در حال بارگذاری ...

تئاتر سیار در سال 90 شکل خواهد گرفت

  "حمید شاه‌آبادی"در نشست مطبوعاتی صبح امروز که در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد، از ایجاد تئاتر سیار در سال ۹۰ خبر داد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: «امسال تئاتر سیار را ایجاد خواهیم کرد و اقدامات لازم را برای خرید یک مجموعه بزرگ و متحرک در کشور به منظور اینکه تئاتر به سمت استان‌ها و صحن و سرای مخاطبان برود، انجام داده‌ایم. دفتر تئاتر سیار نیز به زودی در معاونت هنری شکل خواهد گرفت.»
در ادامه این نشست شاه‌آبادی با اشاره به فعالیت‌های معاونت امور هنری در سال 89 گفت: «سالی که گذشت مملو از تلاش‌ها و فراز و نشیب‌هایی در عرصه هنر بود. امیدوارم در سال جدید نیز عرصه هنر، توأم با شادی و سرشار از بالندگی و موفقیت‌ و فعالیت‌های به یادماندنی باشد.»
وی اظهار کرد: «عدم نگاه کلان به حوزه هنر در سال 89 وجود داشت و در اجرای کار با مصادیق و معذوریت‌هایی مواجه بودیم که ما را دچار روزمرگی کرده بود. بنابراین اگر ده‌ها کار انفرادی در حوزه هنر انجام دادیم، بدون چشمداشت به یک سند بزرگ و ملی بود.»
معاون امور هنری تصریح کرد: «امیدواریم که هنر بسترساز حرکت‌های فرهنگی در راستای رسیدن به اهداف عالی و فرهنگی نظام باشد. همچنین ما در مجموعه فعالیت‌هایی که در عرصه هنر انجام می‌دهیم نباید تنها به خود بسنده نکنیم، بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم که هنرمندان نیز در این راستا حرکت کنند تا از حیث کمی و کیفی آثار آنان بیش از گذشته با رشد و اقبال در مخاطبان شکل بگیرد.»
وی در ادامه با اشاره به شاخه تئاتر در معاونت هنری عنوان کرد: «با تمام تلاش‌های جدی که در مجموعه معاونت هنری و هنرهای نمایشی در فضای عمومی کشور انجام شده و همچنین تقدیر از همه فعالان عرصه هنر مفتخریم که بگوییم ما در حوزه تئاتر توانسته‌ایم گام جدی‌تری برداریم.»
وی با بیان اینکه آمار بازدیدکنندگان تئاتر در کشور بیش از 70 درصد رشد داشته است، گفت: ‌«در سالن‌های تحت پوشش‌ معاونت 91 درصد آمار بازدیدکنندگان افزایش داشته و در سایر تالارها نیز آمار بازدیدکنندگان رشد قابل توجهی داشته است.»
شاه‌آبادی تصریح کرد: «در حال حاضر آنچه در حوزه تئاتر شاهد آن هستیم، هم افزایش کمی نمایش‌ها و هم افزایش کمی تعداد دفعات اجرا بوده است.»
وی با اشاره به طرح استقرار گروه‌های تئاتری در سراسر کشور یادآور شد: «بعد از یک دوره فعالیت جدی و عظیم و همچنین شناسایی گروه‌های تئاتری سراسر کشور به جز تهران، تعداد گروه‌ها به 538 گروه نمایشی در کشور رسید و تمام گروه‌ها در استان‌ها پروانه موقت دریافت کردند.»
معاون هنری وزارت ارشاد با بیان اینکه رویکرد توجه به اجرای عمومی در سال جدید دنبال خواهد شد، اظهار کرد: «در سال 89 حرکت و ارتقاء کیفی جشنواره‌ها نیز آرام آرام رو به جلو بوده است. برای مثال در جشنواره تئاتر حقیقت، ابتدا اجرای عمومی آثار در همان شهر انجام شد و گام اول در راستای بهینه‌سازی گروه‌ها برداشته شد.»
وی افزود: «گروه‌هایی که پروانه موقت دریافت کرده‌اند، وارد یک فضای رقابتی سالم می‌شوند و مکلف به اجرای عمومی در سال هستند و باید اقدامات لازم را از جمله ارائه سوابق تخصصی خود به منظور اخذ پروانه دائم انجام دهند.»
وی ادامه داد: «صدور پروانه‌ها را در سال جدید نیز دنبال خواهیم کرد و گروه‌ها به واسطه اقداماتی که در سال 90 انجام می‌دهند با توجه به امتیازدهی در یک رقابت سالم شرکت می‌کنند و در پایان گروه‌هایی پروانه دائم می‌گیرند و البته در وضعیت حمایتی یکسانی نیستند. در واقع به اندازه منابع مالی که داریم از این گروه‌ها حمایت مالی می‌شود.»
شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: «بحث تشکیل شورای عالی تئاتر با ساز و کار جدید از دیگر فعالیت‌هایی است که براساس بستر سیاسی که تدوین شد، هم‌اکنون در دست بررسی است. این مجموعه‌ ما را به تشکیل شورای عالی تئاتر رساند و امسال با توجه به موافقت مقام عالی وزارت، فرایند اجرایی شدن آن را خواهیم داشت.»
وی در ادامه عنوان کرد: «دفترهای موضوعی حوزه تئاتر که در حال حاضر هم حضور دارند انشاءا... که در سال 90 فعالانه‌تر گروه‌های دارای پروانه موقت را حمایت مالی و معنوی می‌کنند.»
معاون امور هنری با بیان اینکه امسال توجه معاونت هنری به اقتصاد هنر است گفت: «عرصه هنر نیازمند حمایت ویژه و خاص و حمایت دولت است و اقتصاد هنر یعنی هر آنچه که در این حوزه انجام می‌شود از نگاه اقتصادی و ملی مورد توجه قرار بگیرد.»
وی اظهار کرد: «باید به جهاد اقتصادی در حوزه هنر با همه ابعاد نگاه شود و در عرصه هنر نباید گمان کرد که مخاطب این پیام نیستیم.»
شاه‌آبادی با اشاره به برگزاری جشن اردیبهشت‌ تئاتر عنوان کرد: «این جشن در 31 استان کشور برگزار خواهد شد. تقدیر و تجلیل و اجرای عمومی هم برای این جشن در نظر گرفته‌ایم. همچنین بنده به همراه حسین مسافرآستانه مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در برخی استان‌ها حضور خواهیم داشت.»
وی در ادامه نشست خاطرنشان کرد: سال‌هاست که تئاتر ایران با موضوع عدم پرداخت‌ها مواجه است و ما توانستیم یک نظم جدی را ایجاد کنیم. در آخرین روزهای اسفندماه مجموعه مصوبه‌های کمیته برآورد نهایی و امضا شد و به انجمن رفت. همچنین امور مربوط به پرداخت‌ها و قرار دادها از هفته گذشته آغاز شده است.
معاون هنری وزارت ارشاد یادآور شد: «ما کاهش فاصله داشتیم و امیدواریم تا پایان سال این فاصله به یک ماه کاهش پیدا کند.»
وی تصریح کرد: «گروه‌های تئاتری قبل از به صحنه رفتن اثرشان باید قرارداد ببندند؛ چرا که در این صورت پولی دریافت نخواهند کرد.»
شاه‌آبادی درباره تغییر ساختمان اداره تئاتر گفت: «با پیگیری و توجه دوستان قرار شد به جای تعمیر سرسری، اداره تئاتر تعمیر جدی شود. همچنین ساختمانی که قرار است اجاره کنیم تا گروه‌ها بتوانند تمرین کنند و در آن اجرای نمایش داشته باشند را انتخاب کرده‌ایم.»
وی افزود: «در راستای خرید ساختمان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت کرده‌اند و در حال پیگیری هستیم تا در حوزه تئاتر مجوز خرید داشته باشیم.»
شاه‌آبادی با بیان اینکه 234 سالن تئاتر چند منظوره در استا‌ن‌ها به فعالیت‌های تئاتر اختصاص یافته است عنوان کرد: «یک تا سه گروه نمایشی به این سالن‌ها معرفی خواهند شد. علاوه بر این‌ ما امسال 500 میلیون تومان را به حمایت از این 234 سالن اختصاص داده‌ایم.»
وی ادامه داد: «افزایش سالن‌های تهران نیز در راستای کارمان است؛ از جمله اینکه تالار حافظ با 300 صندلی در کنار بنیاد رودکی در حال آماده‌سازی است.»
معاون امور هنری اظهار کرد: «شرایط سالن در سال جدید بهتر شده و استان‌ها در صورتی که زمین در اختیارمان قرار دهند برایشان سالن جدید خواهیم ساخت.»
وی از تأسیس کامیون دائمی هنر ایران با محوریت مجازی هنر در ایران و سه کشور دیگر خبر داد و در این رابطه گفت: «کامیون دائمی هنر برای همه رشته‌های هنری از جمله تئاتر امکان عرضه مجازی هنر را برای مخاطبان داخل و خارج از کشور انجام فراهم می‌کند.»
شاه‌آبادی افزود: «کامیون دائمی هنر ایران طرح بزرگی است که امکان فروش تئاتر ایران را در عرصه جهانی ایجاد کرده و به صورت دیجیتال اقدام به فروش بلیت می‌کند.»