در حال بارگذاری ...
...

گزارشی از نشست رسانه‌ای نمایش ”ولپن” در کارگاه نمایش

گزارشی از نشست رسانه‌ای نمایش ”ولپن” در کارگاه نمایش

نشست رسانه‌ای نمایش "ولپن" روز گذشته ـ ۱۴ شهریورماه ـ با حضور مهدی کوشکی ـ کارگردان نمایش و عوامل گروه نمایشی در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این نشست "مهدی کوشکی" به چگونگی انتخاب این اثر اشاره کرد و گفت: «در دوره دانشجویی و در کلاس تاریخ ادبیات نمایش، استادی به نام بهزاد قادری به آموزش و آشنا کردن دانشجویان با کمدی شکسپیر پرداخت. با پیش رفتن کلاس‌ها ما را با بن جانسون آشنا کرد و بن جانسون را به عنوان کسی که به فضای اجتماعی زمان خود واکنش نشان داده است به ما معرفی کرد.»
وی ادامه داد: «استاد قادری به ما گفته بود که در صورتی که آثار بن جانسون را مطالعه کنیم به روشنفکرتر بودن او نسبت به شکسپیر بیشتر واقف خواهیم شد. زیرا که او بیشتر نویسنده است تا اجرا کننده یک اثر.»
کوشکی خاطرنشان کرد: «با آشنایی که با آثار بن جانسون پیدا کردیم به تنها ترجمه نمایشنامه "ولپن" که از عبدالحسین نوشین وجود داشت، مراجعه کردیم، اما با پیش رفتن کار و جستجوی دیگر مقالات متوجه شدیم که ترجمه عبدالحسین نوشین از یک دراماتورژی از فرانسه است؛ بنابراین با یافتن متن اصلی نمایشنامه بن جانسون ترجمه را آغاز کردیم و به طور همزمان به دراماتورژی، اتود زنی، موسیقی و... پرداختیم.»
کارگردان نمایش "ولپن" تأکید کرد: «با رای‌زنی از طریق ارائه فیلم اثر، هیأت انتخاب آثار مجموعه تئاترشهر که با در نظر گرفتن کیفیت آثار به گزینش می‌پردازند، نمایش "ولپن" را برای اجرا در کارگاه نمایش واجد شرایط معرفی کردند.»
وی افزود: «البته با انجام اصطلاحات لازم، نمایشی که امروز در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است، نسبت به نمایشی که در دوازدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا شده است، متفاوت می‌بینیم. در حقیقت با تغییر در کلیات و جزئیات نمایش سعی کردیم بعضی چیزها را ترجمه فرهنگی کنیم تا نمایش به شکل زنده و به روزتری روی صحنه برود.»
کارگردان نمایش ولپن درخصوص ایده کارگردانی این اثر عنوان کرد: «مقالاتی که در دست مطالعه و بررسی قرار گرفتند باعث می‌شدند که یکسری ایده‌ها به وجود آید. همچنین در حین کار و از دل متن چیزهایی کشف می‌شد که مسیر پیشروی اثر را مشخص می‌کرد.»
وی با اشاره به بخش‌هایی از نمایشنامه گفت: «بن جانسون به فضای استعمارگر انگلستان اشاره دارد  و در جاهایی از اثر، از ایده خود برای ایجاد رعب  و وحشت استفاده می‌کند که ما نیز از این شیوه استفاده کردیم و در ادامه فضای جن و پری و جادو را به آن افزودیم.»
کوشکی ادامه داد: «نمایش ولپن رویکرد تاریخی ندارد و برای من نیز ابعاد تاریخی مثل لباس و... زیاد مهم نیست، زیرا حوادث این اثر در زمان حال اتفاق می‌افتد؛ بنابراین من قصد ندارم در تئاترم تاریخ را بازگو کنم. طراحی لباس‌ها، بر مبنای کاراکترها و با در نظر گرفتن اینکه باید به طور غیر مستقیم به نقش اشاره‌ای داشته باشند، انجام شد و صحنه نمایش با توجه به سالن اجرا در فضای سیاه، سفید و یا خاکستری طراحی شد.»
وی در ادامه این نشست به جنس بازی بازیگران اشاره کرد و افزود: «تمرینات نمایش به صورت کارگاهی انجام می‌شد و نقش‌ها براساس ویژگی و توانایی‌های افراد شکل گرفت. من با تغییر بازیگران نمی‌توانستم از آنها بخواهم که مثل بازیگران قبلی اثر در اجرای دوازدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به ایفای نقش بپردازند، چرا که در سه سال گذشته بیشتر به کمدی دلارته توجه می‌کردم؛ بنابراین زمانی که خواستم این اثر را برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر کارگردانی کنم، طبیعتاً فهمیدم که با تمرکز بر کمدی دلارته رگه‌هایی از تصنع در اثر دیده می‌شود، اما در این اجرا، بیشتر به روان بودن فضا و اینکه بازیگران ساده بازی کنند و همه چیز ساده باشد توجه دارم. ما باید کمدی دلارته خود را پیدا می‌کردیم تا اثری به روزتر و با کیفیت‌تر ارائه کنیم.»
یکتا خاقانی که یکی از بازیگران نمایش "ولپن" است به نمایندگی از سایر بازیگران این نمایش گفت: «شکل‌گیری نقش‌های بازیگران به صورت کارگاهی انجام شد. در آغاز تمرینات این نمایش، با استفاده از متن عبدالحسین نوشین 2 ماه کار کردیم اما با ترجمه جدید برخی بداهه‌پردازی‌ها انجام شد و یکسری تغییرات به وجود آمد. براساس سیناپس‌ها متنی در حین تمرین شکل گرفت که باعث می‌شود من حتی در نقش خود نیز احساس کنم، کاراکترم از شکل تیپ خارج شده است. البته اجرای نقش‌های این اثر با نقش‌هایی که در سه سال گذشته بود شباهت‌های کوچکی دارد اما خیلی از چیزها در نقش افراد تغییر کرده است.»
کارگردان نمایش ولپن درخصوص مؤلفه‌های خود در به روی صحنه بودن آثار کمدی از نگاه فنی و جامعه‌شناختی بیان کرد: «مرز کمدی و تراژدی به هم بسیار نزدیک‌ است. به عقیده من کمدی بر مبنای موقعیت شکل می‌گیرد. موقعیتی که در درام به وجود می‌آید اگر اجزایش مثل دراماتورژی، متن و ... درست باشد نقد اجتماعی را به وجود می‌آورد. نیازی نیست موضوعات اجتماعی بر روی صحنه تئاتر نمایش داده شوند، بلکه اگر قرار است چیزهایی از جامعه با بازی بازیگران حرفه‌ای نقد شوند، این تماشاگر است که باید خود را جای کاراکتر بگذارد و خنده تلخی به موضوع داشته باشد. تماشاگر باید زمان دیدن و اشاره نمایش به یک موضوع ناپسند با خود بگوید خدایا من هم اینگونه بودم، بنابراین به فکر فرو برود.»
سپس آرش صباغ که موسیقی این نمایش را برعهده دارد، در این خصوص اظهار کرد: «ساخت موسیقی مثل پروسه بازیگری مراحل کارگاهی را طی کرد. این اثر در دوازدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی تنها با گیتار به اجرا در می‌آمد، اما در اجرای در کارگاه نمایش با توجه به سادگی پایه‌ریزی شد و در حین کار اتودهایی زده شد و قطعاتی افزوده شد تا موسیقی نیز بتواند نقش خود را در اثر بیشتر نشان دهد.»
در ادامه کوشکی درخصوص مدت اجرای نمایش گفت: «طبق قرار اولیه این نمایش به مدت 15 شب با دو اجرا در هر شب در کارگاه نمایش به روی صحنه می‌رود؛ اما امیدوارم با استقبالی که از سوی تماشاگران می‌شود، مدت اجرا تمدید شود.»
در پایان، ساسان پیروز که اجرای این نشست را برعهده داشت، به فعال نبودن برخی سالن‌ها اشاره کرد و گفت: «با توجه به اینکه این نمایش حاصل کار دانشجویی است و باید در تالار مولوی که کار اصلی‌اش سرویس‌دهی به دانشجویان است اجرا می‌شد، مکان‌هایی مثل مجموعه تئاتر شهر بار فعال نبودن این تالارها را بیشتر به دوش می‌کشند تا افرادی که برای بار اول و یا دوم اثر نمایشی را به صحنه می‌برند بتوانند تجربیات بیشتری کسب کنند.»
گفتنی است نمایش ولپن با همکاری گروه تئاتر لیو و کارگردانی، دراماتورژی و طراحی مهدی کوشکی هر روز به غیر شنبه‌ها در دو ساعت 18 و 20 در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.