در حال بارگذاری ...
...

می‌خواهم نسل جدیدی از بازیگران را به تئاتر ایران معرفی کنم

می‌خواهم نسل جدیدی از بازیگران را به تئاتر ایران معرفی کنم

نخستین گرد همایی هنرجویانی که در کارگاه بازیگری دکتر "علی رفیعی" ثبت نام کرده‌اند، عصر روز گذشته –شنبه ۱۲ شهریور –در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی و امور بین‌‌الملل بنیاد رودکی، در این جلسه که با حضور 160 هنرجو، دکتر "علی رفیعی"، "حمید پورآذری" (دستیار وی) و جمعی از مربیان این کارگاه برگزار شد، دکتر رفیعی ضمن تقدیر و تشکر از "حسین پارسایی" مدیر عامل بنیاد رودکی و "مسعود پاکدل" رئیس مجموعه تالار وحدت معاون تولید هنری بنیاد رودکی گفت: «ما توقع چندانی از بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان حمایت کننده نداشتیم اما همین که سالن مناسبی برای تمرین به ما اختصاص دادند، برایم بسیار ارزشمند بود، اما حمایت‌کننده‌های اصلی ما همان افرادی هستند که بعد از برگزاری آزمون با پرداخت شهریه‌های خود وارد کارگاه‌های آموزشی می‌شوند.»
وی افزود: «تمامی هزینه‌هایی که به عنوان شهریه از هنرجویان دریافت می‌شود، صرف گذراندن امور این کارگاه‌ها می‌شود و قرار نیست کسی با این شهریه‌ها متمتع شود؛ این در حالی است که تمامی هزینه‌ها به صورت بیلان ماهانه به هنرجویان ارائه خواهد شد.»
این کارگردان تئاتر و سینما در خصوص انگیزه برگزاری این کارگاه‌ها اذعان داشت: «من مدت‌ها پیش تصمیم داشتم چنین کارگاهی را برگزار کنم اما هنوز آن آتش درون برای آغاز کار در من افروخته نشده بود تا این که چند ماه پیش پیرو پیشنهاد "حسین پارسایی" مبنی بر اجرای مجدد نمایش "خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار از قتل میرزا تقی‌خان فراهانی" تصمیم گرفتم این نمایش را اجرا کنم، اما پس از آغاز تمرینات این نمایش متوجه نکته‌ای شدم که آرام آرام مرا از اجرای آن دور و به خواسته قبلی‌ام که همان برگزاری کارگاه‌ها بود، نزدیک کرد.»
وی افزود: «در حین تمرینات متوجه شدم که بسیاری از بازیگران خوب من همزمان با تمرین این نمایش مشغول تمرین برای نمایش‌های دیگر، بازی در فیلم‌های سینما، مجموعه‌های تلویزیونی و ... هستند و نمی‌توانستم با این اوصاف به آنچه می‌خواستم برسم؛ در نتیجه مجبور شدم بعد از 28 روز تمرین، آنرا متوقف کنم.»
وی با بیان این که حداکثر ظرفیت پذیرش هنرجویان در این کارگاه‌ها 35 نفر با تعداد مساوی خانم و آقا است، اضافه کرد: «این موضوع لزوما به این معنا نیست که میان 160 هنرجو، بهترین‌ها انتخاب می‌شوند بلکه کسانی انتخاب می‌شوند که پاسخ گوی نیاز ما در این کارگاه هستند.»
وی با اشاره به مِتُد "مِیِر هُلد" که خود به آن اعتقاد راسخ دارد، تصریح کرد: «بازیگران این کارگاه باید با توانایی‌های بدنی و لفظی مناسب بتوانند ناقل متد "میرهلد" که متدی ناشناخته است باشند.»
وی که سه نمایشنامه "آنتیگون" و "آشپزخانه" از "آرنولد وسکرن" و نمایشنامه‌ای از "یوجین اونیل" را برای کار در این کارگاه‌ها در نظر گرفته بیان کرد: «من معتقدم که یک بازیگر باید با اجرای یک نمایشنامه کار خودش را آغاز کند، نه فقط یک نقش. پس من می‌خواهم گروه حول یک نمایشنامه شکل بگیرد.»
وی افزود: «هنرجویان به صورت گروه‌های 10 نفره و با اجرای نقشی از نمایشنامه "آنتیگون" که برای آنان در نظر گرفته شده، برای حضور در این کارگاه‌ها آزموده می‌شوند که این آزمایش هم از لحاظ بدنی و از لحاظ فن بیان صورت خواهد گرفت.»
وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا گروهی که پس از پایان کارگاه‌ها تشکیل می‌شود، باقی می‌ماند یا خیر گفت: «من می‌خواستم آخر عمری تعدادی بازیگر جوان را تربیت کرده و تحویل جامعه تئاتر بدهم. الان برایم خیلی سخت است که بخواهم از آینده دور صحبت کنم، اما از خودم مطمئنم که اگر شما جذب تلویزیون نشوید من تا جایی که توان و انرژی داشته باشم با شما می‌مانم.»