در حال بارگذاری ...
...

تئاتر مقاومت در بستر اصلی تئاتر کشور قرار بگیرد

تئاتر مقاومت در بستر اصلی تئاتر کشور قرار بگیرد

کارگردان و نویسنده تئاتر گفت: تئاتر دفاع مقدس باید در بستر اصلی تئاتر کشور قرار گیرد تا به مرحله‌ای برسد که نسل چهارم انقلاب هم بتواند با مضمون و محتوای آن، ارتباط برقرار کند.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از مدیریت ارتباطات و رسانه های جشنواره تئاتر مقاومت محمود فرهنگ در گفت‌وگویی بابیان این مطلب افزود: تئاترهای دفاع مقدسی به لحاظ موضوعی دستخوش کلیشه و تکرار شده‌اند، این اشباع شدن و بعضی سطحی نگری‌ها به این نوع تئاتر، باعث شده تماشاگران رویکردی درست به آن نداشته باشند، از طرف دیگر سیاستگذاری‌ مدیران و تبدیل شدن تئاتر دفاع مقدس به یک نوع تئاتر مناسبتی و مقطعی، آسیبی جدی به این تئاتر ملی گذاشته است.
وی ادامه داد: دفاع مقدس و فرهنگ ایجاد شده به واسطه آن، موضوع‌های بسیار دراماتیکی دارد که هر چقدر به آنها پرداخته شود باز کلیشه‌ای وجود نخواهد داشت. این تئاتر می‌تواند تماشاگر خودش را در تمام دوران‌ها و سنین مختلف با نگرش‌های گوناگون سیاسی داشته باشد، زیرا موضوع‌های دفاع مقدس ریشه‌های انسانی دارد.
 به اعتقاد وی  تئاتر دفاع مقدس تنها جشنواره‌ای شده است که این امر باعث می‌شود در بستر اصلی خود قرار نگیرد، در چنین شرایطی طبیعی است که تولیدات این آثار تنها برای رقابت و مسابقه در جشنواره‌ها آماده می‌شود.
وی افزود: به این ترتیب، تماشاگر فراموش می‌شود و اولویت گروه‌ها، جلب نظر داوران است و این روند، آسیبی جدی به تئاتر دفاع مقدس وارد می‌کند اما اگر برآیند و بازخورد جشنواره‌های موضوعی، اجرای عمومی باشد، به اعتقاد من بخشی از آن آسیب‌ها که بر این نوع تئاتر وارد است را جبران می‌کند.
 فرهنگ گفت: تئاتر در هر شرایطی می‌تواند تأثیرگذار باشد، تئاتر دفاع مقدس نیز باید در بستر اصلی تئاتر کشور قرار بگیرد تا به مرحله‌ای برسد که نسل چهارم انقلاب هم بتواند با مضمون و محتوای آن، ارتباط برقرار کند.
کامران شهلایی: حضور گسترده پیشکسوتان در جشنواره مقاومت باعث جذب مخاطب می‌شود
حضور پیشکسوتان تئاتر در تولید آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس و جشنواره‌هایی با این موضوع می‌تواند در جذب مخاطب بسیار موثر باشد.
"کامران شهلایی" که با نمایش "با من حرف نمی زنی چرا؟" در جشنواره تئاتر مقاومت شرکت دارد با اعلام این مطلب به مدیریت ارتباطات و رسانه های این جشنواره گفت: برای حضور پیشکسوتان باید به متن نمایشی که اصلی‌ترین بخش یک اثر نمایشی است توجه داشت تا ترغیب به کار شوند.
وی در ادامه افزود: درصورتی که متن قوی برای آثار نمایشی دفاع مقدس درنظر گرفته نشود باعث بریدگی مخاطب از ژانر نمایش های دفاع مقدس می‌شود و بطور قطع برای هیچ یک از پیشکسوتان تئاتر نیز جذابیت کار ندارد.
شهلایی خاطرنشان کرد: اینکه چرا به نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای سفارش داده نمی‌شود تا نمایشی با موضوع دفاع مقدس نوشته شود همواره برای من جای پرسش باقی گذاشته است.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: برگزاری جشنواره دفاع مقدس یا مقاومت از نظر کمیت تأثیر بسزایی در نمایش‌های با موضوع دفاع مقدس داشته و شاهد تولید آثار نمایشی زیادی بوده‌ایم چراکه ایجاد انگیزه شده است.
شهلایی گفت: به لحاظ کیفی، باید بگویم که تعیین‌کننده میزان کیفیت آثار شرکت‌کننده در جشنواره همان بانیان جشنواره‌اند و سخت‌گیری ایشان تعیین‌کننده کیفیت است؛ چراکه هرقدر که سخت‌گیرتر باشند کیفیت آثار تولیدی افزایش پیدا می‌کند.
کامران شهلایی در پایان با اشاره به اجرای دوره ای تئاتر و تاثییرات مطلوب آن گفت: تئاتر به اجرای اثر زنده است و بسنده کردن به برگزاری جشنواره خیانت به این هنر است و می بایست برای اجرای دوره‌ای در زمان‌ها و مکان‌های مختلف برای این آثار برنامه‌ریزی کرد.لازم به یادآوری است سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس در بخش¬های مسابقه صحنه‌ای، بین‌الملل، مسابقه آثار عروسکی و کودک و نوجوان، ویژه، خیابانی، تلویزیونی و تولید نمایشنامه و نمایشنامه خوانی به همت بنیاد فرهنگی روایت و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مرکز هنرهای نمایشی به دبیری حسین پارسایی از 28 آبان تا 3 آذر همزمان با هفته بسیج برگزار می¬شود.