جزئیات برگزاری سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت تشریح شد

نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت امروز ـ ۹ خردادماه ـ با حضور حسین پارسایی دبیر این جشنواره و جمعی از خبرنگاران در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
در ابتدای این نشست حسین پارسایی در تشریح نحوه شکلگیری و بخشهای این دوره جشنواره تئاتر مقاومت به برگزاری دورههای گذشته جشنواره اشاره کرد و گفت: «دورههای اولیه این جشنواره با مدیریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و دورههای بعدی آن به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تاکنون برگزار شده است. اما دوره سیزدهم با تغییراتی در عنوان، ساختار و محتوا با مشارکت و همت بنیاد فرهنگی روایت، اداره کل هنرهای نمایشی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس 28 آبانماه سال جاری برگزار میشود.»
وی افزود: «12 دوره پیشین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، معطوف به مضامین دفاع مقدس بوده اما سیزدهمین دوره آن که شامل خلق آثار نمایشی بدیع و مفهومی ـ موقعیتها ـ حوادث و شخصیتهای برجسته انقلاب و دفاع مقدس براساس تحقیق، توجه به عنصر مقاومت و پایداری رزمندگان، خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان در دوره اسارت، تأثیر حضور و دفاع بسیج مردمی در پیروزیهای جنگ تحمیلی و رویدادهای فرهنگی، علمی، سیاسی، اجتماعی و سازندگی پس از جنگ تحمیلی، تأثیر حضور اقوام مختلف میهن اسلامی و توجه به جنبههای مختلف جهاد، ایثار، شهادت و پایداری در دوران انقلاب دفاع مقدس و بعد از آن، نقش معنویت در دوران دفاع مقدس، جستجوی مفهوم مقاومت در طول تاریخ ایران و دیگر کشورها، وحدت اسلامی، استکبار ستیزی، بیداری اسلامی و احیای تمدن اسلامی در کشورهای اسلامی، بیان هنرمندانه تغییر نوع دفاع و مقاومت از شیوه جنگ نظامی (سخت) به جنگ نرم (فرهنگی) میشود، عنوان این دوره از جشنواره را از دفاع مقدس به مقاومت تغییر داده است.
در ادامه پارسایی به معرفی و تشریح بخشهای این جشنواره پرداخت و گفت: «این جشنواره متشکل از 8 بخش مختلف با عنوان مسابقه صحنهای، بینالملل، مسابقه آثار عروسکی و کودک و نوجوان، ویژه، مسابقه نمایشنامهخوانی، مسابقه آثار خیابانی، نمایشهای تلویزیونی، تولید نمایشنامه و نمایشنامهخوانی است، که در بخش بینالملل چنانچه نمایشهای شرکتکنندگان موافق با اهداف و سیاستهای این دوره باشد و تعدادشان بیش از میزان انتظار باشد این جشنواره در دورههای بعدی خود به صورت بینالمللی برگزار میشود. البته در اینجا یادآور میشوم که براساس تجربیات گذشته در مواجهه با این شرایط باید زمان بیشتری را به تحقیق و پژوهش اختصاص داد تا آثار مرتبط با اهداف و رویکردهای جشنواره دعوت شوند.
وی اضافه کرد: «با توجه به اینکه موضوع مقاومت، موضوعی جهانی است و امروزه در اکثریت کشورها شاهد وجود آن هستیم، در این دوره نیز دعوتنامهای به تمام گروهها و کارگردانان فعال 110 کشور به دو زبان عربی و انگلیسی فرستاده شد. البته برقراری ارتباط از طریق رایزنان فرهنگی با کشورهای مورد نظر را نیز در نظر خواهیم داشت.»
پارسایی بیان کرد: «آثاری که براساس موضوع جشنواره یعنی مقاومت تولید شده باشند و در آنها چارچوب اخلاقی و انسانی رعایت شده باشد، پس از گزینش و ارزیابی در تهران و شهرستان اجرا میشوند.»
وی در تشریح دلیل بینالمللی نشدن این دوره از جشنواره گفت: «خیلی وقتها وقتی جشنوارهای بینالمللی برگزار میشود برای پر کردن نیمه خالی و کاستیهای آن نیاز به تلاش مضاعفی احساس میشود که ممکن است دستاوردهای کمتری را به دنبال داشته باشد.»
پارسایی گفت: «رعایت اصول مشترک اعتقادی از جمله عواملی است که میتواند در کیفیت یک جشنواره تأثیر داشته باشد؛ بنابراین یک جشنواره باید به عنوان جشنوارهای بینالمللی مطرح و سپس در فهرست جشنوارههای بینالمللی برتر قرار گیرد. برای مثال جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، از جمله جشنوارههایی که تمام کشورها با آن آشنایی دارند؛ چرا که از نظر کیفی در سطح خوبی قرار دارد.»
دبیر سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: «باید توجه داشت که وجود زبان مشترک نقش مهمی در ارتقاء سطح کیفی یک جشنواره میتواند داشته باشد؛ بنابراین سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت نیز میتواند با موضوعی انسانی که دغدغه انسان معاصر است با کیفیت و سطحی بالا برگزار شود.»
وی در ادامه به یکی از بخشهای این جشنواره با عنوان ویژه اشاره کرد و گفت: «در بخش ویژه تحت عنوان باز تولید، آثار موفقی که طی 30 سال گذشته با موضوع این جشنواره تولید شدهاند، به شیوهای جدید تولید میشوند.»
دبیر سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت، در معرفی یکی دیگر از بخشها، بیان کرد: «تفاوت بخش تلویزیونی این جشنواره با سایر جشنوارهها در این است که تنها به داشتهها و آرشیوهای صدا و سیما اکتفا کردهایم و با مشارکت دستگاههای مرتبط از طریق طرحهای پیشنهادی به تولید میپردازیم و تولیدات را در اختیار رسانه قرار میدهیم.»
وی درخصوص بخش تولید نمایشنامه و نمایشنامهخوانی نیز گفت: «این بخش با هدف تقویت نمایشنامهنویسی و نمایشنامههای فاخر شرکتکنندگان در این جشنواره گنجانده شده است.»
در ادامه این نشست پارسایی به ارائه توضیح درخصوص مشکلات حاشیهای بیشتر جشنوارهها پرداخت و گفت: «امنیت روحی در اجرای عمومی از مسائلی است که شرکتکنندگان را آزار میدهد، بنابراین برای کاهش این مشکل، جشنواره در دو مقطع زمانی و در دو سطح برگزار میشود.»
وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «بسیاری از نمایشها در مرحله متن از کیفیت بالایی برخوردارند بنابراین در بازبینیهای انجام شده مورد تأیید قرار میگیرند؛ اما به محض پذیرفته شدن آن متن، اهتمام گروهها برای رسیدن به سطح حرفهای باعث ایجاد شتاب برای حضور در جشنواره میشود که باعث نزول سطح کیفی آثار است. آثاری که پس از بازبینی و بازخوانی مورد تأیید قرار بگیرند میتوانند آثار نمایشی خود را در محل تولید با 15 اجرا به صحنه ببرند و پس از ثبت کاتالوگ و پکیج جشنواره، در صورت تمایل و آمادگی گروهها پس از تأیید شورای سیاستگذاری به بخش مسابقه جشنواره سراسری تئاتر مقاومت راه پیدا میکنند.
وی با اشاره به امکان حضور گروههای خارجی در بخش مسابقه گفت: «آثار پس از اجرای عمومی از نظر کیفیت، ساختار و زیباییشناسی مورد بررسی قرار میگیرند.»
پارسایی در ادامه به بزرگداشت چند تن از شخصیتهای تأثیرگذار در سطح بینالمللی اشاره کرد و افزود: «در بخش پژوهش چند عنوان کتاب پژوهشی نیز در سطح بینالمللی با موضوع مقاومت به چاپ خواهد رسید.»
وی برگزاری کارگاههای آموزشی را از دیگر برنامههای حاشیهای این جشنواره دانست. پارسایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر دلیل جدا برگزار شدن این جشنواره از جشنواره فتح خرمشهر، به معرفی نخستین دورههای دو جشنواره پرداخت و گفت: «کاملاً درست است که جشنواره تئاتر مقاومت موازی با جشنواره فتح خرمشهر در حال برگزاری است اما با وجود فراز و نشیبهایی که این جشنواره تا امروز به خود دیده است، فتح خرمشهر در این دوره یکی از موضوعهای داخلی جشنواره تئاتر مقاومت محسوب میشود، البته این جشنواره قرار بود در سطح بینالمللی برگزار شود و خرمشهر یکی از بخشهای آن باشد.»
وی در ادامه صحبتهای خود گفت: «با رایزنیهایی که با مدیرکل ارشاد استان خوزستان که دبیر جشنواره فتح خرمشهر است، انجام دادهام تصمیم گرفتیم آثار شاخص جشنواره فتح خرمشهر با همین موضوع در جشنواره شرکت کنند.»
پارسایی سپس طرح تبادل آثار گروههای نمایشی استانهای مجاور، را مطرح کرد و گفت: «این طرح اکنون در حال بررسی است و در صورت تأیید اعلام میشود.»
وی در ادامه از راهاندازی سایت رسمی جشنواره تئاتر مقاومت خبر داد و افزود: «سایت جشنواره تئاتر مقاومت روز گذشته با سردبیری جلیل اکبری صحت راهاندازی شده و علاقهمندان به اخبار این جشنواره میتوانند به سایت www.theatermoghavemat.ir مراجعه کنند.
در پایان این نشست، پارسایی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر این که آیا تغییر دبیر جشنواره در دورههای بعدی باعث ناتمام ماندن طرحهای دبیران مختلف جشنوارهها میشود، تصریح کرد: «با توجه به اینکه اعضای شورای سیاستگذاری بنیاد روایت چند سالی است که تغییر نکرده و قرار نیست تا دو سال آینده هم تغییر کند. این امر وجه تضمینی برای تقویت و استمرار برنامههای اجرایی این جشنواره خواهد بود، با این وجود این وظیفه مدیران تیزهوش سازمانها و نهادها است که تصمیم اجرایی را حفظ کنند.»
وی افزود: «اگر مدیران افقها و اهداف خود را بر مبنایی قرار دهند که باعث مشارکت و حرکت گروهها شود به طوری که رسیدن و نیل به اهداف، گذراندن مسیر را احساس کنیم و موفقیت را در دسترس بدانیم، تلاش بیشتری انجام خواهیم داد و به انتهای مسیر و موفقیت میرسیم.
علاقهمندان برای شرکت در این جشنواره میتوانند آثار خود را تا اول تیرماه به دبیرخانه ارسال کنند و پس از انتخاب اولیه آثار 5 شهریور در این جشنواره حضور داشته باشند.
گفتنی است آثار پذیرفته شده سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از 28 آبانماه در سالنهای مجموعه تئاترشهر، تالار وحدت، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر و برج آزادی به صحنه میروند و مراسم اختتامیه نیز سوم آذرماه در تالار وحدت برگزار میشود.