در حال بارگذاری ...
...

گروه بین‌المللی تئاتر«سادسیتما» با حضور هنرمندان ایران تشکیل شد

همزمان با برگزاری هفتمین دوره‌ی فستیوال تئاتر دانشجویی «سینایا» گروه تئاتری «سادسیتما» به پیشنهاد سازمان iti جهانی تشکیل شد. این گروه متشکل از نمایندگان پنج کشور از دو قاره‌ی آسیا و اقیانوسیه است که نام آن از حروف اول نام شهرهای شانگهای، دهلی‌نو، سیدنی، تهران و مانیل گرفته شده است.

ایسنا: همزمان با برگزاری هفتمین دوره‌ی فستیوال تئاتر دانشجویی «سینایا» گروه تئاتری «سادسیتما» به پیشنهاد سازمان iti جهانی تشکیل شد.

این گروه متشکل از نمایندگان پنج کشور از دو قاره‌ی آسیا و اقیانوسیه است که نام آن از حروف اول نام شهرهای شانگهای، دهلی‌نو، سیدنی، تهران و مانیل گرفته شده است.

محمد رحمانیان که به تازگی از فستیوال سینایا بازگشته است، در رابطه با تشکیل این گروه گفت: این 5 کشور (چین، هند، استرالیا، ایران و فلیپین) مراکز اصلی فعالیتهای یونسکو در دنیا هستند و این انتخاب براساس فعالیتهای نمایندگان این کشورها و نیز جای قرار گرفتن آنها در نقشه، توسط iti صورت گرفته است.

به گفته وی، به موجب این طرح متولیان iti در هر یک از این کشورها وظیفه دارند، با اختصاص بودجه‌ی لازم گسترش بخش آموزش و توسعه فضاهای تئاتری کشور، جذب هنرمندان، معرفی فضاهای تئاتری، ایجاد ارتباط میان تئاتر کشورشان با دنیا، ایجاد ارتباط میان ارگان‌های گوناگون تئاتری و ... انجام دهند و از این روش این امکان را برای هنرمندان کشورشان پدید آورند که از دستاوردهای تئاتر جهان و نیز تئاتر بومی خودشان استفاده کنند.

وی افزود: انتخاب این 5 کشور تصادفی نبوده است زیرا این کشورها از نظر تئاتر و بویژه تئاتر سنتی و بومی، سوابق خاص خود را دارند که کاملا در سطح جهانی شناخته شده است.

رحمانیان ضمن اشاره به امضای توافق‌نامه میان کورنلیو دومیتریو(رئیس iti جهانی) با وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در زمان برگزاری جشنواره فجر، گفت: بعد از امضای این توافق‌نامه و اجرای طرح «سادسیتما» باید بکوشیم در مجامع بین‌المللی تئاتر حضور فعالی داشته باشیم، چرا که ایران به عنوان یکی از اعضای فعال iti در این سالها در جشنواره‌های گوناگون حضور داشته و حال نوبت آن است که در بخش‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی نیز نقش موثری بازی کنیم.

کارگردان «فنز» با یادآوری برگزاری فستیوال تئاتر مانیل در سال 2006 گفت: یکی از برنامه‌های این فستیوال اجرای یک برنامه 10 دقیقه‌ای از نمایش‌های سنتی کشورهای شرکت‌کننده است و از آنجا که این نمایش‌های کوتاه با یکدیگر پیوند می‌یابند یک نمایش بلند به مدت 120 دقیقه، اجرا خواهد شد.

رحمانیان خاطرنشان کرد: هر دانشگاهی که بتواند مخارج سفر گروه‌های دانشجویی را به این فستیوال تقبل کند، می‌تواند در این فستیوال‌ها شرکت کند. اما در ایران برخلاف دیگر کشورها، مرکز هنرهای نمایشی و در واقع وزارت ارشاد تقبل‌کننده‌ی هزینه این سفرهاست.

وی اظهار تاسف کرد: در وزارت علوم، ردیف بودجه مستقلی برای این گونه فعالیتهای فرهنگی وجود ندارد.

وی که اخیرا در دو نمایش «تارتوف» و «درس» را با حضور گروهی از دانشجویان دانشکده‌های گوناگون تئاتری در سینایا اجرا کرده، حضور ایران را در این فستیوال در مقایسه با سه دوره گذشته، درخشان‌تر توصیف کرد و گفت: از آنجا که دکتر محمود عزیزی به عنوان ناظر و سرپرست گروه ما را در این سفر همراهی کرد، توانستیم نقش موثرتری در این فستیوال داشته باشیم. زیرا دکتر عزیزی علاوه بر انجام فعالیتهای تئاتری در بعد آموزشی نیز سوابق قابل قبولی دارد و از‌ آنجا که ایشان مدیر گروه تئاتر دانشکده‌ی هنرهای زیبا است ،پیشنهادات مثبتی را در جهت رفع نواقص، بن‌بستها و مشکلات آموزشی تئاتر مطرح کرد.

رحمانیان تاکید کرد: حضور ایران در فستیوال مانیل فیلیپین قطعی است، منتها نباید فراموش کرد که این گونه فستیوال‌ها تنها برای اجرای نمایش برگزار نمی‌شوند بلکه هدف مهم‌تر برای برگزاری آنها ابعاد آموزشی و نیز چگونگی برگزاری و شرکت در کارگاههای آموزشی است.

این استاد دانشگاه در پایان متذکر شد: اقدام مهمی که ایران باید انجام دهد، حذف بسیاری از واحدهای درسی ناکارآمد در دانشگاه‌هاست.علاوه بر این عناوین بسیاری از دروس مطلقا جعلی است و خیلی زود توسط دانشجویان فراموش می‌شود و اینها مشکلاتی است که باید هر چه زودتر از سر راه آموزش تئاتر در دانشگاهها برداشته شود.