استاد نمایشنامههای شعرگونه در گذشت
نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس معروف”کریستوفرفهای“که به همراه تی. اس. الیوت از پیشگامان احیای نمایشنامههای شعرگونه در دهه ۱۹۴۰ بود و فیلمنامه”بنهور“را نوشت درسن ۹۷ سالگی درگذشت.بسیاری از منتقدان سبک او را بسیار شبیه به سبک تی، اس، الیوت دانستند با این حال او عمده شهرتش را مدیون نمایش”the lady’s not for Burning ” است که در سال ۱۹۴۸ در وست اند لندن روی صحنه رفت و با استقبال مواجه شد.
نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس معروف”کریستوفرفهای“که به همراه تی. اس. الیوت از پیشگامان احیای نمایشنامههای شعرگونه در دهه 1940 بود و فیلمنامه”بنهور“را نوشت درسن 97 سالگی درگذشت.
او که نمایشنامههایش نوید بخش آیندهای روشن به نسلی بود که درگیر اخبارها و بمب اتم بود در بریستون بدنیا آمد و در سال 1932 وارد دنیای تئاتر شد. فرای اولین نمایشنامه موفقش را در سال 1938 نوشت که موضوع آن درباره فردی بود که مادرش را با یک گاری به شهری در جنوب لندن میبرد. بسیاری از منتقدان سبک او را بسیار شبیه به سبک تی، اس، الیوت دانستند با این حال او عمده شهرتش را مدیون نمایش”the lady’s not for Burning ” است که در سال 1948 در وست اند لندن روی صحنه رفت و با استقبال مواجه شد. در این نمایش جان گیلگاد در نقش ساحرهای که تلاش میکند طعمه زبانههای آتش نشود به ایفای نقش میپرداختند. در سال 1950 فرای نمایشنامه ”Venus Observed” را نوشت که با بازی لاورنس اولیویر در سالن نمایش سنت جیمز لندن بر روی صحنه رفت و یکسال بعد نمایش دیگری از او به نام” خواب زندانیان “درباره چهار سرباز که شب را در یک کلیسا به صبح میرسانند اجرا شد.
فرای در فاصله نوشتن این نمایشنامهها قطعات نمایشی نویسندگان فرانسوی زبان همچون ”jean anouilh“ و”jean giraudoux“ را نیز ترجمه میکرد و در اواخر دهه 50 به فیلمنامه نویسی روی آورد. برخی فیلمنامههای معروف او” بن هور “ و” باراباس“بودند.
او که در سال 1962 مدال طلای ملکه برای شعر را بدست آورد در سالهای پایانی عمرش همچنان فعال بود و در سال 2000 نمایشنامه” صدای زنگها “را نوشت.
این نمایش بعدها در تماشاخانه ملی لندن روی صحنه رفت .