طرح ”میکرو تئاتر” انگیزهای برای تولید بیشتر نمایشنامه است

نشست رسانه‌ای میکرو تئاتر (که با رویکردی نوین به مقوله تئاتر می‌پردازد) با حضور مرتضی ظفرزاده رئیس فرهنگسرای ارسباران، حسن معجونی سرپرست گروه لیو و مهدی کوشکی صبح امروز ـ ۲۳ مهرماه ـ در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این نشست مرتضی ظفرزاده رئیس فرهنگسرای ارسباران بهانه تشکیل این نشست را اجرای اثری ارزشمند و نو از سوی "حسن معجونی" عنوان کرد و گفت: «در بدو شکلگیری هنر، عنصر اسطوره و خیال نقش بسیاری داشتهاند و میتوان گفت کار معجونی در عین حال که متعهد به اصالت نمایش است و ساختار شکنی نکرده، ابزار تکنولوژیک را به خدمت گرفته است.»
وی ادامه داد: «این اثر در واقع زبان هنری فاخری دارد و از ابزار تکنولوژیک با خلاقیت تمام بهره برده است.»
ظفرزاده در ادامه به سابقه فعالیتهای هنری فرهنگی فرهنگسرای ارسباران اشاره کرد و افزود: «در این دوره رویکرد مخاطب محور را مورد توجه قرار دادهایم و نمیخواهیم که ارتباط ما با مخاطب تنها یک سویه باشد.»
در ادامه نشست، حسن معجونی با توجه به شکلگیری پروژه میکرو تئاتر به نمایشنامهخوانی در ایران اشاره کرد و اظهار کرد: «معمولاً نویسنده بعد از پایان نگارش اثر خود یکسری بازیگر در اختیار میگیرد تا از این طریق حاصل کارش را توسط بازیگران بشنود و این در ایران تبدیل به نمایشنامهخوانی شده است.»
وی با بیان اینکه میانه خوبی با اینگونه نمایشنامهخوانی ندارد، عنوان کرد: «قرائت اجرا دیگر واژهای است که در این زمینه به کار میرود و حرکت اصلی من برای این پیشنهاد شکل جدید واژه قرائت اجرا بود.»
معجونی ادامه داد: «تأکید بر وجه بصری در اجرا مبنایی شد که تصمیم بگیرم با استفاده از یک نمایشنامه به جای طراحی معمول صحنه، ماکتی از سالن اجرا ساخته شود و ما دو ماکت با نسبت واقعی تالار وحدت و سالن شماره یک ایرانشهر را ساختیم. در واقع کارها در دل ماکت سالن قرار داده میشود و تمام اتفاقاتی که قرار است در اجرا رخ دهد، در این ماکت اتفاق میافتد.»
وی یادآور شد: «در واقع این اتفاق زمانی به ذهنم خطور کرد که مشغول مشورت با آقای چرمشیر درخصوص نمایشنامهها بودم. او معتقد بود که نباید تنها یک نمایشنامه را روی صحنه بیاوریم، بلکه میتوان از روی یک داستان اقتباس کرد و نمایشنامهنویس بر مبنای یک اثر داستانی و یا یک رمان نمایشنامهای را خلق میکند.»
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه میتوان گفت این یک پروژه آموزشی است، تصریح کرد: «در این پروژه قشر داستاننویس، نمایشنامهنویس، کارگردان، طراح صحنه، نمایشگران عروسکی و علاقهمندان به هنر نمایش درگیر کار میشوند.»
وی خاطرنشان کرد: «این طرح اولین بار است که در دنیا اتفاق میافتد و فکر نمیکنم پیش از این در دنیا چنین طرحی عملی شده باشد. همچنین نام این پروژه را میکرو تئاتر گذاشتم ولی بسیار علاقهمند بودم که نامی ایرانی برای آن انتخاب کنم که در صورتی که اسم بهتری برای این پروژه به ذهنم برسد، نام آن را تغییر خواهم داد.»
معجونی در توضیح بیشتر پروژه میکروتئاتر اظهار کرد: «در وهله اول قصهای انتخاب میشود و نویسندههای مختلفی از این داستان متن جدیدی را تولید میکنند. در واقع شناخت ظرفیتهای نمایشی در داستان یکی از مبناهای کارمان است و مبنای دوممان هم تولید یک متن جدید است.»
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متنهای کمی در حوزه نمایش تولید میشود، بیان کرد: «در واقع این کار بهانهای است برای تولید بیشتر نمایشنامهها، در سال اول تمرکزمان بیشتر بر روی قصههای ایرانی است و به عنوان اولین کار هم مهدی کوشکی "حشره" را از روی مجموعه داستان تکههای جنایت نوشته امیر احمدی آریان، تبدیل به نمایشنامه کرده و طراحی و کارگردانی این اثر هم به عهده گروه تئاتر لیو است.»
کارگردان نمایش "مرغ دریایی" ادامه داد: «در این اثر بعد از نگارش متن جدید، طراح و کارگردان اثر را بررسی کرده و طراحی صحنه به عنوان ماکتی روی صحنه اصلی قرار داده میشود و از طریق دوربین، تصاویری روی پرده به صورت ویدئو پروجکشن به نمایش در میآید و در این بین کسانی به صورت زنده به نمایشنامهخوانی اثر میپردازند که در "حشره" نمایشنامهخوانی توسط خودم انجام خواهد شد.»
وی تصریح کرد: «در اینجا مهم این است که دو قشر که از یک ارگان هستند، بتوانند دور یک میز بنشینند و به گپوگفت بپردازند که در پروژههای مونولوگمان چنین اتفاقهایی افتاد و قصه را تبدیل به نمایشنامه کردیم که موردی بود ولی اکنون تمرکزمان بر روی این مبحث گذاشته شده و قرار است حداقل 12 اثر به این شکل تولید شود.»
کارگردان نمایش "رویای نیمه شب تابستان" درخصوص اجرای این طرح در سالنهایی مانند تالار وحدت اظهار کرد: «با توجه به محدودیت سالنهای نمایشی برخی سالنها به دو اجرایی شدن روی آوردند که همین موضوع باعث شد از دکورهای آنچنانی خداحافظی کرده و برای اینکه بتوانیم نمایش دوم را در سالن اجرا کنیم باید دکور صحنهها سبک باشد و در حال حاضر دکورها کاملاً سبک و پرتابل شده است.»
وی ادامه داد: «در واقع از سر اجبار به سراغ یک نوع زیباییشناسی خاص رفتیم که طراحان صحنه باید این مسأله را آسیبشناسی کنند.»
معجونی با بیان اینکه چندی است رویاهایمان در صحنه دیده نمیشوند، خاطرنشان کرد: «در واقع ما در این ماکت تخیل را آزاد میگذاریم. تاکنون نیز دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبا و دانشکده صدا و سیما را درگیر این قضیه کردهایم؛ چرا که براساس این طرح میتوانند کارشان را در سالنهای بزرگ مشق و یا پرو کنند. باید این فرصت را به دانشجویان بدهیم که ذهنیت خود را روی صحنه بیاورند.»
وی با بیان اینکه "حشره" اولین کار از پروژه میکرو تئاتر سه شنبه ـ 26 مهرماه ـ ساعت 17:30 در فرهنگسرای ارسباران اجرا میشود، اظهار کرد: «از صاحبنظران دعوت کردهام که به دیدن این کار بیایند تا بتوان دریافت که این کار ظرفیت معرفی شدن را دارد، ولی به نظرم به عنوان یک طرح آموزشی کافی و مؤثر است که نیاز به تجربه دارد تا بتوان فهمید تا چه اندازه این پروژه برد دارد.»
معجونی یادآور شد: «در شش ماه اول تنها اعضای گروه لیو و گروه لیو سایه کارگردانی آثار را برعهده خواهند داشت تا پروژه کمی جا بیافتاد.»
وی در ادامه عنوان کرد: «متن، صحنه، قرائت و... همگی استقلال خود را دارند و وقتی کنار هم جمع میشوند تبدیل به اجرا خواهند شد، ولی تمرین لحاظ شده ممکن است تبدیل به زیباییشناسی شود مانند کانتور یعنی خود تمرین هم بخشی از اجرا شود ولی این یک پیشنهاد اولیه است.»
وی با بیان اینکه در این طرح درباره فرم و محتوا صحبت میشود گفت: «فرم و محتوا از هم تفکیک نمیشوند و ما در تحلیل این کار را میکنیم و این در واقع اجرایی تحلیلی است که همه اجزای آن منفک است و ایده اجرا دارد که این ایده اجرا را تماشاگر میبیند و در کنار هم میگذارد.»
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه از این پس سه شب آخر هر ماه یک اجرا براساس این طرح در فرهنگسرای ارسباران خواهند داشت، عنوان کرد: «قیمت بلیط 2000 تومان است تا به قشر دانشجو و فرهنگی فشار وارد نشود و از آنجایی که این پروژه کار بسیار پر هزینهای بود، فرهنگسرای ارسباران به عنوان حمایت کننده با ما همکاری میکند ضمن این که این پروژه مختص فرهنگسرای ارسباران بوده و تنها در این محل اجرا میشود.»
معجونی در پایان از بینالمللی شدن جشنواره مونولوگ لیو خبر داد و افزود: «از سال 92 این جشنواره به عنوان اولین جشنواره خصوصی به صورت بینالمللی برگزار خواهد شد.»