در حال بارگذاری ...

دوازدهمین فراخوان پروژه دائمی چهار فصل تئاتر ایران

دوازدهمین فراخوان پروژه دائمی چهار فصل تئاتر ایران منتشر شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، پروژه دائمی چهار فصل تئاتر ایران در فصل دوازدهم خود -فصل دوم سال 90- در نظر دارد با تأکیدی دوباره روی ساختمان و اصالت و ضرورت آن در نمایشنامه و فقدان یا ضعف تکنیک در نمایشنامه‌های نوشته شده در شهرستان‌ها از کلیه هنرمندان مقیم در استان‌ها و شهرستان‌های دور و نزدیک دعوت کند تا طرح‌های اولیّه خود را برای شرکت در فصل دوازدهم این پروژه ملّی حّداکثر تا 25 تیر 1390 از طریق بخش ارسال آثارِ سایت رسمی پروژه چهار فصل تئاتر ایران به آدرس www.4fasltheatre.com به دفتر این پروژه ارسال کنند. پس از بررسی اوّلیه طرح‌ها توسط هیأت علمی مدعّو فصل، طرح‌های برگزیده انتخاب شده، نظرات اولیه این هیئت به نویسندگان طرح‌ها ارائه گردد تا فرآیند نگارش نمایشنامه کامل توسط هنرمندان صاحب طرح‌ها، آغاز شود. همچون روال این پروژه نویسندگان نمایشنامه‌های به دست آمده، در کارگاه‌های علمی مشاوره در پایان فصل تابستان حضور خواهند یافت تا آخرین بازنویسی روی متون خود را انجام دهند. از این نمایشنامه که پس از بازنویسی باید به تصویب هیأت علمی فصل برسد، به شیوه مقتضی توسط انجمن هنرهای نمایشی ایران و مرکز هنرهای نمایشی حمایت خواهد شد.
در پاسخ به فراخوان دوازدهم توجّه به نکات زیر ضروری است:
1- "نمایشنامه‌های خوش ساخت" گرچه در گام نخست به سنتی از درام نویسی اروپایی منتسب است که امروز آن جریان به فراموشی سپرده شده، امّا در این فراخوان هدف آثاری است که به تکنیک  و شیوه‌های بیش از محتوا اهمیت می‌دهند و اینچنین ضعف ساختاری مورد تأکید قرار می‌گیرد. آثاری از این منظر قابل اعتناترند که بهتر و دقیق داستانی را آغاز کرده، گسترش دهند و به نتیجه برسانند. بدیهی است خوش آغازی، شخصیت‌پردازی، دیالوگ‌نویسی، طراحی موقعّیت، توجه به رشد و گسترش سنجیده داستان و خوش پایانی در این مسیر مورد اعتنای بیشتری قرار می‌گیرند. همچنین بدعت در خطوط داستانی یا تازگی نسبی آنها، به جلوه تکنیکی کار خواهد افزود.
از میان طرح‌های واصله آثاری که توجه مسائل مبتلا به جامعه داشته، یا این برخورد تکنیکی را در حوزه فرهنگ بومی استان مربوطه پیاده کنند اولویّت خواهند داشت.
3ـ  داستان محور بودن طرح‌ها ضروری و از اصول پایه‌ای است.
4ـ اطلاعات بعدی از طریق جرآید و مطبوعات و وب‌سایت رسمی پروژه منتشر خواهد شد. همواره برای هنرمندان صاحب ذوق مقیم در شهرستان‌های ایران سربلند آرزوی توفیق داریم.