نمیتوان هیچ جامعهای را بدون تئاتر و تأثیرگذاریاش تصور کرد

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی قلم روز گذشته-۳ خردادماه- همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور "حسین مسافر آستانه"رئیس مرکز هنرهای نمایشی در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.
مسافر آستانه : تئاتر راهی را به سوی اصلاح جامعه و تزکیه نفس می گشاید
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، مدیرکل دفتر هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری قلم در فرهنگسرای نیاوران گفت: «اگر به کشور خودمان و بسیاری از کشورهای دیگر نگاهی بیندازیم و بررسی کنیم که تئاتر در این کشورها چقدر سابقه و قدمت دارد، به این نتایج میرسیم که تئاتر با شکل کنونی و فعلیاش و با یک نگاه خاص حدود 100 سال است که از آنسوی مرزها وارد ایران شده و قدمتی 100 ساله دارد در حالی که این طرز تفکر به هیچ وجه درست نیست. یکی از ارکان بزرگ زندگی ما انسانها، هنر تئاتر است.»
وی افزود: «زندگی و هنر خوب زندگی کردن، عاملی است که تئاتر را برای هر جامعهای لازم و ضروری میکند و در واقع نمی توان هیچ جامعه ای را بدون تئاتر و تاثیرگذاریاش تصور کرد.» رئیس مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه نباید تصور کرد قدمت تئاتر در کشور ما 100 سال است گفت: «چراکه هنر زندگی کردن و خوب زندگی کردن به کمال رسیدن از بدو پیدایش زندگی آغاز شده و این بدان معنی است که هنر تئاتر هم با پیدایش زندگی ایجاد شده و سالهای سال به عناوین مختلف در زندگی مردم جای خود را پیدا کرده است.»
مسافرآستانه با اشاره به اینکه مردم از آغاز نخستین روزهای حیات به جای واژه تئاتر، زندگی را به نمایش می گذاشتند، اظهار کرد: «این نشان میدهد که هنر نمایش از چه قدمتی برخوردار است. تئاتر محل تولید اندیشه است و اندیشههای نو و جدید با تمام لحظه های زندگی پیوند خورده و به بهتر زندگی کردن انسانها و ارائه بهتر نمایش زندگی کمک می کند. در واقع نمایش جزء لاینفک زندگی است.»
وی ادامه داد: «تئاتر و نمایش محل تولید اندیشه است و این اندیشهها در عنصر خاصی زاده و تولید میشوند به نام نمایشنامهنویس که در واقع ارائه راهکار برای نمایشهای بهتر و هنر بهتر زندگی کردن است. نمایشنامهنویس هنری است که باعث می شود زندگی را جور دیگری ببینیم و حس بهتری نسبت به زندگی داشته باشیم.»
مسافر آستانه تئاتر را آیینه تمام نمای زندگی دانست و گفت: «تئاتر راهی به سوی اصلاح جامعه و تزکیه نفس میگشاید و نمایشنامهنویس چون در این زمینه طرحی نو در میاندازد از جایگاه ویژهای برخوردار است.»
رئیس مرکز هنرهای نمایشی در پایان تصریح کرد: «هنر یک رسانه است و تئاتر بهترین رسانه و هیچ رسانهای نمیتواند جای هنر تئاتر را بگیرد. فرهیختگی ای که از تئاتر نشات میگیرد در هیچ هنری دیده نمیشود و هیچ رسانهای چنین تاثیرگذاریای ندارد.»
محمد علی کشاورز: تئاتر مهمتر از سینما و تلویزیون است
"محمد علی کشاورز" بازیگر باسابقه و پیشکسوت تئاتر ، سینما و تلویزیون یکی از میهمانان ویژه مراسم اختتامیه جشنواره نمایشنامهنویسی قلم در فرهنگسرای نیاوران، طی سخنانی با اشاره به اهمیت تئاتر در فرهنگ و هنر کشور و لزوم توجه به این مقوله گفت: «تئاتر مهمتر از سینما و تلویزیون است؛ چرا که در تئاتر تماشاگر پس از خروج از سالن به فکر فرو میرود و این رویداد هنری او را به تفکر و اندیشیدن وا میدارد پس باید به این مقوله توجه جدی شود.»
کشاورز از برگزارکنندگان جشنواره نمایشنامهنویسی قلم قدردانی کرده و اظهار امیدواری کرد که این جشنواره در دورههای آتی نیز با موفقیت و با استقبال علاقهمندان برگزار شود.
وی همچنین خطاب به حسین مسافر آستانه رئیس مرکز هنرهای نمایشی اظهار داشت: «آقای آستانه در تئاتر کشور باید پول خرج شود و باید در این بخش سرمایهگذاری صورت گیرد. این سرمایهگذاری رشد و پیشرفت هرچه بیشتر تئاتر را در پی خواهد داشت. ما هم نیاز به پشتوانه و حمایت بیشتری داریم.»
پیشکسوت صاحب نام تئاتر، سینما و تلویزیون در پایان گفت: «همه ما رفتنی هستیم و روزی از دنیا خواهیم رفت اما آنچه که باقی می ماند سرزمین ما و همینطور فرهنگ ما است. این دو همیشه باقی خواهند ماند و از بین نمیروند.»
اعلام اسامی برگزیدگان
نخستین جشنواره سراسری نمایشنامهنویسی قلم اسفندماه سال 89 با انتشار فراخوان آغاز شد و در پایان مهلت ارسال آثار ، هیات داوران 165 اثر را در بخش نهایی پذیرفت که در این بین آثار برگزیده در پنج بخش انتخاب شده و در مراسم اختتامیه برندگان این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.
در بخش مناسبتهای مذهبی هلن خانزادهامیری جایزه رتبه اول شامل لوح سپاس، تندیس و جایزه نقدی را برای طرح "وقت پریدن" دریافت کرد. یدالله شعبانی برای دو طرح "نقش زینب" و "رستاخیر پنج سنگ قبر" برنده جایزه دوم این بخش شد. محمد دانشور برای طرح "وتن عاطل" و ندا ثابتی برای طرح "هنگامهای نابهنگام" نیز جایزه رتبه سوم این بخش را به دست آوردند.
در بخش مراسم آیینی و منطقهای جشنواره هیات داوران هیچ طرحی را برای کسب رتبههای اول و دوم مناسب تشخیص ندادند. داوود بنی اردلان برای طرح "برف چال" و فری یاثمر برای طرح " تماس یک پنجم" برنده جایزه سوم این بخش شدند.
در بخش اقتباس از ادبیات کهن، معاصر و سرگذشتهای تاریخی با توجه به آنکه اعلام رتبه نهایی منوط به نمایش پایانی است. هیات داوران سه طرح را با اهداء تندیس، لوح سپاس و جایزه نقدی به عنوان آثار برگزیده این بخش معرفی کردند که شامل طرح نمایشی "امیر ارسلان" نوشته علی قبچاق، طرح نمایشی "گریه در آب" نوشته رحمان هوشیاری و طرح نمایشی "من و تو بستور" نوشته سعید تشکری است.
همچنین در بخش انقلاب اسلامی با توجه به آنکه هیات داوران آثاری در خور مضمون مطروحه مشاهده نکرد، هیچ یک از طرحهای داوطلب را شایسته کسب عناوین برتر ندانست. لیکن برای تشویق استعدادهای علاقهمند از محمدحسین سفری نویسنده طرح "میهمان" و مریم بصیری نویسنده طرح "محبوبه شب" برای شرکت در کارگاه نمایشنامهنویسی دعوت بعمل آورد.
در بخش پنجم و بخش دفاع مقدس، تندیس، لوح سپاس و جایزه نقدی رتبه اول به هلن خانزادهامیری به خاطر طرح "زندگی و جنگ" اهدا شد.
کیومرث قنبریآذر و امیر طباطبایی برای طرح "معبر" جایزه دوم این بخش را به دست آوردند و جایزه سوم به فری یاثمر برای طرح "پایان سنت" اختصاص یافت.