تنها 16 روز به آغاز رپرتوآر تئاتر مقاومت باقی است

شمارش معکوس رپرتوآر تئاتر مقاومت آغاز شد و فقط ۱۶ روز تا آغاز رپرتوآر تئاتر مقاومت باقی مانده است.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، مدیریت ارتباطات و رسانههای سیزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس با اعلام این خبر اضافه کرد: «رپرتوآر تئاتر مقاومت از 31 شهریورماه جاری همزمان با هفته دفاع مقدس در تهران و استانهای مختلف کشور آغاز میشود.»
در این خبر از استانهای خوزستان، تهران، خراسان رضوی، گلستان، اصفهان و خراسان شمالی به عنوان استانهای قطعی میزبانی رپرتوآر تئاتر مقاومت نام برده شده است.
همچنین، آمده است: نیما دهقان، علی جولایی، حسین مسافر آستانه، سیدصادق فاضلی، کوروش زارعی، سعید تشکری، علیرضا حنیفی، یعقوب صدیق جمالی و ... از جمله کارگردانان نمایشهای پیشبینی شده برای رپرتوآر تئاتر مقاومت هستند.
برپایه این خبر هیأت بازبینی نمایشهای متقاضی برای حضور در این رپرتوآر از امروز کار خود را آغاز میکند و بازبینی آثار به مدت هشت روز در شهرهای مشهد، تربت حیدریه، اسفراین، اردبیل، رشت، اصفهان، کرمانشاه، خرم آباد، آمل و شهر کرد ادامه مییابد.
نظرات هنرمندان
سیزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس از 28 آبان تا 3 آذر در کشور برگزار میشود. این اتفاق امسال به همت بنیاد فرهنگی روایت و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درقالب بخشهای مختلف مسابقه صحنهای، بینالملل، مسابقه آثار عروسکی و کودک و نوجوان، ویژه، خیابانی، تلویزیونی و تولید نمایشنامه و نمایشنامهخوانی طراحی و پی ریزی گردید و به دلیل برگزاری دوازده دوره و رویکردهای تازه این رویداد فرهنگی و اجتماعی به اذعان بسیاری از اصحاب تئاتر و رسانه از ظرفیتها و کارکردهای گسترده ملی و بینالمللی برخوردار است. جشنواره تئاتر مقاومت با توجه به فضای کلی منطقه و جهان اسلام میتواند بستری مناسب و موثر برای هم صدایی و تعمیق روابط و مناسبات میان هنرمندان جهان اسلام و روشنفکران آزاده جهان شود.
بیتردید، موضوع مقاومت، موضوعی مشترک و ریشه دار در میان کشورهای جهان بویژه، جهان اسلام است و برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت در ابعادی گسترده و فراگیر میتواند دستاوردهای قابل توجه و جدی را برای تئاتر کشور در پی داشته باشد. در همین زمینه نقطه نظرات چند تن از هنرمندان و کارگردانان تئاتر را مرور میکنیم.
ضرورت گسترش ابعاد بینالمللی جشنواره
داود رشیدی کارگردان و بازیگر تئاتر، جشنواره مقاومت را فرصتی میداند برای نشان دادن رشادتهای ملت ایران در طول جنگ تحمیلی.
وی معتقد است: "برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت بهترین راه برای یادآوری رشادتها و سلحشوریهای همه مردم ایران در طول 8 سال جنگ و مقاومت ملت ایران در برابر دشمن است.
به گفته وی "وقوع جنگ و مقاومت مردم ایران در برابر رژیم بعث عراق رویداد بزرگی در تاریخ کشور ما بوده و همیشه باید به نسلهای جدید این موضوع مهم را به طرق مختلف یادآور شویم.
رشیدی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت از جمله راههای موثر برای به تصویر کشیدن رشادتهای مردم و جوانان ایران است، میافزاید: جوانان، پاسداران و بسیجیان سلحشور همه بسته به تواناییشان، یکپارچه زیر پرچم امام خمینی (ع) از تمامیت ارضی کشورمان به نوعی در برابر تمام دنیا دفاع کردند و این جشنواره میتواند یاد این سلحشوریها را زنده کند.
وی اضافه میکند: این جشنواره بهتر است در حوزه بینالملل نیز مطرح شود؛ چرا که تنها ایران درگیر مقاومت و جنگ و انقلاب نبوده و بسیاری از کشورهای جهان نیز این موضوع را از نزدیک لمس کردهاند. پس بهتر است هم نمایشهای ایرانی با این مضمون در کشورهای دیگر اجرا شود و هم نمایشهایی از کشورهای دیگر در ایران به اجرا درآید.
جشنواره مقاومت و جایگاه ممتاز آن
امیر دژاکام نویسنده وکارگردان و مدرس دانشگاه تئاتر در ارزیابی جایگاه جشنواره تئاتر مقاومت در بین جشنوارههای کشور عنوان میکند: جشنواره تئاتر مقاومت جایگاه خود را در بین جشنوارههای متفاوت کشور پیدا کرده و شایسته است به دلیل موضوع و شانیتی که دارد در بین هنرمندان و مردم محبوبیتش بیش از پیش شود.
وی توجه به اجرای عمومی آثار مقاومت، پرداخت کمک هزینههای مطلوب به گروهها و توجه مسئولان و هیات انتخاب متن و اجرا برای انتخاب آثاری که تحلیلی هستند و نه شعاری را از جمله موارد مورد نیاز حوزه تئاتر مقاومت میداند و میافزاید: آثار شعاری و فرمایشی مخاطب ندارد و ما در این جشنواره به آثاری نیاز داریم که جذابیت داشته باشد چرا که مردم ما تجربه جنگ را دارند و باید برای آنها موضوعاتی از جنگ مطرح شود که جذاب باشند.
دژاکام معتقد است کشف احساسات، زوایای پنهان جنگ و بیان بسیاری از ناگفتهها از مواردی است که باید به آنها توجه کرد، زیرا ما از جنگ دور شدهایم و میتوانیم با نگاه تحلیلی به این زوایا جشنواره را جذاب کنیم.
وی در خصوص بازتولید آثار موفق دفاع مقدس اظهار داشت: بازتولید آثار موفق حرکت مثبتی است که قرار است در این جشنواره اتفاق بیافتد البته اگر این بازتولیدها به سمت اجرای عمومی بروند خوشایند است. در غیر این صورت احتیاجی به باز تولید نیست.
این مدرس دانشگاه درباره اجراهای عمومی آثار قبل از جشنواره گفت: اجرای عمومی آثار قبل از جشنواره از اتفاقات خوب این دوره جشنواره است که گروهها با اجراهایی که قبل از حضور در جشنواره دارند با مخاطب ارتباط برقرار میکنند و اتفاقا این اجراها میتواند در سراسر تهران و در سالنهای بسیاری که داریم باشد. بهتر است اجراها را تنها محدود به تئاترشهر نکنیم.
امیر دژاکام ادامه داد: اگر در هر کاری جذابیت ایجاد کنیم و از نیروی متخصص و تحصیل کرده و تکنیکهای روز تئاتری در کارهایمان استفاده کنیم، مطمئنا کارها با مخاطب بسیار اجرا خواهد شد و این ژانر مخاطب خود را جذب میکند.
دست هنرمندان را باز بگذاریم
رضا گوران کارگردان تئاتر معتقد است چنانچه بخواهیم با هنر نمایش به سراغ مفاهیمی چون: جنگ، انقلاب، و مقاومت برویم بهتر است به زوایای پنهان آن که تا به حال نپرداختهایم بپردازیم و تکرار مکررات نکنیم.
به گفته وی مقاومت فقط مختص جنگ نیست، بلکه همیشه قبل و پس از جنگ هم مقاومت وجود داشته است؛ در واقع مقاومت در برابر هر چیزی که بخواهد آزادی و هویت انسان را خدشهدار کند، معنا پیدا میکند و این موضوع در جنگ بارزتر است.
وی با بیان اینکه مسئولان باید دست هنرمندان را در پراختن به این موضوعات باز بگذارند و اجازه دهند که هنرمندان به موضوعاتی بپردازند که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده؛ خاطر نشان کرد: تا نگاه واقعگرایانهای به جنگ نداشته باشیم، نمیتوانیم مخاطب را با خود همراه کنیم.
گوران تصریح میکند: چرا تاکنون کمتر راجع به مسائل و حواشی سیاسی جنگ تئاتر یا فیلمی ساختهایم؟ ما باید با نگاه واقعگرا به جنگ بنگریم و به جزئیات آن بیشتر توجه کنیم.
وی در خصوص بینالمللی شدن این جشنواره نیز اضافه میکند: گمان میکنم که در آینده حضور گروههای لبنانی، فلسطینی و ... که به نوعی درگیر جنگ و مقاومت هستند اتفاق چشمگیری است؛ چرا که ما میتوانیم کارهای مشترک خوبی ارائه دهیم.
تئاتر مقاومت بستری مناسب برای درام نویسان
مهرداد کوروش نیا جنگ را بستر خوبی برای درام نویسی میداند و معتقد است گنجینه جنگ هرگز تمام شدنی نیست.
به گفته وی با توجه به شرایط جامعه هر اتفاق و رویداد تئاتری در جامعه باعث میشود، تا از گروههای تئاتری حمایت شود و جشنواره تئاتر مقاومت در جامعه کنونی هرچند گاهی با وقفه برگزار میشود اما نتایج خوبی دارد.
وی برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت را زمینه ساز فعالیت بیشترگروههای تئاتری میداند و میگوید: از سویی دیگر این جشنواره انگیزهای میشود برای تولید آثار توسط گروهها از سراسر کشور.
به اعتقاد این کارگردان تئاتر، جشنواره مقاومت نباید تنها به موضوع هشت سال جنگ و دفاع مقدس بپردازد. باید به مسائل انسانی و اجتماعی پس از جنگ هم بپردازیم و درام نویسان ما باید به این موضوعات توجه کنند.
کوروش نیا خاطرنشان میکند: جنگ بستر خوبی برای درامنویسی است که میشود به تبعات بعد از آن در جامعه هم پرداخت، به این دلیل که جنگ هرگز تمام شدنی نیست و همیشه پیامدهایی را دارد.
وی می افزاید: بازتولید آثار شاخص از اتفاقاتی است که در کشورهای غربی شاهد آن هستیم و متاسفانه در کشور ما به این موضوع آن طور که باید توجه نمیشود و این اتفاق خوشایندی است که از سوی سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت شاهد آن هستیم.
شایان ذکر است سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس در قالب بخش های مسابقه صحنهای، بینالملل، مسابقه آثار عروسکی و کودک و نوجوان، ویژه، خیابانی، تلویزیونی و تولید نمایشنامه و نمایشنامهخوانی به همت بنیاد فرهنگی روایت و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 28 آبان تا 3 آذر همزمان با هفته بسیج برگزار می¬شود.