”علیرضا خمسه”: مجموعهای از همه عناصر هنری در تئاتر تک نفره دیده میشود

"علیرضا خمسه"گفت:«هنر تئاتر در برگیرنده همه هنرهاست. هفت عنصر اصلی هنر در تئاتر نهفته است. اولین آن ادبیات است که در تئاتر تک نفره جایگاه بالایی دارد. حتی در نمایش‌های بی‌کلام نیز ادبیات جایگاه رفیعی دارد. تئاتر تک نفره هم از همه هنرها بهره می‌گیرد و همه عناصر هنری برای به صحنه بردن نمایش یک نفره به کار گرفته می‌شوند.»
خمسه که داور بخش اصلی جشنواره تئاتر تک نفره است، با بیان اینکه تئاتر تک نفره 7 هنر را در اختیار خود دارد، گفت: «در تئاتر تک نفره ما هم کارگردان داریم، هم طراح صحنه و موسیقی و در یک کلام 7 هنر را در اجرای نمایش تئاتر یک نفره در اختیار داریم. به همین دلیل میتوان گفت که تئاتر یک نفره حاصل کار و تلاش یک مجموعه است.»
داور بخش اصلی دومین دوره جشنواره تئاتر تک نفر نیاوران با اشاره به برگزاری این جشنواره تاکید کرد: «حسن این جشنوراه کشف استعدادهای جوانان است. جایی که میتوان هم موسیقی تئاتر را در آن دید و هم چهرهپردازی و طراحی صحنه را. این جشنواره میتواند محل مناسبی برای محک گروههای تئاتری باشد.»
خمسه با بیان اینکه تئاتر تک نفره در معرض تهدیدها و فرصتهایی در نحوه اجرای بازیگر قرار دارد گفت: «در تئاترهای گروهی برقراری ارتباط میان بازیگران و دیالوگها این فرصت را میدهد که کار در معرض دید و یا احیانا ارتباط با مخاطبان قرار گیرد؛ اما در تئاتر تک نفره این قدرت بازیگر است که معانی را انتقال میدهد. این هم فرصتهایی را در اختیار بازیگر میدهد و هم ممکن است تهدیدی برای بازیگری او باشد.»
وی در ادامه توضیح داد: «بازیگر اگر در شرایط خوبی نباشد یک متن یک نواخت را به صورت مونولوگ بیان میکند و کار فاقد هرگونه جذابیت خواهد شد؛ اما اگر یک بازیگر با تمرین و ممارست و قدرت بیان عمل کند، قطعا کار خوبی را به مخاطبان خود ارائه میدهد.»
وی ادامه داد: «این موضوع میتواند یک محک مناسب مخصوصاً برای بازیگران جوانی باشد که میخواهند یک تنه کار چند نفر را در یک کار نمایشی بر عهده داشته باشند.»
این بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون با اشاره به ارتباط پانتومیم و تئاتر تک نفره گفت: «من چون خودم مدرس پانتومیم هستم، میتوانم به جوانانی که این گونه تئاتر را کار میکنند توصیه کنم که از تکنیکهای پانتومیم در کار خود بهره بگیرند. چون هیچ بازیگری در شیوههای مختلف نمایشی به غیر از پرسوناژها، در موقعیتهای دیگری قرار نمیگیرد. بازیگر پانتومیم درست مثل یک روح از انسان به حیوان، از حیوان به اشیاء، از اشیاء به نباتات و .... تبدیل میشود.»
وی افزود: « توصیه من به همه بازیگران این است که تمرین زیاد انجام دهند. به نظر من تمرین کلیدی است که به واسطه آن میتوان به گنجینههای زیادی در هنر تئاتر دست پیدا کرد. برای اجرای یک نمایش نه یک بار، نه 10 بار و نه 100 بار بلکه به نظر من باید هزار بار تمرین و تکرار کرد.»