در حال بارگذاری ...

فراخوان دهمین پروژه دائمی چهار فصل تئاتر ایران منتشر شد

فراخوان دهمین پروژه دائمی چهار فصل تئاتر ایران با موضوع "نمایشنامه‌های اپیزودیک (بخش‌بندی شده)" منتشر شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در متن فراخوان دهمین پروژه دائمی چهار فصل تئاتر ایران آمده است:
«نظر به افزایش عمومی سرعت در امور مختلف حیات بشر معاصر و پر رنگ‌تر شدن مقوله ریتم و ضرورت پرداختن به نواختی سریع‌تر در آثار هنری، بازتاب این امر به راحتی در رویکرد کمینه‌گرایانه (مینی مالیستی) موجود در فضا و لحن ادبیات و درام قابل رویت است. شاید از همین روست که حضور نمایشنامه‌های اپیزودیک که شامل اپیزودها یا بخشبندهای کوتاه است در طی دو دهه اخیر در کنار آثار کم حجم‌تر و تک پرده‌ای‌ها و نمایشنامه‌های کوتاه رونق یافته است. اما این امر در ایران گاه مستمسکی برای فرار از سختی‌های پرورش یک درام بالنده و شایا، شده است. تو گویی چون توان شکل دادن به ساختمان دقیق و موشکاف یک درام قابل‌تر وجود ندارد، نویسندگان دست به دامان چند داستان کوتاه دراماتیک و مجاور هم نشاندن آنها می‌شوند؛ گرچه چنین نقدی فراگیر نیست و عمومیت ندارد اما می‌توان محل بحث برخی آثار موجود وطنی باشد.
به هر رو دفتر پروژه دائمی چهارفصل تئاتر ایران در دهمین فراخوان خود از نمایشنامه‌نویسان مقیم در شهرستان‌ها دعوت می‌نماید تا طرح‌های اپیزودیک خود را تا 25 دی‌ماه 1389 از طریق بخش ارسال آثار سایت رسمی پروژه به آدرس www.4Fasltheatre.com ارسال دارند.
لازم است شرکت‌کنندگان محترم این فصل را در طرح‌های خود داستان‌های هر اپیزود را با جزئیات کافی مرقوم داشته ارسال کنند تا این چنین تصمیم‌گیری درباره برآیند طرحشان که شامل چند داستان خواهد بود آسان‌تر شود.
علیرغم همه‌گیر بودن آشنایی با نمایشنامه‌های اپیزودیک لازم است تصریح شود، مقصود از نمایشنامه‌های اپیزودیک، نمایشنامه‌هایی است که شامل بیش از یک داستان واحد در دل ساختار خود باشند و هر داستانی به صورت مستقل، حجم و زمانی را در نمایشنامه به خود اختصاص دهد. کنار هم قرار گرفتن این داستان‌ها از طریق یکی بودن رویدادگاه یا شخصیت‌ها یا مضمون یا ترکیبی از تمام اینها موجه جلوه داده می‌شود و صد البته نگارش یک نمایشنامه ظریف اپیزودیک، از جهات زیادی بسیار دشوار و نیازمند دقتی مضاعف است.
برای طراحی داستان‌ها و فضا و لحن و ژانر و مضمون و تاریخ محدودیتی وجود ندارد و کاملاً به عهده نویسنده گذاشته می‌شود.»