در حال بارگذاری ...
...

نگاهی به نمایش ”دختر گل فروش” نوشته و کار ”مهدی قلعه”

نگاهی به نمایش ”دختر گل فروش” نوشته و کار ”مهدی قلعه”

شهرام کرمی: نمایش "دختر گل فروش"با استفاده از داستان و شخصیت‌های آشنا می‌خواهد روایتی باورپذیر برای مخاطبان خود داشته باشد. از ابتدای نمایش بچه‌ها که در سالن حضور دارند دعوت می‌شوند تا در صحنه حضور یابند و با شخصیت‌های نمایش آشنا شوند.

نمایش وقتی شکل می‌گیرد که طی یک قرارداد نمایشی بچه‌ها به حضور در نمایش دعوت شده و قصه نمایش آغاز می‌شود. مشارکت مخاطب مهمترین عامل در اجرای نمایش دختر گل فروش است.
"لی جانسون" مهمترین عامل هنر نمایش را ارتباط با مخاطب و موفقیت یک اثر را به شناخت گروه و استفاده از این عنصر برای نمایش می‌داند و توضیح می‌دهد که این ارتباط به دو شکل ممکن است در نمایش اتفاق بیفتد. یا این ارتباط بین مخاطب و نمایش شکل می‌گیرد که منجر به درک اثر و رابطه مرسوم و معمول  میان تماشاگر و تئاتر می‌شود که هدف نمایش است و بازیگر واسطه این ارتباط می‌باشد و یا در نوع دوم  مشارکت مخاطب با نمایش به شکل ارتباط مستقیم با شخصیت‌ها و یا حتی بازیگران است که در روند نمایش و جریان وقایع و اتفاقات تاثیر اساسی شکل می‌گیرد. در این صورت گاهی سیر وقایع دچار تغییر می‌شود.
این نوع ارتباط، یعنی مشارکت مخاطب با شخصیت‌های نمایش، در تئاتر کودک و نوجوان یک عامل موثر است. بچه‌ها در هر شکل دوست دارند با اشخاص نمایش در طول اجرا مشارکت داشته باشند ونمایش "دختر گل فروش" از همان آغاز با مشارکت مخاطب شکل می‌گیرد. لحظات حضور مخاطبان کودک و نوجوان در صحنه اتفاق مهم و اصلی نمایش است. اما این مشارکت فقط در ابتدای نمایش به کار می‌رود و در ادامه کارگردان که به خوبی از این عامل برای ارتباط بهتر اثر با مخاطب استفاده کرده، سعی نمی‌‌کند آن را در طول اجرا تداوم دهد. حضور برخی شخصیت‌ها چون داروغه که در حین اجرا به میان تماشاگران می‌آید در جهت این مشارکت است اما اگر این ویژگی در تمام صحنه‌های نمایش به کار می‌رفت شاید سیر وقایع و روند آن تغییر اساسی می‌کرد. در آن صورت برخی از وضعیت‌های نمایشی غیرقابل پیش‌بینی می‌شد. نباید فراموش کرد که برای پیش بردن نمایش گاهی مشارکت پیش‌بینی نشده مخاطب باعث می‌شود که روند اجرای اثر دچار تغییر گردد. ولی اگر کارگردان تا پایان از این ویژگی به عنوان شکل غالب اثر خود استفاده می‌کرد بدون شک تاثیر نمایش بر مخاطب بسیار بیشتر می‌شد.
عناصر و شیوه‌های مختلف که مخاطبان نمایش کودک و نوجوان با آن آشنا هستند، در نمایش "دختر گل فروش" در کنار هم قرار گرفته‌اند. زبان نمایش ساده و قابل فهم برای مخاطبان است. تکنیک نور و سایه ، طراحی متنوع رنگ صحنه و خلق شخصیت‌های تیپیکال همه عواملی برای خلق و اجرای یک نمایش ویژه کودک و نوجوان است. یکی از عوامل موثر در نمایش "دختر گل فروش" حضور بازیگران با تجربه در نمایش است که به خوبی با شیوه ارتباط با مخاطب آشنا هستند. "مجتبی کاظمی" در نقش داروغه بازیگر توانا و با تجربه‌ای است که با وجود حضور کوتاه خود در نمایش، سطح اجرا را به خوبی ارتقاء می‌دهد. تأثیر این حضور بر سایر بازیگران قابل لمس است. "علی مصفا"  نیز در نقش قاضی به خوبی از تجربه خود استفاده می‌کند.
در نمایش "دختر گل فروش" هدف گروه نمایش، مشارکت مخاطب و اجرای نمایشی باورپذیر برای کودکان و نوجوانان است. لحظات اجرای نمایش و واکنش مخاطبان آن نشان می‌دهد که گروه نمایش در رسیدن به این هدف موفق عمل کرده است.