تأسیس موزه تئاتر ایران به طور جدی دنبال میشود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «بحث تأسیس موزه تئاتر ایران در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده و به طور جدی دنبال خواهد شد.»
به گزارش سایت ایران تئاتر، در دیداری که سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه ـ 29 تیرماه ـ با حضور حمید شاهآبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ حسین مسافرآستانه رئیس مرکز هنرهای نمایشی، محمود عزیزی دبیر جشنواره با هنرمندان شرکتکننده در جشنواره بینالمللی نمایشهای آئینی سنتی داست، حمید شاهآبادی گفت: «عنایت و توجه اداره کل هنرهای نمایشی به نمایشهای آئینی سنتی صرفاً از این جهت نیست که تنها به اینگونه آداب و رسوم که از نیاکان، برجای مانده است بپردازد، گرچه این عامل نیز میتواند انگیزه خوبی برای برگزاری جشنواره آئینی سنتی باشد.»
وی افزود: «اینگونه نمایشی ظرفیت خاصی به حوزه نمایش اضافه کرده است؛ چرا که تئاتر در سالهای اخیر با سبکهای محدود در میان مردم شناخته شده و این در صورتی است که در این حوزه شاهد مجموعهای از اخلاقیات، آداب و دستوراتی هستیم که برای مخاطب به ارمغان میآورد.»
شاهآبادی خطاب به محمد حسینی گفت:«نمایشهای آئینی سنتی با محتوای پیام فرهنگی از گذشتگان به نوعی پیام روح دینی و ارق اسلامی را در جامعه عنوان میکند، البته قطعاً زنده نگاه داشتن و معرفی این پیامها به حمایت و برنامهریزی بیشتر نیاز دارد تا در زمانی که دستاندرکاران به برگزاری جشنواره نمایشهای آئینی سنتی هر دو سال یکبار اقدام میکنند با نگاه به آثاری که در طول سال به نمایشهای آئینی سنتی اختصاص پیدا میکند، شاهد تأثیر این جشنواره باشند.»
وی بیان کرد:«با تلاش و عزم در برگزاری این جشنواره در دو سال آینده، بخش عمدهای از حوزه تئاتر عمومی به این گونه نمایشها اختصاص خواهد یافت. اگرچه تاکنون تماشاخانه سنگلج به عنوان پایگاه این حوزه شناخته شده اما این سبک نیازمند فعالیتهای بیشتری است، بنابراین با انتقال و حفظ برخی سبکها میتوان شاهد گسترش و رونق بیشتر این گونه نمایش بود؛ برای مثال حوزه تئاتر تلویزیونی و استفاده از ظرفیتهای سینمایی از شیوههایی است که میتواند در رفع برخی مشکلات از آنها بهره گرفت.»
شاهآبادی خاطرنشان کرد: «گرچه هنر نمایش هنری زنده و جذاب است که باید برای تأثیرگذاری بیشتر، به صورت زنده و چهره به چهره اجرا شود اما در این برهه زمانی ضرورت دارد، برای اجرای عمومی این سبک که در تمام استانهای کشور دارای سابقه دیرینه است، حمایت ویژهای به عمل آید.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «بیش از 50 گروه تئاتر در طرح استقرار گروهها حضور دارند و در حال پرداختن به نمایشهای مذهبی هستند و بخشی از فعالیتهای خود را به این حوزه اختصاص دادهاند تا شاهد اجرای عمومی این گونه نمایشها که پیامآور فرهنگ و سنت ما هستند در سراسر کشور باشیم.»
شاهآبادی تصریح کرد: «آقای حسین مسافرآستانه با تلاش و همت خود به طور جدی برای برگزاری این دوره از جشنواره کوشیده تا موانع را پشت سربگذارد و در دوره بعدی با عزم جدیتر، تلاش بیشتری خواهد داشت.»
وی با اشاره به فعالیتهای بخشهای مختلف جشنواره که با همت محمود عزیزی، محمدحسین ناصربخت و مجید امرایی انجام گرفته است، عنوان کرد: «در این دوره از جشنواره در بخش پژوهش تلاشهای بیشماری شده تا نمایشها به شکل علمیتری ادامه پیدا کند و به طور کامل از این میراث بازمانده حفاظت و صیانت شود چرا که با توجه به پیش رفتن روند جشنواره به صورت علمی، میتوان نیروهایی را برای ادامه کار تربیت کرد.»
وی افزود: «در این بخش با استفاده از چاپ کتابهای متعدد و برگزاری نشستهای تخصصی از جمله سمینار، جشنواره را به شکل کاملاً تخصصی و علمی برگزار کردهایم.»
سپس محمود عزیزی ـ دبیر جشنواره ـ به ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده در جشنواره پرداخت بیان کرد: «با توجه به جنبههای کمی و کیفی، جشنواره در این دوره ارتقا پیدا کرده که از جمله آن برگزاری سمینار بوده که از 23 تیرماه آغاز شد و تا 26 ادامه داشت و اهمیت پژوهش را در کنار اجرای نمایشها نشان میداد.»
وی افزود: «با توجه به گسترش و چاپ کتب فرهنگی نمایشی از دوران پس از انقلاب اسلامی به این مقوله در جشنواره یعنی چاپ کتب نمایشی اهمیت بیشتری دادهایم. همچنین در بخش دیگر در قالب تور پیمایشی مکانهای تئاتری که در زمان گذشته اجرای نمایشها در آنجاها انجام میشده این اماکن به علاقهمندان و هنرمندان خارجی معرفی کردیم که این تور شامل بازدید از مکانها و ابنیهای که در حال حاضر به شکل مخروبه درآمدهاند، نیز میشود.»
عزیزی خاطرنشان کرد: «در بخش خیابانی با نگاه گستردهتر به همه اقشار جامعه پرداختیم که از جمله آن میتوان به نقالی کودکان و تعزیهخوانی کودکان نیز اشاره کرد.»
دبیر جشنواره گفت: »بخش قهوهخانهای یکی دیگر از بخشهای این جشنواره است که با فعالیتهای هنرمندان ایران مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. در بخش صحنهای شاهد دو نوع آثار هستیم که بخش اول برگرفته از نمایشهای سنتی است و بخش دوم برگرفته از اشکال نمایشهای آئینی سنتی. همچنین در قالب یک بخش متفاوت، به بازسازی نمایشی که در گذشته توسط گوبینو نوشته شده بود پرداختهایم که این نمایش با توجه به توصیفهایی که وی انجام داده در حال تولید است. این نمایش توانایی این را دارد که هم پای پرفورمنس آرت در زمینه صحنهآرایی، ادعاهایی داشته باشد.
وی در ادامه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا با انجام فعالیتهای لازم به تأسیس پژوهشکده بینالمللی هنرهای نمایشی، کمک کند.»
عزیزی گفت: «راهاندازی موزه تئاتر ایران و پژوهشکده هنرهای نمایشی از افتخارات ماندگار و ابدی برای ما و آیندگان خواهد شد.»
وی بیان کرد: «نمایشهای آئینی سنتی ریشه در تفکر دینی و نوع نگاه ما به جهان هستی دارد و در حقیقت این میراثی است که کمتر کشوری از آن برخوردار است؛ بنابراین ما با عدم توجه به این میراث فرهنگی معنوی، بدهکار جهانیان خواهیم بود؛ چرا که در حفظ و معرفی آن تلاشی نکردهایم.»
عزیزی در پایان گفت: «امیدوارم اقدامی شود تا ما بتوانیم گونههای نمایشهای آئینی سنتی را به طور دائم داشته باشیم و در زمانی که یک پژوهشگر یا یک گردشگر به کشورمان سفر میکند این نوع نمایش را به او معرفی کنیم و با ثبت این آثار برای جوانان آینده گام مؤثری برداریم.»
در ادامه این دیدار سیدمحمد حسینی از اهتمام نسبت به اجرای نمایشهای آئینی سنتی که حرکتی ارزشمند است تشکر کرد و گفت: «در زنده نگاه داشتن این آئینها نباید به برگزاری جشنواره اکتفا کرد، بلکه باید با همت دوستان و هنرمندان به این فرهنگ اصیل بیشتر بها دهیم.»
وی افزود: «اینکه آثار سنتی در عرصه فرهنگ و هنر استانها اجرا میشود، نشان از آداب و سنت زیبایی دارد که در جای جای کشورمان شاهد آن هستیم. ایران و فرهنگ غنی و اصیل آن نباید مورد فراموشی قرار گیرد. بنابراین باید فرصتی برای ارائه توانمندیهای هنرمندان فراهم کرد.»
حسینی تأکید کرد: «اگر بخواهیم با فرهنگ مهاجم و غرب که میخواهد خود را به دیگر کشورها غالب کند مبارزه کنیم، باید برنامههای پرجاذبه و بامحتوایی را به وجود آوریم. ایرانیان از قدیم اهل حکمت و روح لطیفی بودند. در جاهایی که اندکی با زبان فارسی آشنایی دارند میبینیم از آثار هنرمندان به عنوان منبع و مرجع یاد میکنند؛ بنابراین این هنر و این لطافت برای نسل جوان امروز هم باید جاذبههای خاصی داشته باشد که با توجه به پرداختن به آن میتوان به آن دست یافت.»
وی برگزاری جشنوارهها را عاملی برای تبادل تجربه و اطلاعات دانست و گفت:«بحثهای پژوهشی که میتواند به کار عمق بیشتری بخشد و یا ارائه مقالات در این برنامهها در کنار حضور هنرمندان و مردم و سرگرم کردن آنها به شیوههای مختلف از جمله طنز که دارای حکمت است در ارتقاء سطح جامعه و اطلاعات عمومی مردم نقش مؤثری خواهد داشت.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به مسوولان کشوری و هنرمندان عنوان کرد: «موضوع موزه تئاتر شب گذشته در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شد تا به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد. بنابراین میتوانیم با همکاری هم کارهای مهمی را به اجرا رسانیم تا دیگران بدانند با سرمایهگذاری در هنر میتوانند موانع و مشکلات زیادی را از سر راه بردارند و در عین حال به ارتقای سطح علمی جامعه کمک کنند.»
در ادامه این دیدار، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سایت جشنواره بینالمللی نمایشهای آئینی سنتی رونمایی کرد.
حاشیه:
پس از این نشست، "تعزیه حر" با حضور محمد حسینی، حمید شاهآبادی، حسین مسافرآستانه و جمعی از هنرمندان و خبرنگاران در محوطه داخلی مجموعه تئاترشهر اجرا شد.
در ادامه حسینی، شاهآبادی و مسافرآستانه از نمایشهای میدانی که بر روی حوض مجموعه تئاترشهر اجرا میشد، دیدن کردند.
سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی با مراجعه به تالارهای چهارسو، سایه و کارگاه نمایش درخصوص چگونگی اجرای نمایشها و برقراری ارتباط هنرمندان با تماشاگران با داخلی و خارجی به گفتوگو پرداختند.