرضه و تقاضا به شدت با هم متضاد است. دانشجویانی که ما از دانشگاه‌ها ترخیص می‌کنیم چندین برابر سالن‌های نمایشی است. ما گروه نمایشی ثبت و ضبط شده هم کم داریم. به اعتقاد من وظیفه جشنواره این است که عرصه‌ای را ایجاد کند که این شور که در کنارش شعور آکادمیک و علمی هم هست، خاموش نشود. یعنی این آتش همیشه شعله‌ور بماند. این نیروی جوان است که می‌تواند این سختی‌ها را تحمل کند و در جشنواره باید تشویق شده و به مخاطب خارجی معرفی شود.»
بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 16 بهمن تا 1 اسفند سال جاری در تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.