جشنواره از فراموش شدن برخی آیینهای ایرانی جلوگیری کرده است

"جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در سال‌های برگزاری موفقیت‌های خوبی در جلوگیری از فراموش شدن برخی آیین‌های ایرانی داشته و امروز خیمه شب بازی، تخته حوضی و تعزیه ما در دنیا شناخته شده است که این امر جای خوشحالی دارد."
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی سنتی، بهروز غریبپور، نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن اعلام مطلب فوق با بیان اینکه ادامه حیات هر فعالیت فرهنگی ارزشمند است، افزود: «صرف ادامه حیات هر پدیده، هر چند ارزشمند است اما در رابطه با پدیدههای فرهنگی اگر دائما در حال رشد نباشد، اسفانگیز خواهد بود و بنابراین جشنوارهها مانند هر پدیده دیگری نیازمند بازسازی، احیا و توجه جدی به مضامین و محتوا برای ادامه حیات قویتر هستند.»
غریبپور با تاکید بر اینکه در هر جشنواره باید متوجه جذب مخاطبان و تماشاگرانی بود که به صورت عام در جریان جشنوارهها نیستند، اظهار کرد: «بخش تکوین و تکامل نمایشهای سنتی ما هنوز به نتیجه نرسیده است زیرا من تکوین و تکامل را این نمیدانم که صرفا به کمیتها و شمار جذب تماشاگران توجه کنیم. زیرا این امر هنگامی ارزشمند است که با حضور تماشاگران عام و در روزهایی که جشنواره وجود ندارد، ادامه حیات بدهد.»
وی با اشاره به رویکرد تماشاخانه سنگلج به احیای نمایشهای تخت حوضی، ابراز امیدواری کرد این سالن به سالن احیای نمایشهای سنتی به خصوص در حوزه تقلید و تخت حوضی بدل بشود.
کارگردان "اپرای عروسکی مولوی"، سه عنصر سرمایه، گزینش دقیق گروهها و پژوهش را ضامن توفیق جشنواره برشمرد و گفت: «معمولا ما در جشنوارهها در ماههای منتهی به برگزاری آن متوجه اهمیت موضوع میشویم؛ در حالی که جشنواره نمایشهای آیینی سنتی باید مدیر ثابت داشته باشد زیرا مدیر ثابت به اتفاقات جشنواره به صورت مقطعی نگاه نمیکند و وظیفه دارد بخش توفیق کمی و کیفی جشنواره را تعقیب کند و در این خصوص برنامه داشته باشد.»