در حال بارگذاری ...

شمس لنگردوی شاعر و نویسنده از”فنز” می‌گوید

شمس لنگرودی نویسنده، شاعر و منتقد در مورد نمایش”فنز” گفت:«کار خوبی بود، بازی‌ها همه خوب بود اما نمی‌دانم چرا داستان نمایش در انگلستان می‌گذشت، البته ایرادی هم ندارد. اما در کل کار خوش ساخت و خوش پرداختی بود و در مجموع برای من جالب بود.»

شمس لنگرودی نویسنده، شاعر و منتقد که طی روزهای گذشته به تماشای نمایش”فنز” به کارگردانی محمد رحمانیان رفته بود در ارتباط با فضای تئاتر و همچنین اجرای این نمایش گفت:«سالن چهارسو به نظرم شبیه به سالن‌های دانشجویی آمد و احتمالاً این سالن برای دانشجویان ساخته شده است، چرا که هم به لحاظ حجم، هم به لحاظ صندلی و هم جای نشستن برای کسانی که صرفاً برای دیدن تئاتر می‌آیند مناسب نیست.»
وی در مورد نمایش”فنز” گفت:«کار خوبی بود، بازی‌ها همه خوب بود اما نمی‌دانم چرا داستان نمایش در انگلستان می‌گذشت، البته ایرادی هم ندارد. اما در کل کار خوش ساخت و خوش پرداختی بود و در مجموع برای من جالب بود.»
لنگرودی در ادامه خاطر نشان کرد:«اما نمی‌دانم نمایش برای دوست داران تئاتر هم مفهوم است یا نه؟ به خاطر این که موضوع آن در جای دیگری می‌گذشت. البته تم نمایش به جامعه ما مربوط بود اما موضوع به جامعه ما ارتباطی نداشت.»
وی تصریح کرد:«مردم ما فوتبال را می‌فهمند، اما نمی‌دانم این شخصیت‌ها و آدم‌ها چقدر برای مخاطب قابل لمس است، متوجه می‌شوم که این قضیه استعاری است، اما نمی‌دانم چقدر برای مخاطب قابل درک است. این موارد باعث شده بود که نمایش بیشتر برای روشنفکرها مناسب باشد. استفاده از طنز در بخش دوم نمایش باعث نجات آن می‌شود. از زمانی که راننده آژانس وارد کار می‌شود تحولی در نمایش ایجاد می‌شود که این نشان دهنده ذکاوت نویسنده است.
درست در جایی که نمایش کند و خسته کننده می‌شود، ورود شخصیت راننده آژانس به خاطر طنز و نوع دیالوگ‌هایش که برای مخاطب تازگی دارد ایجاد نشاط می‌کند.»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا کمتر به تماشای تئاتر می‌رود، گفت:«من تئاتر خیلی کم می‌بینیم اما دلیلش خوب یا بد بودن نمایش‌ها نیست، موضوع این است که فقط پیش نمی‌آید. جوان که بودم تئاتر زیاد می‌دیدم. اما در حال حاضر مشغله زیاد و تغییر روابط باعث شده که کمتر تئاتر ببینم. دوست دارم کار آقای بیضایی را هم ببینم، اما تاکنون این امکان پیش نیامده است.»