در حال بارگذاری ...

دو خبر از دومین دوره جشنواره سراسری تئاتر تک نفره

برنامه اجرای آثار بخش جنبی دومین دوره جشنواره سراسری تئاتر تک نفره مشخص شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، طبق این برنامه  سه اثر در روزهای 25، 27 و 28 دی‌ماه به صحنه می‌‌رود. نمایش "آن گاه آن نگاه" نوشته و کارگردانی "امیرحسین آسانی" و "امیر کیان‌پور" شنبه 25 دی ساعت 20  اجرا می‌شود. نمایش "واو یارا" نوشته و کارگردانی "محمد عالی‌پور" دوشنبه 27 و نمایش "شنگرف به رنگ سیاه" به کارگردانی "سارا منصوری" و نویسندگی "امیر دژاکام" سه شنبه 28 دی‌‌ماه ساعت 20 به صحنه می‌رود.
در ضمن در بخش نمایشنامه‌خوانی متون بین‌الملل، ده اثر نمایشنامه‌خوانی از شنبه 25 تا چهارشنبه 29 دی به صحنه می‌روند. "افی‌ژنی در اورفه" به کارگردانی نیما محبی، "مونولوگ" به کارگردانی رضا کریخانی، "دکتر خی‌ئل" به کارگردانی حنیف مظفری، "کلاه‌گیس" به کارگردانی وفا سلیمانی نژاد، "شانزده سنگ" به کارگردانی افشین قاسمی در سانس 14:30 در روزهای مزبور اجرا می‌شوند و نمایش‌های "بازگشت" به کارگردانی علی منصوری، "چیزی اطمینان‌بخش" به کارگردانی نورا موسوی نیا، "ماما جادو" به کارگردانی حسین ایرجی، "دسیسه" به کارگردانی ملیکا رضی، "کافه پولشویی" به کارگردانی نیلوفر بیرانوند در سانس 15:15 به صحنه می‌روند.

”محمدعلی خبری”:تئاتر تک نفره باید تداوم داشته باشد
یکی از داوران دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره با تاکید بر لزوم استمرار و پیشگیری از بروز هرگونه وقفه در برگزاری چنین رویدادی گفت: «این یک آسیب است که 5 سال جشنواره برگزار نشده است. باید به دنبال تداوم و حفظ این جریان و اتفاق هنری باشیم.»
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر،"محمد علی خبری" با اشاره به کیفیت آثار دریافت شده در این جشنواره اظهار داشت: «همه اجزای هنر در پیوستگی و ارتباط با یکدیگر قرار دارند. طبیعتا شرایط تئاتر تک نفره هم تابع شرایط جاری در جامعه هنری و جامعه تئاتر کشور است که تئاتر کشور در حال رشد است و این موضوع را در جشنواره تئاتر تک نفره نیز می‌توان دید. با توجه به بضاعت های موجود و امکانات محدود می‌توان گفت جشنواره از کیفیت خوبی برخوردار است. ارزیابی نهایی باید در پایان کار صورت بگیرد؛ اما در جمع بندی کلی می‌توان گفت روند رو به رشدی دیده می‌شود.»
داور مرحله بازبینی جشنواره تئاتر تک نفره افزود: «در این جشنواره هر هنرمند از درون خودش، می‌تواند خودش را محک بزند. تئاتر تک نفره جایی است که هنرمند می‌تواند بیشتر خود را نشان بدهد. چون در این بخش زمان و امکانات کمتر از دیگر اشکال و انواع تئاتر است. هنرمند اینجا باید هنر خودش را به نمایش بگذارد و من فکر می‌کنم آینده روشنی  در پیش است و استعدادهای خوبی در بخش‌های نویسندگی، کارگردانی و بازیگری این جشنواره دیده می‌شود.»
خبری با تاکید بر لزوم استمرار این جشنواره گفت: «عدم پیوستگی قطعا به این رویداد لطمه می‌زند. جویبار اگر پیوسته نباشد مزرعه را سیراب نمی‌کند، حیات در جاری بودن شکل می‌گیرد.» وی تصریح کرد:«این یک آسیب است که 5 سال جشنواره برگزار نشده است. باید به جایگاه تئاتر تک نفره توجه شود. پتانسیلی در هنرمندان تئاتر تک نفره دیده می‌شود و باید از این بضاعت استفاده شود. اگر کار تداوم نداشته باشد اصلا این موضوع قابل بحث نیست. در تئاتر ارتباط میان هنرمند و مخاطب از اهمیت زیادی برخوردار است. باید یک جریان متقابل ایجاد شود. هنرمند باید مساله‌شناسی و شناخت نیازهای جامعه را در دستور کار خودش داشته باشد و از سوی دیگر جامعه هم این آیینه تمام‌نمای خودش را در قالب تئاتر ببیند و این رابطه متقابل یک جریان فرهنگی ایجاد کند. هنر تئاتر فرهنگ‌ساز است این رابطه باید باشد تا جریان لازم ایجاد کند.»
دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره پس از انتخاب 16 اثر نهایی از 25 تا 30 دی‌ماه در مرحله مسابقه به میزبانی فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.