در حال بارگذاری ...

حاشیه‌هایی از هفتمین روز بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

با پایان اجراهای نمایش خیابانی، روز گذشته ـ ۲۹ بهمن‌ماه ـ استقبال مردم از اجراهای صحنه‌‌ای جشنواره، پررنگ‌تر و بیشتر از روزهای دیگر بود و سالن‌های نمایشی سیل علاقه‌مندان به تئاتر را در خود جای داده بود. آنچه می‌خوانید دیده‌ها و شنیده‌های خبرنگاران سایت ایران تئاتر از هفتمین روز جشنواره است.

***
ازدحام در اجرای ”شن”

نمایش "شن" به کارگردانی "کتایون حسین‌زاده" با نقش‌‌آفرینی الهام پاوه‌نژاد و پریزاد سیف روز گذشته طی دو نوبت در تالار قشقایی به صحنه رفت.
ازدحام جمعیت به اندازه‌ای بود که مهمانان خارجی ترجیح دادند در نوبت دوم به تماشای نمایش بنشینند. دکتر "محمود عزیزی" از جمله هنرمندانی بود که روز گذشته از نمایش "شن" دیدن کرد.
طرفداران پروپا قرص تئاتر خیابانی
در ایام اجرای تئاترهای خیابانی مخاطبان بسیاری به این نوع تئاتر جذب شدند. اما با پایان اجراهای خیابانی بسیاری از مردم علاقه‌مند به تئاتر خیابانی که کم‌کم به طرفداران این نوع تئاتر هم تبدیل شده‌اند، همچنان با پرس‌وجو از سایرین، زمان اجرای نمایش‌های خیابانی را جویا می‌شوند و امیدوارند تا شاید باز هم اجرای این نمایش‌ها ادامه پیدا کند.
”رویا تیموریان” و ”مسعود رایگان” مهمانان پاندورا 88
نمایش "پاندورا 88"  به کارگردانی مشترک هافمن، اسون تیل و اندرو داوسن شب گذشته و در روز دوم اجرایش همچنان با استقبال مواجه شد. علاقه‌مندان به تماشای این نمایش تا نزدیک صحنه نزدیک به 6 ردیف را پر کرده بودند و عده‌ای نیز به صورت ایستاده نمایش را تماشا کردند.
هیأت داوران جشنواره نیز روز گذشته ـ 29 بهمن‌ماه ـ با دقت به تماشای این اثر نشستند. رویا تیموریان و مسعود رایگان (زوج تئاتری) و یاسر خاسب از دیگر هنرمندانی بودند که مهمان نمایش "پاندورا 88" شدند.
تقدیم اجرای اول ”مرثیه خواب” به ”پری صابری”
نمایش "مرثیه خواب" کاری از محمد حاتمی روز گذشته در دو نوبت و در تالار سایه به صحنه رفت. قبل از باز شدن در سالن، بازیگر نمایش از میان جمعیت شروع به گفتن دیالوگ‌هایش کرد و در واقع نمایش پیش از ورود تماشاگران به سالن آغاز شد. "محمد حاتمی" که این نمایش را به بیژن مفید تقدیم کرده روز گذشته اجرای نوبت اول این نمایش را به "پری صابری" تقدیم کرد.
در بروشور نمایش عکس دسته‌جمعی از بازیگران چاپ شده بود اما در این میان تصویر فریدون محرابی به چشم می‌خورد که در فهرست بازیگران به جای نام او، اسم ارژنگ امیرفضلی آمده بود.
رامین راستاد، محمد حاتمی، یزدان جیریایی، الهام دهقانی، ارژنگ امیرفضلی، مهشاد مخبری و بهروز میرلو در نمایش "مرثیه خواب" ایفای نقش می‌کردند.

تقدیم لوح یادبود تماشاخانه سنگلج به ”دانیل روهر”
بعد از پایان اجرای نمایش "فاوست" به کارگردانی دانیل روهر، اتابک نادری مدیر تماشاخانه سنگلج لوح یادمانی که برگرفته از مینیاتور سر در تماشاخانه است را به همراه یک دسته گل به این کارگردان سوئیسی تقدیم کرد.
همچنین سفیر کشور سوئیس روز گذشته از این نمایش دیدن کرد. استقبال تماشاگران به اندازه‌ای بود که برخی به صورت ایستاده نمایش را تماشا کردند.
برخی هنرمندان سینما و تئاتر نیز روز گذشته 29 بهمن‌ماه مهمان نمایش "فاوست" بودند.
استقبال از ”خانمچه و مهتابی”
نمایش "خانمچه و مهتابی" نوشته اکبر رادی و به کارگردانی هادی مرزبان نیز با اینکه پیش از آغاز جشنواره اجرای عمومی شده بود، روز گذشته در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر در حالی اجرا شد که جمعیت بسیاری تالار اصلی را پر کرده بودند.
استقبال مردم به اندازه‌ای بود که عده‌ای بر روی زمین نشستند. همچنین بالکن سالن اصلی نیز مملو از جمعیت شده بود. گلاب آدینه، صبا کمالی، فرزانه کابلی، سیما تیرانداز، ایرج راد، یارتا یاران، سیروس همتی و علی خازنی بازیگران نمایش "خانمچه و مهتابی" هستند.