در حال بارگذاری ...
...

”حسین پارسایی”: کیفیت کارها در جشنواره تئاتر تک نفره فراتر از انتظار بود

”حسین پارسایی”: کیفیت کارها در جشنواره تئاتر تک نفره فراتر از انتظار بود

"حسین پارسایی"گفت: «تئاتر تک نفره به دلیل عدم استمرار نتوانسته قدرت جادویی خودش را منتقل کند شاید اگر با تبلیغات خوب و استمرار این کار دنبال شود،  آن وقت با اجراهای عمومی و دامنه‌دار شاهد یک جریان پویا در کشور باشیم.»

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، پارسایی که یکی از داوران بخش بازبینی جشنواره تئاتر تک نفره بود، با اشاره به لزوم استمرار و برگزاری منظم این جشنواره پارسایی اظهار داشت: «با توجه به تئاتر تک نفره و سبقه برگزاری آن در فرهنگسرای نیاوران می‌توان گفت وقفه کوتاهی که در برگزاری این جشنواره پیش آمد مانع از این شد که سیر صعودی مورد نظر و منطبق بر اهداف پیش‌بینی شده، دنبال شود.»
پارسایی افزود: «در دوره نخست جشنواره در سال‌‌های گذشته خلاقیت‌های فردی خوبی دیده می‌شد و نمایش‌ها خارج از هیاهو و هیجانات کاذب آثار تاثیرگذاری بود. این جشنواره می‌تواند کشف استعدادهای تازه‌ای را به همراه داشته باشد. اینجا اوج هنر بازیگری است. جایی که یک نفر در صحنه می‌تواند هر چیزی را برای تماشگر پردازش کند و به نمایش بگذارد. امروز در این جشنواره با تکیه بر تجربه دوره قبل شاهد بروز خلاقیت های منحصر به فردی هستیم. عمر این جشنواره کوتاه است و خیلی‌ها هنوز پی به اهمیت و ظرفیت آن نبرده‌اند. من فکر می‌کنم این یک امکان بسیار بدیهی و در دسترس برای شناخت استعدادهای جوان و گمنام است.»
 این مدیر تئاتری تصریح کرد: «نقطه آغاز آن تئاتر حرفه‌ای اینجا است. نسل جوان و جسور که به تنهایی می‌تواند یک اجرای کامل داشته باشد. من معتقدم گاهی یک ساز می‌تواند کار یک ارکستر کامل را انجام بدهد. آنقدر همه عناصر درست است که صدای ساخته شده حقیقتا می‌تواند به اندازه یک ارکستر تاثیر داشته باشد. ضرب، آهنگ،  ارتعاش صدا و انتقال آن به مخاطب، همه در جای خودش به درستی قرار گرفته است. ما در این صحنه‌ها و در این تئاترها گاهی چنین اقتداری می‌بینیم. همه چیز درست است و در جای خودش قرار دارد و بازیگر صحنه را احاطه کرده و صحنه، مخاطبان را تحت تاثیر خودش دارد.»
پارسایی خاطرنشان کرد: «توجه به تئاتر تک نفره ضروری است و ما باید بستر مناسب را برای رشد استعدادهایی که در اینجا دیده می‌شود فراهم کنیم. این حرکت باید به صورت علمی و حساب شده با برنامه‌ریزی مناسب پی‌گیری شود. این اتفاق باید به یک جریان مداوم تبدیل شود و به نقطه ایده‌آل برسد.»
داور بخش بازبینی جشنواره تئاتر تک نفره ادامه داد: «فرهنگ ما جامعه ما و مخاطب ما نیازمند به تئاتر خوب مبتنی بر دانش‌ها و باورهای مخاطب است. تئاتری که تماشاگر ما بتواند خودش را لحظاتی در میان صحنه حس کند و یک ارتباط درست ایجاد شود. ما در اینجا بازی‌های خوب، نوشته‌های خوب و سوژه‌های متنوعی دیدیم. نگاه به شخصیت‌ها و مضامین کاملا خودی و بومی در این جشنواره به وضوح دیده می‌شود. باید بحث آموزش صحیح و ادامه مسیر دنبال شود. این جوانان را نباید در این مقطع و در این نقطه رها کنیم.»
پارسایی گفت: «کارهایی که در بخش بازبینی دیده شد مجموعا 57 اثر بود. باید بگویم این آثار فراتر از انتظار من بود. هرگز فکر نمی‌کردم در مرحله بازبینی شاهد کارهایی باشیم که به شکل کامل و حرفه‌ای آمادگی اجرای کامل و حرفه‌ای را دارند. همه اجزای بعضی از کارها کاملا حرفه ای بود و قدرت بازیگر بر تماشاگر چیره می‌شد. حضور پرقدرت بازیگر آنقدر واضح است که نیاز به  هیچ عنصر دیگری ندارد.»
درخشش هنرمندان شهرستانی و همچنین بازیگران زن از دیگر نکات مورد توجه پارسایی در دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره بوده است.
وی در این خصوص اظهار داشت: «شهرستانی‌ها در این جشنواره موفق و پررنگ بوده‌اند. ما فکر می‌کنیم همه چیز در تهران است و همه چیز در دانشگاه‌های تهران است اما اینجا استعدادهای تجربی بسیار بزرگی دیده شده که شهرستانی هستند. بعضی‌ها کار تجربی انجام داده بودند و بعضی‌ها درس این کار را خواندند؛ اما در صحنه فوق‌العاده بودند و فراتر از انتظارات ظاهر شدند. قطعا در بخش مسابقه شاهد آثار بسیار خوبی خواهیم بود و رقابت بسیار نزدیکی جریان دارد. نکته دیگر حضور پرقدرت بازیگران زن در این جشنواره است. واقعا همین الان برای گزینش برترین‌ها در بخش بانوان رقابت نزدیکی وجود دارد. در بخش کارگردانی و همچنین بازیگری رقابت بسیار نزدیکی ایجاد می‌شود. امیدوارم آثار اجرای عمومی شده و در دیگر نقاط تهران و کشور به نمایش گذاشته شود.»