در حال بارگذاری ...

یادداشت”امیر آتشانی” کارگردان نمایش”خسیس” به بهانه اجرای این نمایش در تالار”خانه نمایش”، اداره تئاتر

امیر آتشانی: اولین بار به سال ۱۳۷۱ با نمایش”نیرنگهای اسکاپن” که دکتر قطب الدین صادقی به عنوان استاد راهنما نمایش فوق را در تئاتر شهر به روی صحنه برد با این ژانر نمایشی آشنا شدم و به قابلیت‌های خود برای این ژانر نمایشی پی ...

امیر آتشانی: اولین بار به سال 1371 با نمایش”نیرنگهای اسکاپن” که دکتر قطب الدین صادقی به عنوان استاد راهنما نمایش فوق را در تئاتر شهر به روی صحنه برد با این ژانر نمایشی آشنا شدم و به قابلیت‌های خود برای این ژانر نمایشی پی بردم. در آن نمایش نقش”اسکاپن” را ایفا نمودم بعدها با شهامت و جسارت بیشتری در سال 76 به سراغ نمایش”یک نوکر و دو ارباب” رفتم. متنی بود که تمام قابلیت‌های اجرایی از دید اینجانب امیر آتشانی که در آثار اجرایی ام به عناصری همچون بدن ، بیان، و حرکت اهمیت می‌دهم را در خود داشت و مهم تر اینکه گونه‌ای از نمایش کمدی با عنوان”کمدیا دلارته” بود. این اجرا در تئاتر شهر با موفقیت همراه شد و اینک این سومین تجربه با گروه خودم ”عطش” است. خسیس را در قالب کمدیا دلارته برده و از تمام عناصر یاد شد( حرکت، بدن و بیان )بهره گرفته و به اجرایی تازه دست پیدا کرده‌ایم، چرا که مولیر نیز آثار خود را با توجه به گروههای دوره گرد ایتالیایی که در فرانسه راه پیدا کرده بوده‌اند نگارش و اجرا می‌نموده است.
و از همه مهمتر همه تیپ‌هایی که در نمایش کمدیا دلارته حضور دارند مصداق آن را در نمایش تخت حوضی ایران نیز می‌توانیم ببینیم به عنوان مثال در نمایش تخت حوضی سیاه یا مبارک قصه نمایش را می‌چرخاند و لحظات خنده آور خلق می‌کند و در مقابل نوکر که در کمدیا دلارته با القابی همچون زانی، آرلکن، تروفالدینو خطاب می‌شود، در این شکل نمایشی ماجرا را پیش می‌برد و سرانجام همه پایانی خودش است.
اینبار نیز امیر آتشانی به اتفاق گروه خود با صداقت این مهم را انجام داده‌اند بدون هیچ امکانات مالی، دکور، صحنه و…..
فقط و فقط بازی و توانایی‌های فردی و گروهی دوستان است که لحظات کمیک را بوجود آورده است. باشد تا مقبول نظر واقع گردد.
در پایان از زحمات گروه که با عشق وافر به هنر نمایش تلاش می‌کنند قدردانی می‌نمایم و اجراهایی موفق را با حضور تماشاگران فهیم خواستارم.