در حال بارگذاری ...

در نمایش ”سنگ و سبو” فخر اهل بیت و عدم جبرگرایی در نهضت عاشورا به تصویر کشیده می‌شود

"علیرضا محمدی"گفت: «نمایش "سنگ و سبو"بر اهمیت نقش اهل بیت به عنوان الگو و اسوه حسنه کاربردی زندگی اشاره دارد.»

"علیرضا محمدی" کارگردان نمایش "سنگ و سبو" در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، ضمن ابراز خرسندی از استقبال مخاطبان از نمایش "سنگ و سبو" گفت: «طی چندین اجرای گذشته این نمایش افراد زیادی از جمله سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون هنری، احمد مسجدجامعی و جمعی از نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌های مجلس، آیت‌ا... انصاری اراکی و هنرمندانی چون جهانبخش سلطانی، هادی مرزبان، ساعد باقری و... از نمایش دیدن کرده‌اند.»
وی درخصوص آماده‌سازی این نمایش بیان کرد: «زمینه اولیه نمایش" سنگ و سبو" از مثنوی سنگ و سبوی افشین علاء شکل گرفت که به گفت‌وگوی یک شاعر با دختر سه ساله‌اش اشاره می‌کند. با جدی‌تر شدن کار به این نتیجه رسیدم که شعر به تنهایی برای ارائه نمایش کافی نیست، بنابراین به تابلوسازی و تصویرسازی برای تکمیل متن اثر پرداختم.»
محمدی تصریح کرد: «با نوشتن 5 تابلو که گوشه‌هایی از مصائب اهل بیت در عاشورا را با محوریت حضرت رقیه (س) دنبال می‌کرد، سعی کردم در تکامل محتوای این اثر گام بردارم.»
وی ارائه ما به ازای کاربردی زندگی اهل بیت در زندگی امروزی را هدف این نمایش دانست و افزود: «در نمایش سنگ و سبو نقش اهل بیت به عنوان الگو و اسوه حسنة کاربردی زندگی، مهم نشان داده می‌شود؛ چرا که شریعت و نهضت عاشورا یک اتفاق حداقلی و مختص نیست که تنها به یک مقطع تاریخی محدود شود.»
محمدی استقرار معنویت را مهم‌ترین اتفاقی که بشر با آن دست و پنجه نرم می‌کند دانست و اضافه کرد: «با وجود این تلاش متأسفانه امروزه شاهد هستیم در بیشتر مجالس روضه‌خوانی، عزاداری‌ها، سخنرانی‌ها و حتی نمایش‌های مذهبی، نهضت عاشورا به عنوان نهضتی که تنها و صرفاً توأم با ضجر و سختی زیادی بوده شناخته شده است و به همین دلیل زاویه دید مخاطبان در تمام ساحت‌های هنر با زاویه دید حداقلی شکل گرفته است که برخلاف تمام این موارد در نمایش سنگ و سبو فخر اهل بیت و عدم جبرگرایی در نهضت عاشورا به تصویر کشیده می‌شود.»
وی خاطرنشان کرد: «معرفی امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) و اسرای کربلا به عنوان پرچم‌داران، افتخار آفرینان و سرافرازان کربلا یکی از نکاتی بود که با حساسیت فراوان در این اثر نمایشی به دنبال آن بودم. در این امر سعی کردم با استفاده از ارکستر به صورت زنده و با صدای امیرحسین مدرس به عنوان خواننده مثنوی، این نمایش را با شکوه و عظمت بیشتری به صحنه بیاورم.»
محمدی در پایان به فضای دینی و استفاده از حس و عاطفه مخاطب در ارائه این نمایش اشاره کرد و گفت: «ارائه تصویرسازی در کار ، این نمایش را بیشتر به اجرای نمایشی با شکوه و بزرگ نزدیک کرد تا نمایشی با مضمون دینی. البته در این نمایش از دیگر هنرها از جمله نقاشی، موسیقی، ادبیات نظم و نثر و... نیز استفاده کرده‌ام که امیدوارم مورد توجه و استقبال مخاطبان بیشتری قرار گیرد.»
گفتنی است نمایش سنگ و سبو تا 15 بهمن‌ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌‌ماند.