در حال بارگذاری ...

انتظامی قبل از هنرمند بودن یک آدم است و دردهای آدم امروز را دارد

مراسم نکوداشت هشتاد و هفتمین سال تولد "عزت‌الله انتظامی"روز گذشته ـ ۳۰ خردادماه ـ ساعت ۱۸ با حضور جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این مراسم بخش‌هایی از فیلم‌هایی که عزت‌الله انتظامی در آن‌ها بازی کرده است در قالب یک نماهنگ، برای حاضران پخش شد و محمود فرشچیان به عنوان اولین سخنران روی صحنه حاضر شد.
وی در سخنان خود، عزت‌الله انتظامی را یکی از هنرمندان خیرخواه و نیک‌اندیش معرفی کرد و افزود: «کمال هنرمندی و اعتلای هنر در آثاری که از آقای بازیگر امروز دیده می‌شود، به خوبی محسوس و قابل مشاهده است.»
فرشچیان گفت:‌«به خاطر لطفی که خداوند به او داشته، همیشه در کارهای انسانی و خیرخواهانه پیش‌قدم است.»
در ادامه با پخش بخشی از فیلم "و آسمان آبی" ـ خاطراتی که آقای بازیگر از آغاز ورود به دنیای هنر در اوان نوجوانی خود در قالب این فیلم یادآور شده بود ـ برای علاقمندان به تئاتر زنده شد.
سپس رخشان بنی‌اعتماد روی صحنه دعوت شد و خطاب به عزت‌الله انتظامی گفت: «بی‌تردید می‌توان از شما، کتاب‌های بیشماری نوشت و فیلم‌های بی‌شماری ساخت که البته تاکنون این اتفاق چندین‌بار رخ داده است؛ اما در این لحظه از شما الهام می‌گیرم که در پایان یادداشت‌های خود پس از امضا می‌نویسید:  "عزت‌" بی‌اغراق شما، عزت سینما و تئاتر و فرهنگ ایران هستید.»
بنی اعتماد خطاب به انتظامی افزود: «شما عزت عرصه فرهنگ هستید نه به خاطر آثار به یاد ماندنی که بر جای گذاشته‌اید، بلکه به خاطر کارهایی که نکرده‌اید، فیلم‌هایی که بازی نکرده‌اید، به خاطر عدم حضورتان در بسیاری از مکان‌ها و به خاطر اینکه بنده زر و زور و تزویر و ریا نشدید.»
در ادامه نماهنگ دیگری از فیلم گاو پخش شد و سپس سامان احتشامی ـ هنرمند پیانیست ـ دو قطعه موسیقی به نام زندگی و قطعه‌ای از مجموعه هزاردستان را نواخت.
سپس "حسین پاکدل" روی صحنه دعوت شد و به سخنرانی پرداخت.
پاکدل در سخنان خود گفت: «من در قالب ده دقیقه حرف‌های دل عزت‌الله انتظامی با 65 سال فعالیت در رسیدن به عزت را امروز برایتان بازگو می‌کنم.»
وی بیان کرد:‌ «ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که یک چوب خشک هم یک شبه به شهرت دست پیدا می‌کند؛ اما عزت‌الله انتظامی به خاطر شهرتش نیست. در واقع این اسم و رسم به نوعی برای وی آزاردهنده و وبال گردن اوست. عزت وی به خاطر 65 سال به دنبال آدم بودن است. عزت نشان داد آرزوی دل ما برآورده شده است چرا که او قبل از هنرمند بودن یک آدم است و دردهای آدم امروز را دارد.»
پاکدل افزود: «هر یک از ما برای دیگری دفتر پس‌اندازی محسوب می‌شود و برای هم اعتباری داریم؛ اما عزت‌الله انتظامی گنجینه‌ای است پر و همیشگی، زیرا او انسانی کامل است. او با وضعیت جسمانی نامطلوب خود به خانه تئاتر، فرهنگستان هنر و موزه سینما مراجعه می‌کند تا از اعتبار خود برای هنرمندان و بچه‌های سینما و تئاتر استفاده کند. او در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی همیشه پیش‌قدم بوده و هست؛ برای مثال ملاقات با افرادی که ممنو‌ع‌الکار شدند، در بستر بیماری‌اند و یا حتی پولی برای شاد کردن و یا خرید کادو برای نوه یا فرزندشان ندارند و ترجیح می‌دهند به دیدن نوه یا بستگانشان نروند از جمله کارهایی است که او انجام داده است.»
وی گفت: «بارها شاهد بودم که او هیچ‌گاه برای خود چیزی نخواست و این از برکت امیدی است که تمامی کسانی که او را می‌شناسند دارند چرا که او به سلام همه جواب می‌دهد.»
پاکدل در ادامه گفت: «رحم و عطوفت ما باعث عزت ما می‌شود، بیایید نام یکدیگر را با احترام یاد کنیم و نسبت به هم مهربان باشیم. برگزاری این جلسات بهانه‌ای است تا افرادی که جوان‌ترند با کارها، فعالیت‌ها و رفتار پیش‌کسوتان خود آشنایی پیدا کنند.»
وی در پایان، با خواندن بخشی از شعر قیصر امین‌پور به سخنان خود پایان دا د.
در ادامه این مراسم نکوداشت، تمبر یادبود برای عزت‌الله انتظامی به عنوان یک هنرمند سینما و تئاتر، با حاضر شدن محمود فرشچیان و ایرج راد و عزت‌الله انتظامی روی سن و تشویق حاضران رونمایی شد.
سپس آقای بازیگر با امضا و زدن مهر بر روی این تمبر، به آن اعتبار بخشید.
در ادامه محمود فرشچیان برای یادگاری بر قسمت پایین این تمبر نوشت: «الهی تا جهان باشد به عزت در جهان باشیم.» سپس ایرج راد نیز به نگارش متنی کوچک در پایین این تمبر پرداخت.
در بخش بعدی مراسم، عزت‌الله انتظامی از حسین پارسایی ـ مدیرعامل بنیاد رودکی ـ و تمامی کسانی که برای به انجام رسیدن این حرکت فرهنگی تلاش کردند، تشکر کرد.
وی از مسوولان خواست مراسم یادبود زنده‌یاد "علی حاتمی" نیز در روز تولد وی برگزار شود. آقای بازیگر با ذکر خاطره‌ای که درباره روز تولد وی بود از همه تشکر کرد و با آرزوی سلامتی مهربانی و لطف برای همه، به سخنان خود پایان داد.
در پایان مراسم کتاب حافظ از سوی محمود فرشچیان، تابلوی خانه هنرمندان از سوی مجید سرسنگی ـ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ـ در کنار هدیه بنیاد رودکی و هدیه‌ای توسط بابک چمن‌آرا به نمایندگی از مؤسسه بتهوون به انتظامی اهدا شد و کیک تولد وی که هدیه‌ای از سوی معاونت هنری بود، بریده شد.
گفتنی است حمید شاه‌آبادی ـ معاون امور هنری‌ ـ حسین مسافرآستانه ـ مدیر اداره کل هنرهای نمایشی ـ، مجید سرسنگی ـ مدیرعامل خانه‌ هنرمندان ایران ـ،مجید جوزانی ـ مدیرعامل پیشین خانه‌ هنرمندان ایران ـ،بابک چمن‌آرا ـ از مسؤولان مؤسسه بتهوون-،ایرج راد ـ مدیرعامل خانه تئاتر ـ، رخشان بنی‌اعتماد و حسین پاکدل از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.