در حال بارگذاری ...
...

”داوود فتحعلی بیگی”: اجرای عمومی نمایش‌های آیینی سنتی در ماندگاری این نوع نمایش‌ها موثر است

”داوود فتحعلی بیگی”: اجرای عمومی نمایش‌های آیینی سنتی در ماندگاری این نوع نمایش‌ها موثر است

داوود فتحعلی بیگی، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: «با توجه به اینکه من در دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره آئینی سنتی جشنواره حضور داشتم، شاهد بودم جشنواره در توجه دادن هنرمندان تهران و شهرستان، مسوولان و مردم نسبت به اهمیت حفظ و اشاعه آیین‌های نمایشی و نمایش‌های آیینی موثر عمل کرده است.»

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، وی با اشاره به دو سالانه بودن جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی افزود: «در سالی که جشنواره برگزار نمی‌شود، باید کارگاه‌های آموزشی دایر شود و امکان تکثیر فیلم نمایش‌هایی که به جشنواره‌های راه پیدا می‌کند، به وجود آید و در اختیار گروه‌های مختلف گذاشته شود، زیرا بخشی از یاد گرفتن مشاهده است.»
فتحعلی‌بیگی اضافه کرد: «با توجه به اینکه ما آموزشگاه ویژه نمایش‌های آیینی سنتی نداریم و در دانشگاه‌ها نیز این نوع نمایش‌ها آموزش داده نمی‌شود، لازم است کارگاه‌های آموزشی برگزار شود، فیلم‌های آموزشی تهیه شود، فیلم اجرای اساتید و یا اجراهای پرقدرت و قابل توجه تکثیر شده و در اختیار گروه‌های مختلف قرار گیرد تا بتوانند تجربه‌های یکدیگر را نیز ببینند.»
این کارگردان پیش‌کسوت اجرای عمومی را یکی از مهم‌ترین عوامل ماندگاری این نوع نمایش‌ها برشمرد و توضیح داد: «اگر فقط بنا باشد نمایش‌ها در جشنواره اجرا شوند، راه به جایی نمی‌بریم؛ هرچند خوشبختانه در چند سال اخیر فرصت اجرای عمومی برای نمایش‌های جشنواره فراهم شده و این مساله هم انگیزه گروه‌ها را تقویت می‌کند و هم شرایط ماندگاری این نوع نمایش‌ها را بیشتر می‌کند.»
این نویسنده و کارگردان تئاتر در مورد بعد بین‌المللی جشنواره گفت: «گروه‌های مطرح دنیا برای حضور پیدا کردن در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی راغب هستند؛ اما امکانات ما برای برخی نمایش‌های پرپرسوناژ و پرهزینه محدود است؛ یا اینکه آنها دستمزد می‌خواهند و ما نمی‌توانیم بدهیم؛ و مساله دیگر تفاوت فرهنگ‌ها است که همه دست به دست هم می‌دهد و محدودیت‌هایی را به وجود می‌آورد.»
وی در مورد نقش جشنواره در معرفی فرهنگ نمایش ایرانی به کشورهای دیگر، با بیان اینکه چنین مساله‌ای به جشنواره ربط ندارد، تصریح کرد: «این موارد به سیاست‌گذاری اداره هنرهای نمایشی و معاونت هنری برمی‌گردد؛ که آیا دوست دارند گونه‌های مختلف نمایش ایرانی را به دنیا معرفی کنند یا خیر. اگر معرفی نمایش ایرانی جزو اهداف آنها باشد، با برنامه‌ریزی می‌توانند این کار را انجام دهند.»