پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیستونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر

دکتر "سید محمد حسینی"وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با برگزاری بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی پیامی تئاتر را "صیقلی‌ترین آینه بازتاب جامعه"خواند و از متولیان تئاتر خواست " تئاتر را تصویرگردان جامعه قرار دهند".
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی بیستونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از پیامش عنوان کرد: «تئاتر صیقلیترین آینه بازتاب جامعه میتواند باشد اگر سازش ناکوک نباشد و آنچه مینوازد از قطعه دیگری نگرفته باشد! در دستگاه نوا اگر مینوازد از نینوایان و بینوایان خارج نشود! که گاه چون کوکش به هم میخورد در مایه بیدردی، خوش مینوازد و این آغاز انحراف و انحطاط است. مسئولین هنرهای نمایشی لازم است نتخوانی بدانند و پارتیتورها را قبلاً بخوانند. آب رفته را اگر نمیتوان به جوی باز آورد آبروی رفته را به طریق اولی!. هنر! بیدرد، به درد نمیخورد!! و تئاتر درد جامعه را در گرمترین فضای ارتباطی ممکن، چهره در چهره، رو در رو، مو به مو میتواند به مخاطبش حتی بیگفتوگو انتقال دهد.»
متن کامل پیام سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:
"نازکتن ایام چون به زمستان خاطره میرسد، میلرزد! تب میکند! منقلب میشود! اما نه از سرمای پرسوز اضطراب، که از یاد دلافروز انقلاب! چرا که اگر در آن شبهای ظلمتگریز، نفتی در چراغها نبود، ماه از نور دریغ نمیکرد. در روزهای بهاریاش، خورشید از رفتن به زیر ابرها ابا داشت و زاویهاش را به روی درجهای میگذاشت که از تابشش، تنهای یخزده، احساس گرما میکردند.
و هنر، کرامتش در واگویی این قصههای همیشه ماندگار است. رهبر فرزانه عزیزمان فرمود: تئاتر در جمهوری اسلامی، اصالت والای خود را در بیان دردها و بازگویی قصه مظلومیت بشریت دربند، مییابد. و هنر تئاتر، کرامت زعامت کاروان راویان و ناقلان آن عبور پر عِبَر و آن گردنههای پرخطر، تا حمله رهزنان و حرامیان و آن دفاع مقدس جانانه تا رسیدن به دشت عزت و آزادگی کنون! و توسعه و پیشرفت تا همیشه! را بر دوش میکشد!
دانایی، مالکیت هیچ قومی را برنمیتابد؛ حاصل جوهر بشریت است و هنر که عصاره دانایی است مدیون کارگاه عصّاری هیچ طایفهای به تنهایی نیست. ترکیبی از اکسیر خلاقیتها از تمامی قومیتهاست. اثیری است که چون اسیر تقلید شد یا در محکمه محاکات تبرئه میشود و یا بردار بیاعتباری حلقآویز میگردد؛ و تئاتر که سرآمد هنرهاست، معیارش آنکه چون بردارش نبینی بر اصالتش به اقرار مینشینی! تعزیه بارزترین جلوه سوگمان دلهای عاشورایی شیعه، نمادی از این راوی خیر و شر! پوش است که به اقتضای کسوتش، در ترازوی نگاه ما، قیمتگذاری میشود.
تئاتر صیقلیترین آینه بازتاب جامعه میتواند باشد اگر سازش ناکوک نباشد و آنچه مینوازد ازقطعه دیگری نگرفته باشد! در دستگاه نوا اگر مینوازد از نینوایان و بینوایان خارج نشود! که گاه چون کوکش به هم میخورد در مایه بیدردی، خوش مینوازد و این آغاز انحراف و انحطاط است.
مسئولین هنرهای نمایشی لازم است نتخوانی بدانند و پارتیتورها را قبلاً بخوانند. آب رفته را اگر نمی توان به جوی بازآورد آبروی رفته را به طریق اولی!
هنر! بیدرد، به درد نمیخورد!! و تئاتر درد جامعه را در گرمترین فضای ارتباطی ممکن، چهره در چهره، رو در رو، مو به مو میتواند به مخاطبش حتی بیگفت و گو انتقال دهد.
مرد را دردی اگر باشد خوش است درد بیدردی علاجش آتش است
و دهه فجر در این هزار تو آینه، فرصت تکثیر یاد آنانی است که گرچه از خود جدا گشتند و از تن خاکی رها! لیک عکس خود را از آیینه نستاندند و برای آنان که ماندند تصویری برجای گذاشتند.
چه خوب است متولیان تئاتر،بدین هنر تأسی جویند. هنری که شعبده برنمیتابد، همان است که دیده میشود، پس تئاتر را تصویرگردان جامعه قرار دهند. جامعهای که امروز سردمدار عزت و عظمت است.
ز نفی ما و من، اثبات وحدت کرد آگاهی حبابی چند از خود رفت بیرون، ریخت دریایی
برای آنانی که در کشیدن طناب بادبانهای کشتی تئاتر، دستی پینه بسته دارند و برای رسیدن به بارانداز معرفت، همت میگمارند، آرزوی سعادت دارم.
توفیق! رفیق طریق عزت و اعتبار و تلاشتان باد"
شایان ذکر است 16 سالن نمایش تهران شامل: مجموعه تئاتر شهر، تالار محراب، مجموعه فرهنگی آزادی، تماشاخانه سنگلج، تالار مولوی، تالار هنر، خانه نمایش، تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان، تالار فردوسی و پارکینگ تالار وحدت، تماشاخانه مهر حوزه هنری، تالار بوستان و گلستان، فرهنگسرای رازی و نیاوران از فردا شنبه 23 بهمن میزبان نمایش های جشنواره بین المللی تئاتر فجر میشوند.