در حال بارگذاری ...
...

برای بروز استعدادهای خلاق در حوزه تئاتر باید برنامه ریزی کرد

برای بروز استعدادهای خلاق در حوزه تئاتر باید برنامه ریزی کرد

دکتر "سید محمد حسینی " وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: «در حوزه تئاتر ایران نیروهای مستعد بسیاری وجود دارند که برای بروز این استعدادها باید برنامه‌ریزی کرد.»

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روز پنج شنبه 7 بهمن‌ماه با حضور اعضا در محل تالار کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد تا در این جلسه مهمترین برنامه‌ها و سیاست‌های جشنواره بیست‌‌ونهم تئاتر فجر مورد بررسی قرار گیرد.   
در ابتدای این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نگاه جدی‌تر به تئاتر گفت: «نیروهای مستعد بسیاری در حوزه تئاتر مشغول فعالیت هستند و ظرفیت‌های فراوانی در این حوزه وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی و توجه جدی در این عرصه است.»
وی افزود: «می‌توان با یک برنامه‌ریزی مدون آثار متنوع و با ارزشی در حوزه تئاتر تولید کرد.»
محمد حسینی با تاکید بر تاثیر تئاتر در جامعه گفت: «تاثیرگذاری و مانایی هنر نمایش در سطح بالایی است به همین جهت باید چنان آثاری تولید کرد که کسی و یا کسانی فرصت سوء استفاده از این هنر مظلوم و مغفول مانده در حوزه فرهنگی را نداشته باشند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «در شورای سیاست‌گذاری و با ترکیبی افرادی که در این شورا مشغول فعالیت هستند انتظار می‌رود که این جشنواره در سال آتی روند رو به تحول خود را با سرعت طی کند.»
این عضو شورای سیاست‌گذاری بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور نمایندگان تاثیرگذار دستگاه‌های فرهنگی کشور در این شورا را نشان از اهمیت بالای جایگاه هنر نمایش در نزد مسئولان فرهنگی کشور دانست و افزود: «رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب تلاش بیشتری در جهت انعکاس زحمات کسانی داشته باشند که ظرف یک سال گذشته کوشیده‌اند تا جشنواره تئاتر فجر جایگاه رفیع هنر ملی و اسلامی ما را نشان دهد.»
سید محمد حسینی تصریح کرد: «دستگاه‌هایی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیما، وزارت امور خارجه، شهرداری و کمیسیون فرهنگی مجلس در تعاملات فرهنگی خود می‌کوشند تا ما را در بارور کردن این رویداد فرهنگی هنر و بین‌المللی یاری نمایند و این جای تقدیر دارد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سرمایه‌گذاری حوزه تئاتر خصوصا حوزه تئاتر شهرستان‌ها را نیازمند برنامه‌ای مدون و ساختاری دانست و افزود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کوشد تا به این سمت حرکت کند و در این مسیر خود را موظف می‌دانیم تا عرصه فرهنگ و هنر کشور را عرصه تعامل، هم فکری و گفت‌وگو کنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تصریح کرد: «شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر پس از جشنواره بیست‌ونهم با برگزاری جلسات مستمر نقاط ضعف و قوت این دوره را بررسی می‌کند تا سال آینده و در دوره سی‌ام جشنواره با آمادگی بیشتری برنامه‌ریزی شود.»
بنا بر این گزارش، در این جلسه دیگر اعضای شواری سیاست‌گذاری نیز به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.
حمید شاه آبادی: تئاتر نیازمند حضور اندیشمندان و متفکران هنری است
شاه آبادی گفت: «تئاتر ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور اندیشمندان و متفکران عرصه هنر است تا با تولید آثار ارزشمند خود این حوزه را متحول کنند.»
در جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره گفت: «گزارش‌های واصله از روند برگزاری و برنامه‌ریزی‌های دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر نشان می‌دهد که این جشنواره امسال نسبت به دوره‌های گذشته کیفی‌تر، متنوع‌تر و منظم‌تر برگزار خواهد شد.»
وی افزود: «انتخاب سریع دبیر جشنواره تئاتر فجر پس از هر دوره این مجال را به وجود خواهد آورد که بتوان در برنامه‌ای زمان‌بندی شده جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را به سر منزل مقصود که همانا معرفی هنر اسلامی و ایرانی است رساند.»
شاه آبادی تصریح کرد: «جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر زمانی می‌تواند به یک رویداد ایده آل بین‌المللی تبدیل شود که مخاطبان و تماشاگران بین‌المللی هم داشته باشد. این مهم ضرورت برنامه‌ریزی مداوم را می‌طلبد.»
این عضو شواری سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر تئاتر را نیازمند یک نقشه راه مناسب دانست و ادامه داد: «شورای سیاستگذاری تئاتر می‌تواند این نقشه راه را فراهم کند. نقشه‌ای که در پروسه 3 یا 5 ساله می‌تواند ایجاد شود.»
شاه آبادی با اشاره به شعار "تئاتر برای همه" گفت: «میزان تاثیرگذاری آنی و ماموریت‌های تئاتر کشور باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر شعار ما تئاتر برای همه است و اجرای عمومی را محور تحقق این مهم قرار داده‌ایم، باید برای اجرای عمومی برنامه‌ریزی شود.»
وی با اشاره به نقش شورای سیاست‌گذاری در این مهم افزود: «این شورا می‌تواند تمام ساز وکارهای خود را طوری تنظیم کند که آثار راه یافته به جشنواره تئاتر فجر منبعث از اجراهای عمومی باشد که این مهم باید محقق شود.»
در ادامه این جلسه محمد حیدری دبیر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر- با ارائه گزارشی از برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در بخش‌های مختلف جشنواره گفت: «امسال برای اولین بار شاهد حضور مدیران ارشد برخی از جشنواره‌های معتبر جهانی و حضور هنرمندان شاخص وبزرگی هستیم که شاید برای کمتر هنرمند تئاتری در ایران حضور آنها قابل پیش‌بینی باشد.»
در این جلسه حسین مسافر آستانه مدیر اداره کل هنرهای نمایشی- نیز برنامه‌ریزی هدفمند را از جمله اهداف جشنواره بیست‌ونهم دانست و افزود: «امسال حضور در عرصه بین‌المللی و تعامل با کمپانی‌های خارجی و معتبر جهان در نوع خود کم نظیر بوده است.»
وی در بخشی از سخنان خود به دفاع از حیثیت تئاتر کشور اشاره کرد و افزود: «باید از حیثیت تئاتر دفاع کرد و مجال سوء استفاده‌های غیر فرهنگی را نداد. حمایت از تئاتر و حمایت از آبروی اجتماعی این هنر وظیفه‌ای همگانی است.»
علیرضا افشار -معاون فرهنگی واجتماعی وزارت کشور- نیز در این جلسه نظرات خود را عنوان کرد و در بخشی از سخنان خود گفت: «در بحث داوری جشنواره تئاتر فجر دچار پارادوکس هستیم. همیشه ابعاد فنی تئاتر مورد توجه است و بهترین‌ها را در حوزه‌های فنی وتخصصی معرفی می‌کنیم این در حالی است که بازتاب ابعاد و جنبه‌های معنوی تئاتر در جامعه نیز منشا اثر است و در حوزه‌های بهترین‌ها باید نگاه‌های ارزش مدار را نیز مطرح کرد.»
این عضو شواری سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه چهره سازی‌ها باید به سمتی حرکت کند که چهره‌های ارزش‌های معنوی وانسانی در کنار امور فنی وتخصصی مد نظر قرار گیرد، گفت:  «بستر رشد چهره‌های ارزش مدار را مهیا کنیم زیرا هنر در ایران هنر مقاومت است که این مقاومت باید در همه لایه‌های فرهنگی و هنری دیده شود.»
در ادامه این جلسه محمود عزیزی نیز در سخنانی تغییر مدیران خصوصا مدیران جشنواره‌ها را ضربه‌ای مهلک به روند برگزاری این گونه رویدادهای فرهنگی و هنری دانست و افزود: «دبیر و مدیر باید فرصت برنامه‌ریزی وزمان ارزیابی برنامه‌های خود را در دوره‌ای مشخص داشته باشد. جشنواره تئاتر فجر و چگونگی حضور مدیران در آن نیازمند یک دستورالعمل مدون است.»
این هنرمند تئاتر دلدادگی مسئولین به این هنر را امر مهمی دانست که باید در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مورد توجه قرا گیرد و در همین ارتباط گفت: «برای سینما که امروزه به یک صنعت تبدیل شده است سازمان تشکیل داده‌ایم این در حالی است که حوزه هنر و معاونت هنری هم نیازمند توجه جدی برنامه‌ریزان است.»
در این جلسه سید رمضان موسوی مقدم -قائم مقام سازمان صدا وسیما- جشنواره امسال را نقطه آغازی در برنامه‌ریزی برای جشنواره‌های آتی دانست و افزود: «گسترش جهانی تئاتر امری است که تا کنون کمتر به آن توجه کرده‌ایم و این ظرفیت وجود دارد که تئاتر ما در گستره جهانی صاحب اثر باشد.»
این عضو شواری سیاست‌گذاری جشنواره با اشاره به نقش صدا و سیما در گسترش تئاتر گفت: «در بخش آموزش و انعکاس رویدادهای فرهنگی و هنری چون جشنواره تئاتر فجر کمتر برنامه‌ریزی مدون وکاربردی شده و این مشکل را رسانه ملی باید مرتفع سازد و در این راه نیازمند برنامه جامعی هستیم.»
در ادامه این جلسه محمد خزایی نیز با اشاره به بد اخلاقی‌هایی که باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود، گفت: «در این زمینه ما شاهد یک سیاه نمایی و بزرگ نمایی هستیم که باید دانست تئاتر پشتوانه‌های محکمی چون مخاطبان فهیم را دارد.»
در پایان این جلسه سعید کشن فلاح نیز تلاش در حوزه تئاتر را تلاشی مقدس دانست و افزود: «وجوه ارزشی سرلوحه توجه به نظام است و مسئولین باید به آن توجه جدی داشته باشند.»
وی آغاز جشنواره امسال از شهرستان‌ها را  نوید دهنده تحول زیربنایی در حوزه تئاتر شهرستان دانست و اشاره کرد: «تئاتر شهرستانها نیازمند توجه بیشتری است که در جشنواره بیست‌ونهم سعی شده به این امر اهمیت داده شود.»
بنا بر این گزارش، دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر با حضور اکثریت اعضاء در تالار کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.