حضور 170 نمایش از ایران و جهان در بخشهای مختلف پانزدهیمن جشنواره بینالمللی آئینی و سنتی

۱۷۰ نمایش از ایران و جهان در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی آئینی سنتینشانگر وسعت و گستردگی این جشنواره است و خود را همچون دومین رویداد درجه یک تئاتر ایران مطرح می‌کند.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی جشنواره بینالمللی نمایشهای آئینی سنتی، مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره بینالمللی تئاتر آئینی سنتی با بیان این مطلب افزود: «بخشهایی همچون شبیهخوانی، نمایشهای آئینی و بازیهای نمایشی به عنوان پراستقبالترین گونههای نمایشی این رویداد مطرح فرهنگی کشور یاد کرد.»
مهدی حاجیان در همینباره به تفکیک بخشهای مختلف، تعداد شرکتکنندگان و دیگر دادههای آماری جشنواره آئینی سنتی پرداخت.
وی گفت: «در بخش صحنهای جشنواره 152 اثر از کل کشور متقاضی حضور بودند که رقم قابل توجهی است. همچنین در بخش تعزیه و بخشهای میدانی استقبال بسیار خوبی شد. افراد و گروههای مطرحی که در حوزه نمایشهای آئینی سنتی کار میکنند، متقاضی شرکت در جشنواره بودند. به لحاظ ویژگیهای سنی نیز این متقاضیان از کارگردانان جوان آغاز میشد و پیشکسوتان و افراد صاحب نام این حوزه را دربر میگرفت. به لطف خدا، تنوع و گوناگونی، حتی به لحاظ سنی هم در جشنواره امسال وجود داشت.»
وی افزود: «در بخش آئینها هم 39 اثر متقاضی بودند که در نهایت 17 نمایش طی دو مرحله ارزیابی و پذیرفته شد.»
دکتر ناصر بخت، داوود فتحعلیبیگی و سیدعظیم موسوی ارزیابی آثار را برعهده داشتند.
در بخش شبیهخوانی در مرحله دریافت نسخه، 29 نسخه درخواست حضور داشتیم. بعد از ارزیابی اولیه 13 مجلس تعزیه برای تولید معرفی شد. هیأت انتخاب در نهایت 6 مجلس تعزیه را برای اجرا معرفی کرد. بنابراین با اثر ویژهای که در این بخش حضور دارد، هفت مجلس شبیهخوانی در تهران به اجرا درمیآید. یکی از ویژگیهای این بخش اجرای مجالس غریب شبیهخوانی است که کمتر به اجرا درآمدهاند. گروههای باسابقهای در این حوزه از تفرش، اراک، قزوین، گرمسار و تهران حضور دارند و امیدواریم اجراهای آنان باعث معرفی بیشتر تعزیههای غریب و ناشناخته سراسر کشور شود.
مهدی حاجیان همچنین درباره ایده جشنواره امسال در اجرای مجالس غریب شبیهخوانی و تبدیل آن به یک جریان گفت: «اجرای مجالس غریب شبیهخوانی در جشنواره امسال به نوعی تلنگری برای حرکتهای گستردهتر است. دفتر نمایشهای آئینی سنتی و دفتر تعزیه زحمت بسیار زیادی در این زمینه کشیده است. دفاتر فراوانی در این زمینه جمع شده و امسال جلد دیگر از این نسخ قدیمی چاپ میشود. امیدواریم با چنین حرکتهایی نسخ غریب و نسخ قدیمی که امروزه کمتر شناخته شدهاند، مورد توجه مخاطبان و مردم قرار گیرند.»
ما در جشنوارههای مختلفی که داشتهایم، شبیهخوانی و تعزیه از بخشهای مهم محوری بوده و مخاطبان هم استقبال حسی و عاطفی گستردهای از این بخش داشتهاند. امیدواریم که جشنواره آئینی سنتی که بهطور اختصاصی به مباحث یاد شده میپردازد، موفقیت بیشتری داشته باشد.
مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره آئینی سنتی همچنین به بخش قهوهخانهای اشاره کرد و گفت: «بخش قهوهخانهای با مسئولیت سیدعظیم موسوی برپا میشود. اصولاً امسال رویکرد جشنواره، پژوهشمحور و کیفیتمحور است. تأکید دکتر محمود عزیزی، دبیر و دیگر اعضای ستاد برگزاری جشنواره بر پرداختن به جنبههای آئینی و گونههای نمایشهای آئینی سنتی در گوشه و کنار ایران در دورترین روستاهای کشور است؛ به نوعی نمایشهایی که کمتر به آن پرداخته شده است، بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. بنابراین بخش قهوهخانهای با تأکید بر کیفیت نگاه پژوهشمحور را در اولویت قرار داده است. قطعات نمایشی مبتنی بر اصالت و کیفیت مورد توجه قرار گرفتهاند و از هرگونه نمایشی اصیلترین و بدیعترین آنها انتخاب شده است.»
مهدی حاجیان همچنین درباره بازیهای نمایشی گفت: «ما خیلی ما به ازای تصویری از برخی بازیهای نمایشی در دسترس نداریم. دانشجویان هنرهای نمایشی اگر بخواهند شکلی از نمایشهای آئینی گذشته را ببینند، تنها موارد محدودی از تکم، کوسهگردانی و... را خواهند دید. بقیه گونهها مهجور ماندهاند. به همین دلیل جشنواره توجه ویژهای به این حوزه داشته است. بازیهای مهم نمایشی از جمله هالای (بازیهای ایل شاهسون)، بندبازی گیلان، آئینهای آذری، ازدواج سنتی سبزوار و... مورد توجه ویژه واقع شدهاند که مبتنی بر ریشهها و اصالتهای آئینهای مناطق مختلف ایران بوده است.»