جشنواره تئاتر دانشگاهی نیازمند طراحی آئیننامههای جدیدی است
با وجود بضاعت اندک این جشنواره اگر تنها یک اثر باکیفیت و فاخر ارائه شده باشد، تمایل دارم هزینه همان یک اثر پرداخت شود و آثار کممحتوا معرفی نشوند. البته در حوزه انتشارات و بینالملل نقطه نظرات متعددی وجود دارد که اصلاحات ساختاری را میطلبند و باید ساز و کار ثابتی برای آنان یافت.

چهاردهمین نشست رسانه‌ای جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران روز دوشنبه ـ ۱۱ بهمن‌ماه ـ با حضور سیدجواد روشن دبیر جشنواره برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در آغاز این نشست جواد روشن با ارائه گزارشی از 13 دوره برگزار شده جشنواره تئاتر دانشگاهی نحوة شکلگیری این جشنواره را تشریح کرد.
روشن درخصوص جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی گفت: «جشنواره تئاتر دانشگاهی یکی از معتبرترین جشنوارههای تئاتری کشور و اولین جشنواره با وسعت و شکل امروزی درکشورهای خاورمیانه محسوب میشود.
وی افزود: «این جشنواره با ماهیت دانشگاهی و دانشجویی خود توانسته است، با وجود محدودیتهایی که در بودجه، حمایت و امکانات دارد با مشارکت اساتید و دانشجویان به کار خود ادامه دهد.»
روشن در ادامه تأکید کرد: «اگر نهادهای فرهنگی مرتبط با جشنواره تئاتر دانشگاهی توجه نکنند، این جشنواره جایگاه خود را پیدا نمیکند؛ چرا که جشنواره با امکانات و بضاعت مشخصی که دارد اگر مورد حمایت قرار نگیرد نمیتواند با کیفیتی بالا به ارائه آثار نمایشی بپردازد.»
وی با اشاره بر ضرورت مشارکت دانشگاهها در برگزاری جشنواره گفت: «ساختار جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران با دیگر جشنوارهها متفاوت است. این جشنواره تنها جشنوارهای است که در جدول آن در کنار نام کارگردان، نام دانشگاه نیز آمده است و بدین ترتیب ما انتظار داریم دانشگاه از گروههای خودش حمایت کند و به آنها سالن تمرین بدهد و به منظور خدماتی که ارائه میدهد از جشنواره تئاتر دانشگاهی پولی دریافت نکند.»
وی در ادامه با اظهار تاسف از وضعیت مبهم اجرای عمومی برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی ، گفت: «به دلیل اینکه دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی هیچ سالنی در زیرمجموعه خود ندارد، ما به دنبال اجرایی شدن تفاهمنامه با دیگر مراکزی که سالن در اختیار دارند، هستیم.»
روشن درباره سالنهای اجرایی این دوره از جشنواره گفت: «با همکاری اساتیدی که در شورای تالار مولوی حضور دارند، فکر می کنم برای اجرای آثار جشنواره در تالار مولوی مشکلی نخواهیم داشت البته با تفاهمنامهای که با تالار «محراب» مینویسیم تصمیم داریم در کنار تالارهای دانشگاه ، از تالار استاد «انتظامی» در خانه هنرمندان هم برای کارهای رادیویی استفاده کنیم، البته امیدوارم با تغییر مدیریت مرکز تئاتر کانون پرورش فکری بتوانیم دو تالار «بوستان» و «گلستان» را نیز در اختیار بگیریم. یادآور میشوم قرار است بنیاد رودکی نیز تالارهای زیر مجموعهاش را در اختیار ما بگذارد.»
وی با اشاره به چهاردهمین دوره برپایی این جشنواره درخصوص آغاز فعالیت دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی و تنظیم فراخوان آن توضیحاتی را به خبرنگاران ارائه کرد و به تشریح بخشهای مختلف این جشنواره پرداخت و گفت: «در بخش تئاتر صحنهای 900 اثر از دانشجویان تئاتری و غیر تئاتری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که با بازخوانی متون و انجام مرحله اول بازبینی، 60 اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند. البته اسفندماه امسال مرحله دوم بازبینی انجام میگیرد و آثار شرکتکننده به مرحله نهایی معرفی میشوند.»
[:sotitr1:] وی افزود: «در بخش تئاتر شهرستانها و هنرجویان غیرتئاتری 90 متن به دبیرخانه ارسال شده که از این میان 87 اثر مورد بازبینی قرار میگیرند. بخش مسابقه تئاتر صحنهای چهاردهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران، ویژه دانشجویان سایر رشتهها (غیرتئاتری) در شهرستانها، از 30 بهمنماه در دانشگاه زنجان برگزار میشود.»
دبیر جشنواره در ادامه خاطرنشان کرد: «مهلت ارسال آثار در چندین بخش از جمله بخش پایاننامهها، پژوهشها، نمایشهای خیابانی و میدانی باقی است و هنوز تعداد شرکتکنندگان کاملاً مشخص نشده است.»
در این نشست روشن درباره بخش انتشارات جشنواره گفت: «در حوزه انتشارات با دو هدف پیش میرویم. اول اعمال تعهداتی که از قبل باقی مانده است که مهمترین بخش آن برگزیدگان جایزه استاد «اکبر رادی» هستند که این آثار تا دوره دهم جشنواره منتشر شدهاند و ما تلاش میکنیم مجموعه برگزیدگان سه دوره اخیر را همزمان با جشنواره منتشر کنیم.»
روشن در ادامه به انتشار کتابی که خواستگاه دانشگاهی دارد اشاره کرد و گفت: «در تلاش هستم آثار با کیفیت و فاخر را جمعآوری کنیم که به دنبال این فعالیت یکسری درخواستها و سفارشات نیز داده شده که در زمان برگزاری این جشنواره در سال آینده این کتاب نیز رونمایی میشود.»
وی افزود: «تصمیم داشتیم با دعوت از عکاسان، در بخش عکس نیز کتابی از عکسهای آثار دانشگاهی دوره گذشته به چاپ برسانیم؛ اما متأسفانه این حرکت به علت کمبود بودجه به مرحله عملیاتی و اجرایی نرسید؛ اما در بخش پوستر از طراحان آثار ارائه شده خواسته شده تا آثار خود را در بخشهای مختلف جشنواره معرفی کنند تا به صورت کتاب منتشر شود.»
روشن بیان کرد: «در بخش بینالملل جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران مشغول رایزنیهایی حول محور اجراها و کارگاههای آموزشی هستیم. در بخش کارگاهها بیشتر به قطعیت رسیدهایم، ولی در بحث اجراها هم بیشترین تمرکزمان بر انتخاب آثار باکیفیت است که البته ترجیح میدهم اگر نمایش با کیفیتی که برای تئاتر دانشگاهی دستاورد قابل توجهی داشته باشد، پیدا نکنم، در این بخش اثری معرفی نشود.»
وی افزود: «با وجود بضاعت اندک این جشنواره اگر تنها یک اثر باکیفیت و فاخر ارائه شده باشد، تمایل دارم هزینه همان یک اثر پرداخت شود و آثار کممحتوا معرفی نشوند. البته در حوزه انتشارات و بینالملل نقطه نظرات متعددی وجود دارد که اصلاحات ساختاری را میطلبند و باید ساز و کار ثابتی برای آنان یافت. در اینجا متذکر میشوم که در خود جشنواره نیز نیاز به بازنگری و نگارش آئیننامهها به خوبی احساس میشود تا ساختارهای جدیدی تعریف شوند و حرکت و فعالیت جشنواره روانتر شود.»
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در پایان این نشست گفت: «از وزارت علوم خواسته شده که دبیر پانزدهمین دوره جشنواره بلافاصله پس از برگزاری این دوره، معرفی شود تا با تشکیل دبیرخانه فعالیت خود را برای برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران سریعتر آغاز کند.»