در حال بارگذاری ...

ذوالفقاری معلمی بود که دلش برای شاگردانش می‌تپید

مراسم تقدیر از زنده‌یاد "جواد ذوالفقاری" روز گذشته ـ ۱۱ اردیبهشت‌ماه ـ با حضور جمعی از هنرمندان در تالار مولوی برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این مراسم عباس علی‌آبادی و محسن تقی‌نژاد قطعه‌ای را به صورت زنده اجرا کردند.

 اجرای نمایش "سمک عیار" آخرین بدعت و یادگاری جواد ذوالفقاری
در ادامه فریبا رئیسی یکی از هنرمندان تئاتر عروسکی برای ادای سخن به روی سن حاضر شد. او پس از بیان دکلمه‌ای گفت: «اواخر اسفند سال 88 استاد ذوالفقاری تلفن زد و با صدایی گرفته اما مهربان گفت که دیگر به دفتر تولید نمایش‌های عروسکی نمی‌آید و نامه استعفای خود را به انجمن هم داده و از یونیما هم کناره گرفته است.
وی ادامه داد: «استاد اظهار کردند که بیش از حد درگیر کارهای تشکیلاتی شده اند و از من خواستند کناره‌گیری‌اش را اطلاع بدهم.»
رئیسی با اشاره به فعالیت‌های متعدد زنده‌یاد ذوالفقاری در عرصه تئاتر عروسکی عنوان کرد: «آن زمان با خودم گفتم که حرکت تشکیلاتی و دفتر بدون حضور استاد امکان‌پذیر نیست.»
او همیشه بدعت‌گذار بود و اجرای نمایش "سمک عیار" هم آخرین بدعت و یادگاری ذوالفقاری است که از سخت‌ترین شرایط آن را آماده کرد.
کارگردان نمایش حضرت "سلیمان " اظهار کرد: «استاد ما خوشبخت و شکرگذاریم که حضور و حمایت شما را در کنار خودمان صمیمانه درک کردیم. برای جای خالی شما نه می‌توانیم و نه می‌خواهیم به جایگزین دیگری فکر کنیم.»
رئیسی در حالی که بغض راه گلویش را بسته بود، در پایان اضافه کرد: «در نبود شما دلمان گرفته است، ولی احساس بدبختی نمی‌کنیم چرا که از شما یاد گرفتیم چشم بر نامرادی‌ها ببندیم و همدیگر را با وجود اختلاف سلیقه‌ها دوست داشته باشیم و امروز هم آموختیم که یک روز چشم ما هم در خواب می‌شود، روح‌تان شاد.»

تقدیم افتتاح مبارک یونیمای خلیج‌فارس به استاد ذوالفقاری
سپس پوپک عظیم‌پور نویسنده و پژوهشگر تئاتر عروسکی برای قرائت پیام حمیدرضا اردلان رئیس یونیمای ایران به روی سن حاضر شد.
بخشی از متن این پیام به شرح زیر است:
جواد ذوالفقاری پر تلاش و پر مسئولیت زندگی کرد و به موضوع نمایش عروسکی و تشکیل جمع‌های عروسکی از جمله مجله شفاهی صفیر پیشگام شد.
متأسفم که در این جمع نیستم، این خبر که دفتر مبارک در خلیج فارس در همین روز ـ 11 اردیبهشت‌ماه ـ افتتاح شد، عدم حضورم را توجیه می‌کند.
او اولین عضو مستقل جهانی یونیمای ایران بود و افتتاح مبارک یونیمای خلیج‌فارس را به ذوالفقاری تقدیم می‌کنم. امیدوارم یونیما به همراه نمایشگران عروسکی و دفتر تولیدات نمایش عروسکی لوحی را با نام جواد ذوالفقاری طراحی کرده و به عنوان جایزه ملی و به صورت مداوم هر سال به سه نفر از فعالان این عرصه اهدا کند.
ایرج راد: عروسک‌ها و عروسک‌گردان‌ها همواره برای ذوالفقاری دعا می‌کنند
ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر گفت: «همواره ذوالفقاری را با سکوت، خنده، بزرگواری، شوخی، حرکات مهربانانه و نگاه معصومانه دیدم.»
راد با بیان اینکه با نمایش عروسکی به عنوان یک حرفه چندان نزدیک نبوده است، گفت: «ولی با این حال شاهد بودم که همه بچه‌های تئاتر عروسکی دوستش داشتند، بسیار کم اتفاق می‌افتد شخصی دشمن نداشته باشد و همه او را دوست داشته باشند.»
وی اظهار کرد: «او عاشق کار، هنر و تمام کسانی بود که کار عروسکی انجام می‌دادند. همچنین جواد ذوالفقاری یکی از فعال‌ترین اعضای خانه تئاتر در انجمن نمایشگران عروسکی بود که بی‌ریا، بدون حاشیه و بی‌هیچ چشمداشتی فعالیت می‌کرد و تأثیرگذار بود.»
مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به مجله شفاهی صفیر بیان کرد: «زمانی که مجله شفاهی صفیر را اجرا می‌کرد و من نمی‌توانستم حضور پیدا کنم بعد از اینکه فیلم جلسه را تماشا می‌کردم از صداقت و صفا و صمیمیت او لذت می‌برد.»
راد در پایان سخنانش یادآور شد: «او همواره زنده است و لبخندش در یاد ماست و همواره عروسک‌ها و عروسک‌گردان‌ها برایش دعا می‌کنند.»
سعید اسدی: ذوالفقاری بقای جاودان دارد
سعید اسدی سرپرست تئاتر مولوی در ابتدا عنوان کرد: «می‌خواهم تصویری از روزی که ذوالفقاری ما را ترک کرده بود، بدهم.»

او ادامه داد:«خبر درگذشت استاد ذوالفقاری را از طریق sms دریافت کردم. این در حالی بود که ما میزبان نمایش "سمک عیار" بودیم و من امید داشتم که حالشان بهتر شود و یک روز هم برای مدیریت اجرای‌شان حاضر شوند.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «مانده بودم که اجرای اثرشان انجام خواهد شد که بچه‌های گروه تماس گرفتند و گفتند امروز اجرا می‌کنیم. من هم در پاسخ به آن‌ها گفتم اگر این کار را نمی‌کردیم من مجبورتان می‌کردم که اجرا کنید. »
اسدی افزود: «اجرای آن روز عجیب‌ترین اجرایی بود که تا به حال دیده ام. احساس بازیگران و احساسی که در صحنه بود بسیار تأثیرگذار بود.»
وی اظهار کرد: «این افتخار را داریم که مراسم تقدیر ایشان در این مکان برگزار شود. او در بخش تدریس و ترجمه از خودش یک شخصیت چند بعدی نشان داده و این وجه برای همه ما فرخنده است.»
سرپرست تئاتر مولوی خاطرنشان کرد: «شاگردانش راه او را ادامه می‌دهند و این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند و ذوالفقاری بقای جاودان دارد.»
قرائت یادداشت انجمن تئاتر کودک و نوجوان
در ادامه این مراسم حامد زحمتکش به نمایندگی از انجمن تئاتر کودک و نوجوان یادداشتی را قرائت کرد و در ادامه
پیام بهروز غریب‌پور خوانده شد.
مجید بوربور برای قرائت پیام بهروز غریب‌پور به روی سن حاضر شد. پیام بهروز غریب‌پور به خاطره‌ای از حضور او، ذوالفقاری و اردشیر کشاورزی در سال 2000 میلادی در کنگره بین‌المللی یونیما اشاره داشت.
در بخش دیگری از این پیام آمده بود: ذوالفقاری به اردشیر کشاورزی و کامبیز صمیمی مفخم پیوست. از تنها شدن می‌ترسم و از خود می‌پرسم کی من به آن‌ها می‌پیوندم؟ او به طرز ناباورانه‌ای از میان ما رفت.
بهزاد فراهانی: ذوالفقاری معلمی که دلش برای شاگردانش می‌تپید
بهزاد فراهانی نویسنده و کارگردان تئاتر نیز در ابتدای سخنان خود تصریح کرد: «ممکن است علت دعوت من به اینجا چندان منطقی به نظر نرسد اما شاید علت حضورم به دلیل دوران کوتاهی بود، که با این عزیز سر کردم و خوبی‌ها و خوشی‌هایی در کنارش داشتم.»
وی پس از تسلیت به خانواده و شاگردان آن مرحوم عنوان کرد: «من جواد را از دوره‌های نوجوانی می‌شناسم، او معلم اخلاق بود و همیشه عاشق عدالت اجتماعی و دموکراسی بود.»
فراهانی اظهار کرد: «نمی‌دانم چه شده که کارگردان ما دارد ابر مردهایش را از دست می‌دهد! ما تنها عاشق صحنه هستیم.»
این بازیگر تئاتر ادامه داد: «ذوالفقاری اسطوره‌ای از منش بود و تا به حال به جز نجابت و برخورد گرم و لبخند چیزی از او ندیدم.»
همچنین معلمی بود که دلش برای شاگردانش می‌تپید و هر آنچه را که کسب کرده بود به شاگردانش انتقال می‌داد.
فراهانی یاد و راه او را گرامی‌داشت و یادآور شد: «خوشحالم که در نهایت با شکوه و سرافراز رفت و از دردی که می‌کشید رها شد.»
اهدای مدالیوم به همسر ذوالفقاری
در ادامه این مراسم ایرج راد بار دیگر به روی سن حاضر شد و مدالیوم را به پاس زحمات زنده‌یاد ذوالفقاری و تقدیر از وی به همسر او اهدا کرد.
ایرج راد عنوان کرد: «متأسفم که جواد ذوالفقاری در میان ما نیست تا این لوح ناقابل را به او اهدا کنیم. باور کنید پیش از این قرار بود به پاس زحمات بی‌شائبه‌اش در عرصه هنر از او تقدیر کنیم.»
وی اظهار کرد: «خوشحالم که نمایش "سمک عیار" در مکان مقدس دانشگاه به صحنه رفت و عدم حضور او را در اینجا مرگ نمی‌بینم، نمی دانم چرا دیر کرده است!»
همسر زنده‌یاد جواد ذوالفقاری پس از دریافت لوح رو به حضار خاطرنشان کرد: «آخرین جمله‌ای که او گفت این بود: "از قول من از همه تشکر کن، به همه خیلی زحمت دادم مخصوصاً به دوستانم."
سپس بهنود ذوالفقاری پسر این هنرمند گفت: «پدرم از سال 53 می‌خواست نمایش "سمک عیار" را اجرا کند و این اثر فرجام او است.»
وی در ادامه از هنرمندان تئاتر عروسکی خواست که بعد از فوت کامبیز صمیمی مفخم و جواد ذوالفقاری هوای هما جدیکار را داشته باشند. این سه نفر کسانی بودند که لیسانس نمایش عروسکی خود را نزد استاد کریمی گرفتند.
حاشیه:
ـ اواخر مراسم فیلم کوتاهی به نمایش گذاشته شد. در این فیلم سخنرانی زنده‌یاد ذوالفقاری در سمینار جشنواره نمایش عروسکی به همراه فیلم نمایش‌ها و عنوان کتاب‌هایش برای حضار پخش شد.
ـ مسعود دلخواه، مریم معترف، محمد ساربان، کوروش سلیمانی، زهرا صبری، بهرام شاه محمدلو، داوود کیانیان، حسن دادشکر، هما جدیکار، آزاد پورمختار، منصور خلج و... از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم تقدیر زنده‌یاد جواد ذوالفقاری حضور داشتند.