بازبینان آثار هنرمندان تهرانی جشنواره آیینی سنتی مشخص شدند

اسامی هیأت بازبینی آثار هنرمندان تهران در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی اعلام شد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی جشنواره، طی حکمی از سوی دکتر محمود عزیزی دبیر جشنواره، اعضای هیأت بازبینی آثار هنرمندان تهرانی در این دوره به این ترتیب منصوب شدند.
سیاوش طهمورث، اردشیر صالحپور، حسین کیانی اعضای هیات بازبینی و رحمت امینی (مسئول کمیته انتخاب و ارزشیابی جشنواره) را تشکیل میدهند.
بازبینی آثار هنرمندان تهرانی با حضور اعضای مذکور، از 19خردادماه آغاز شد.
لازم به یادآوری است پانزدهمین جشنواره آیینی سنتی در پنج بخش «صحنهای»، «مجالس و شبیهخوانی»، «آیینها و بازیهای نمایشی»، «بینالملل» و «سیمنارها» به دبیری دکتر محمود عزیزی و از 23 تیر تا 1 مردادماه در تهران برگزار خواهدشد.
عظیم موسوی:
جشنواره نمایشهای آیینی سنتی باید دبیر ثابت داشته باشد
عظیم موسوی، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: «خوشبختانه چند سالی است که جنبه پژوهشی جشنواره آیینی و سنتی در سمینارها و یا اجراها و آیینهایی که انتخاب میشود، برجسته شده و حتی در فراخوانها به پذیرش آیینها یا تعزیههایی تاکید شده که مهجور مانده است.»
وی با اشاره به اینکه برگزارکنندگان جشنواره به دنبال احیای سنن و آیینهای در حال فراموش شدن، هستند؛ اظهار کرد: «این سیاست بسیار خوبی است و باعث میشود جشنواره تکراری نباشد و هر دو سال یکبار، جشنوارهای را با فضای جدید و آیینها، نمایشها، نمایشگونهها و نمایشوارههایی که تاکنون ظاهر نشده است، ببینیم.»
موسوی درباره بعد بینالمللی جشنواره نمایشهای آیینی سنتی افزود: «گروههای کشورهای دیگر مایل هستنند که در این جشنواره حضور پیدا کنند؛ اما در کشور ما فرد پیگیری برای بازاریابی هنر ایرانی وجود ندارد؛ زیرا در سالهای گذشته شاهد رغبت کشورهای دیگر برای اجرای آیینهای ایرانی در آنجا بودهایم، اما ما بر سر مسائل جزئی مانند پول بلیط هواپیما درگیر بودیم و این نشان میدهد مسوولان ما آنقدر که علاقه دارند، گروههای دیگر به کشور ما بیایند و کار ارائه دهند، علاقه ندارند کارهای ما به سفرهای جهانی برود.»
وی افزود: «متاسفانه شاهد هستیم که گروهها برای اجرای عمومی در تهران هم مشکل دارند و با وجود آنکه در فراخوان متعهد اجرای عمومی آثار میشوند اما این امر به تمامی میسر نمیشود و همین تناقض و عدم همخوانی با دستورالعمل و فراخوان جشنواره، باعث دلسردی هنرمند میشود.»
این کارگردان تئاتر نداشتن دبیر دائم را از نقاط ضعف جشنواره برشمرد و اضافه کرد: «در جشنوارههای کشورهای دیگر دبیران ممکن است تا 15 سال هم برای یک جشنواره باقی بمانند و در این وضعیت تکلیف دبیر مشخص است؛ اما با آمدن دبیر جدید برخی از کارها باید از نقطه صفر شروع شود و من معتقدم نبود دبیر ثابت، یکی از نقاط ضعف جشنوارههای ما است.»
موسوی همچنین خواستار اختصاص تعداد اجراهای بیشتری به آثار شرکتکننده در جشنواره شد و گفت: «اگر ما در طول سال از سالنهای فرهنگسراها و سازمانهای مختلف استفاده نمیکنیم، اما میتوانیم با هماهنگی شرایطی را فراهم آوریم که برای مدت برگزاری جشنواره از این سالنها استفاده شود و در اختیار جشنواره قرار بگیرد تا نمایش هایی که با زحمت بسیار آماده میشود تنها یک یا دو اجرا در جشنواره نداشته باشد و فرصت بهرهگیری همه تماشاگران خاص و عام از این نمایشها مهیا شود.»