سطحینگری و حضور غیرمتخصصان بزرگترین آسیب برای تئاتر است
یک نویسنده و کارگردان جوان تئاتر مشهد گفت: «بزرگترین آسیب برای تئاتر ما حضور افراد غیرمتخصص و سطحی‌نگر در میان هنرمندان است.»
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از ستاد خبری اجراهای عمومی "تئاتر برای مردم" در استان خراسان رضوی، علی حاتمینژاد در خصوص عدم جذابیت کافی نمایشهایی که اخیرا در شهرستانهای کشور ساخته میشوند، اظهار داشت: «در حال حاضر از سوی مسؤولان تاکید زیادی بر ساخت نمایشهایی با موضوعات دینی و دفاع مقدس است و همین موضوع باعث ازدیاد تولید اثر نمایشی در این موضوعات شده است.»
وی افزود: «تجربه نشان داده وقتی کمیت هنر از یک حدی بگذرد و بدون تفکر خاص این موضوع پیش رود، کیفیت به مرور پایین میآید و تئاتر نیز از این قضیه مستثنی نیست، همین تاکید زیاد بر ساخت آثاری با موضوعات دینی و دفاع مقدس باعث نوعی سطحینگری در ساخت این نوع نمایشها شده است.»
این نویسنده و کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه هنرمندی که اقدام به ساخت نمایش با موضوعات اعتقادی، ارزشی و دینی میکند، باید دغدغه این مسئله را هم داشته باشد، بیان کرد: «وقتی هنرمندان میبینند که مسؤولان تاکیدشان فقط بر ساخت آثاری با این موضوعات است، به مرور زمان هر نوع اثری با هر سطح کیفی، به مجموعه نمایشهای ارزشی و مذهبی نفوذ میکند و این موضوع باعث میشود که دغدغه موضوع هم کمکم در ذهن سازندگان آثار نمایشی کمرنگ شود و به عدم جذابیت آثار میانجامد.»
وی با بیان اینکه اگر در جشنوارهای تاکید بر ساخت نمایشهایی با موضوعات ارزشی و مذهبی است، باید نمایشهایی با سایر موضوعات هم وجود داشته باشد تا نظر همه مخاطبان را جلب کند، متذکر شد: «هر تئاتری که در جهان ساخته میشود دینی و ارزشی است، چرا که تئاتر به تعالی انسان میاندیشد و تعالی انسان دغدغه همه ادیان الهی نیز هست، پس دلیلی ندارد در هر نمایش مذهبی حتما نام شخصیت یا مکان مذهبی خاصی بیاید.»
حاتمینژاد با اشاره به اینکه فضای نمایشهای ارزشی و دینی ما مدتی است که شعاری شده، بیان کرد: ما مدتهاست که در نمایشهایمان شعار میدهیم بیتوجه به اینکه نمایشهایی با موضوعات مذهبی یا دفاع مقدس باید با تفکر و دقت زیادی ساخته شوند، چراکه از حساسیت بالایی برخوردارند، این شعار دادنها باعث شد بسیاری از علاقهمندان، نمایشها را پس بزنند و حتی نمایشهای دینی ما نیز ارزشش را از دست بدهد.
وی اضافه کرد: «مسؤولان و دستاندرکاران هنرهای نمایشی باید نگاهی عمیقتر به نقش دین در جامعه معاصر داشته باشند و هنرمندان هم باید سعی کنند با مطالعه بیشتر، از نگاهها و موضوعات کلیشهای و کسالتآور دوری کنند.»
وی با تاکید بر اینکه توجه به ذات هنری نمایش، بیشتر از انتخاب موضوع آن اهمیت دارد، ادامه داد: همواره در تئاتر اول نام خود تئاتر مطرح میشود و پس از آن موضوع در قالب نمایش ارائه میگردد که اکثر نمایشنامهنویسان و کارگردانان ما به این موضوع توجه نمیکنند که به نظر من دلیل اصلی این موضوع عدم تخصص و نگاه اصولی به تئاتر است.
این نویسنده تئاتر با گلایه از حضور افراد غیرمتخصص در بدنه تئاتر شهرستانها، توضیح داد: «متاسفانه چند سالی است که هر شاعر و نویسندهای که متن یا شعر خوبی نوشته، بدون گذراندن دورههای آموزش تخصصی اقدام به نوشتن نمایشنامه میکند و به نظر من طی سالهای گذشته هیچگاه نگاه تخصصی و اصولی به نمایشنامهنویسی نشده است.»
وی افزود: «یک نمایشنامهنویس باید از همه چیز یک حداقل اطلاعات را داشته باشد و پس از آن باید مطالعه زیادی از نمایشنامههای برتر جهانی کند که متاسفانه بیشتر نمایشنامهنویسان ما امروز اصلا مطالعه کافی ندارند.»
حاتمینژاد خاطرنشان کرد: «در حوزه کارگردانی تئاتر هم یکی از اصلیترین اصول، روانشناسی مخاطب است و بهترین کارگردان آن است که اثر خود را در اصولیترین حالت بسازد و مخاطب را هم راضی کند و به نوعی کارگردان آن اصولی را که آموزشدیده، در اثر خود به مخاطبش انتقال دهد.»