در حال بارگذاری ...
...

باید با محوریت گروه در تئاتر کشور حرکت کنیم

باید با محوریت گروه در تئاتر کشور حرکت کنیم

نشست حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و مدیران زیر مجموعه این اداره روز گذشته –۱۰ مهرماه- در تالار کنفرانس معاونت هنری برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این نشست محمد دشت‌گلی – سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی- به مدیران حاضر در نشست خوشامد گفت و از آنان خواست هر یک مسائل و مواردی را که لازم به طرح در این نشست می دانند، بیان کنند.
رحمت امینی: سعی می‌کنیم با تعامل با هنرمندان مسایل حل شود
در ادامه دکتر رحمت امینی دبیر جشنواره، مسوول تئاتر دانشگاهیان و مسوول شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به برگزاری سی امین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مهم ترین مقوله در زمان فعلی برگزاری درست جشنواره تئاتر فجر دانست و تصریح کرد:« همه در جریان هستند که من در شرایط خاصی مسوولیت دبیری جشنواره فجر را بر عهده گرفتم ولی خوشبختانه در این زمان کوتاه رویکرد هنرمندان نسبت به این موضوع بسیار مثبت بوده است.»
وی با اشاره به اهمیت بخش بین الملل جشنواره گفت:«در بخش بین‌الملل تلاش می‌کنیم آثار قابل قبولی به ایران دعوت شود.»
وی سپس به بودجه اشاره کرد و افزود:« اگر مسایل بودجه‌ای حل شود کارها سریع‌تر پیش می‌رود و در این خصوص کانون تئاتر دانشگاهیان قصد دارد با کمک انجمن هنرهای نمایشی، بدهی‌هایی را که از سال پیش باقی مانده پرداخت کند. همچنین در حوزه ارزشیابی و نظارت هم سعی می‌کنیم با تعامل با هنرمندان مسایل حل شود.»
محمود فرهنگ:مدیران تئاتر در استان ها پای کار باشند
در ادامه نشست ”محمود فرهنگ”به بحث بودجه جشنواره تئاتر صاحبدلان اشاره کرد.
مدیر کانون تئاتر دینی سپس بر لزوم همکاری مدیران تئاتر در استان ها با جشنواره تئاتر صاحبدلان تاکید کرد و افزود:«در تمامی استان ها در خصوص برگزاری هر چه بهتر جشنواره صاحبدلان، باید مدیران پای کار باشند و حمایت جدی بکنند. سال گذشته این حمایت‌ها محدود بود؛ ولی امسال باید این‌گونه باشد که مدیران پای کارها بایستند و از بودجه‌ای که اداره کل می‌دهد در جهت اجرا و تبلیغات مناسب بکوشند.»
فرهنگ به معضل سالن‌های تمرین نیز اشاره ای داشت و خاطرنشان کرد:« ظرفیت اداره تئاتر ظرفیت محدودی است و بد نیست اداره کل یا معاونت هنری کاری کنند سالن بیشتری در اختیار گروه‌ها قرار بگیرد.»
مریم معترف:ساختمان اداره تئاتر هر چه زودتر به صورت استاندارد ساخته شود
مدیر اداره تئاتر با تاکید بر مشکل سالن تمرین گفت:«مشکل کمبود سالن تمرین بسیار زیاد است. برای مثال جشنواره تئاتر ماه و جشنواره تئاتر مقاومت چون با مرکز تفاهم‌نامه داشتند گروه هایشان را به اداره تئاتر فرستادند و ما با این اوصاف دیگر سالن خالی نداشتیم که در اختیار گروه های متقاضی جشنواره تئاتر صاحبدلان و کودک قرار بدهیم. مشکل اساسی موقعی برطرف می‌شود که ساختمان قدیم اداره تئاتر تخریب شده و دوباره به صورت استاندارد ساخته شود.»
معترف با بیان این که سالن‌های فعلی اداره تئاتر در ساختمان جدید، استاندارد نیست، اضافه کرد:« برای مثال اتاق‌ها رختکن ندارند. سالن آکوستیک نیست و مشکل صدا داریم. پنجره‌ها را بسته ایم که صدا بیرون نرود اما مشکل تهویه سالن را داریم.دامیدوارم بشود کار اساسی برای معضل کمبود محل تمرین کرد.»
حمیدرضا اردلان:افتتاح دفاتر یونیما در خاورمیانه اهمیت استراتژیک دارد
حمیدرضا اردلان -رئیس یونیمای ایران- در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت یونیمای ایران در منطقه خاورمیانه گفت:« ما توانسته ایم به عنوان مرکز یونیمای فارسی زبانان منطقه، خاورمیانه و آسیا مجوز بگیریم. حتی بخش کردستان عراق آمادگی خود را برای تشکیل یونیما در این بخش از عراق اعلام کرده است.»
اردلان با بیان اهمیت استراتژیک افتتاح دفتر یونیما در عراق و تاجیکستان، از برگزاری این نشست ابراز خوشحالی کرد و گفت:« نفس همین گردهمایی باعث پیشبرد کارها در تئاتر می‌شود و من تقاضا می‌کنم سه ماه یک بار جلسه‌ای این چنین تشکیل شود تا همه مدیران، زوایای کار را مطرح کنند.»
حمید شاه‌آبادی: باید با محوریت گروه در تئاتر کشور حرکت کنیم
پس از این سخنان مدیران بخش های مختلف، دکتر حمید شاه آبادی به ایراد سخن پرداخت و گفت:« در بین مجموعه‌های 5 گانه معاونت هنری (تئاتر، موسیقی، تجسمی، آموزش، مد و لباس) که هرکدام دنیای خاص خود را دارند و مسایل شان نیز متنوع است، حوزه تئاتر به عنوان یکی از حساس‌ترین و پرمخاطب‌ترین حوزه‌ها بخش بسیار مهمی در معاونت هنری را تشکیل می دهد.»
وی با اشاره به امکانات خوب موجود در اداره کل هنرهای نمایشی، مهم‌ترین سرمایه موجود را وجود نیروی انسانی دانست و گفت:« اگر ما این سرمایه را به عنوان اصلی‌ترین موضوع مورد توجه قرار ندهیم، ضرر می‌کنیم. این سرمایه در بدنه تئاتر کشور به طور جدی وجود دارد و اگر این سرمایه عظیم با دو حوزه درگیر با آن همراه شود این خروجی را به ما می‌دهد که همه راضی و یا قانع خواهند شد.»
شاه آبادی با بیان این نکته که با حضور نیروی انسانی کارآمد و برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در حوزه فعالیت اجرایی و تعامل مناسب میان دست‌ اندرکاران خروجی ما خروجی مطلوبی خواهد بود، خاطرنشان کرد:«ما یک بازه سه ساله داریم و باید تا پایان دولت دهم همه کارها را با سرعت و جدیت ادامه دهیم. همه باید تلاش کنند تا در این یک سال و نیم باقی مانده به اهدافمان برسیم. این به معنای حل تمام مشکلات تئاتر نیست ولی به هر حال چون باید سرعت حرکت را بالا ببریم نیاز به تعامل جدی‌تر مسوولان و هنرمندان و شعب انجمن‌های نمایشی و گروه‌های تئاتر و برنامه‌ریزی صحیح داریم و در این راه از هر حاشیه‌ای هم باید اجتناب کرد. این دوره دوره کار ا ست و باید سرعت را بالا برد و هدف را گم نکرد.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سه محور اساسی که بدنه تئاتر با آن درگیر است اشاره کرد و توضیح داد:«محور اول مجموعه جشنواره‌های ماست .مورد دوم  بحث ارزشیابی و نظارت در سالن‌هاست و مورد سوم تئاترهای شهر تهران است که بدنه و انرژی تئاتر را به خود اختصاص می‌دهند.»
وی در ادامه تصریح کرد:«در بخش جشنواره‌ها سیاست مرکز باید بر بهینه‌سازی و گسترش روش‌ها متمرکز باشد به گونه‌ای که هر یک از جشنواره‌ها برآیند آن موضوع خاص در یک بازه زمانی خاص باشند. در این صورت شاهد مجموعه‌ای از جشنواره‌های موفق خواهیم بود. نفی گذشته دردی را دوا نمی‌کند، ولی نقد گذشته کمک کننده است.»
شاه آبادی سپس با بیان انتظاراتش از جشنواره تئاتر فجر گفت:« انتظار ما از جشنواره فجر این است که کارها در حدی باشند که برند جشنواره بر آن ها سوار باشد. کیفیت، تکنیک و تخصص در آثار شرکت کننده در جشنواره باید مشهود باشد و در واقع این جشنواره باید آینه تمام نمای تئاتر کشور باشد و میدان جدی باشد که همه بخواهند به آن سمت حرکت کنند.»
وی با تاکید بر این که سیاست‌ ما نه تنها حذف جشنواره‌ها نیست بلکه در عین حال تخصیص بودجه به جشنواره ها بر طبق برنامه‌ریزی‌ها است، خاطرنشان کرد:« توصیه من به تمام دفاتر اداره کل هنرهای نمایشی این است که جشنواره‌ها با محوریت یک استان شاخص و البته با حمایت اداره کل برگزار شده و ادامه پیدا کنند. یعنی کم کم باید بتوانیم برگزاری جشنواره تئاتر آئینی سنتی و جشنواره تئاتر عروسکی را هم به استان‌ها محول کنیم و در تهران این طرح به صورت جدی پیش برود که در شهریورماه جشنواره‌ای در تهران داشته باشیم تحت عنوان جشنواره بین المللی تئاتر تهران که از 1 تا 31 شهریورماه برگزار شود و برآیندی از تمامی جشنواره های سراسر کشور باشد.»
معاون هنری وزیر در این نشست به عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی در استان‌ها نیز اشاره ای داشت و تاکید کرد:«شورای نظارت و ارزشیابی در استان ها نیاز به شفاف شدن فعالیت‌ها دارد و معیارها و ملاک‌ها در همه شوراهای ارزشیابی و نظارت باید یکی باشد.»
در ادامه شاه آبادی به بحث سالن‌های شهر تهران پرداخت و گفت:« تهران به قبله تئاتر ایران تبدیل شده است. هرگونه حرکت در جهت تضعیف تئاتر تهران حرکت خبطی است و باید این بخش رشد متعارف و معقولی داشته باشد. ما تا پایان سال باید 4 سالن به 8 سالن فعلی اضافه کنیم و من امیدوارم سال آینده 6 سالن دیگر هم به مجموعه سالن ها اضافه کنیم که در عین حال هر سالن یک رئیس و یک شورای نظارتی و بودجه مشخص داشته باشد. در استان‌ها طرح‌ها متفاوت است و باید به سمتی برویم که هر استانی یک تئاتر شهر داشته باشد و این تئاتر شهر باید در طول سال اجرای نمایش داشته باشد. »
وی اضافه کرد:«طرح استقرار گروه‌های تئاتری در تهران باید پیگیری شود و این طرح باید در 6 ماهه اول سال 91 در شهر تهران به سرانجام برسد. طرح استقرار گروه‌های تئاتری یکی از دو طرح بزرگ ملی ماست و علیرغم کارهایی که در این حوزه انجام شده مثل کار آقای ناصربخت که جای تقدیر و تشکر دارد، باید بیشتر تلاش کرد. ما 557 گروه را در سراسر کشور شناسایی کرده و کمک هزینه دادیم. این در حالی است که باید مهرماه و نیمه اول آبان‌ پرونده‌های دیگری بررسی شوند و این کار برای سایر گروه‌ها هم انجام شود. این یک شروع است و حتماً باید مدیر مسوولی باشد که در کنار انجمن هنرهای نمایشی پروسه بررسی پرونده گروه ها را تسریع کرده و میدان رقابت را برای صدور پروانه دائم فراهم کند. محصول کار این است که هم گروه‌ها یک اجرای خوب با بودجه حداکثر 4 میلیون تومانی داشته باشند.»
شاه آبادی اشاره کرد:«ما باید با محوریت گروه در تئاتر کشور حرکت کنیم. اگر فقط برای 100 گروه تا پایان سال پروانه فعالیت صادر کنیم، این تعداد می‌دانند که دیده شده‌اند و باید اجرای عمومی داشته باشند. کانون توجه ما برای تحقق اجرای عمومی باید استقرار گروه‌ها باشد که در تهران باید ساز و کار متفاوت خود را داشته باشد.»
وی به اهمیت دفاتر موضوعی نیز تاکید کرد و افزود:«در هر رشته‌ای که وجود دارد، دفاتر موضوعی باید باشد. همان‌طور که در شهر تهران بودجه حمایتی مشخصی وجود دارد در دفاتر موضوعی هم همین است. یعنی یک مدیر شاخص، یک شورای تخصصی و یک بودجه محدود در این دفاتر باید باشد.»
پایان بخش این نشست نیز حرف های "سید صادق موسوی" مدیر مجموعه تئاتر شهر بود.
موسوی به بحث تعمیر و بازسازی مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد و گفت:«از سوی دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد، یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای تعمیر و بازسازی تئاتر شهر اختصاص یافته است. همچنین پس از مدت ها حلقه خریداران بلیت تئاتر شهر کامل شده و این نشان می دهد تئوری باز تولید آثار جواب داده است.»
"شهرام کرمی" مدیر تالار هنر و دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز در پایان نشست مشکلات برگزاری جشنواره کودک و زمان محدود تا برگزاری را برشمرد.