”آزاده پور مختار”: به تئاتر عروسکی بیتوجهی میشود

"آزاده پورمختار" گفت: بودجه‌ای که برای تئاتر عروسکی تصویب می‌کنند باید بیش از یک نمایش صحنه‌ای باشد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، "آزاده پورمختار" استاد دانشگاه، بازیگر، عروسکگردان و کارگردان تئاتر عروسکی در گفتوگو با روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی گفت: «در جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی، هنرمندان جوان کارهای خوبی ارائه میکنند، اما متاسفانه در حد جشنواره باقی میماند و به اجرای عموم نرسیده و در گذر زمان از بین میروند.»
پورمختار بیتوجهی به تئاتر عروسکی را از مهمترین عوامل ضعیف شدن نمایشها برشمرد و بیان کرد: «به تئاتر و به ویژه تئاتر عروسکی بیتوجهی زیادی میشود و همچنین بودجهای که برای تئاتر عروسکی تصویب میکنند باید بیش از یک نمایش صحنهای باشد زیرا در تئاتر عروسکی، یک بازیگر با یک عروسک همراه است و هزینه ساخت و ساز این شمایلها نیز باید پرداخت شود، اما با این کمکهای مالی اندک، نمیتوان توقع تولید آثار قوی داشت.»
این استاد دانشگاه در خصوص برگزاری ورکشاپهای خارجی گفت: «برگزاری کارگاههای آموزشی بینالمللی مفید است اما در صورتی که آموزشها در حیطه عمل نیز استفاده شود. در حوزه نمایشهای خارجی نیز اینگونه آثار دعوت میشوند اما به دلیل ضعف در برنامهریزی نمیتوانند در ایران اجرایی داشته باشند.»
وی اضافه کرد: «در حالت کلی ارتباطات بینالمللی خوب است و تاثیرات خود را گذاشته، اما این تاثیرات بیشتر تقلیدی بوده است تا اینکه از یک نمایش خارجی الهام بگیرند و اثری را به صحنه بیاورند که اگر این تاثیرات به سمت محتوایی برود، روند مثبتی خواهد داشت.»
عروسکگردان مجموعه "خونه مادربزرگه" با ناکارآمد دانستن جشنوارهها در پرورش نسل جوان تئاتر عروسکی اظهار داشت: «به نظر من جشنوارهها در معرفی نسل جوان و پویای تئاتر عروسکی به عرصه حرفهای، زیاد موفق نبودهاند البته استثناءهایی هم وجود دارد اما تعداد انگشت شماری هستند و راه برون رفت از این وضعیت این است که آثار خلاق و خوب جشنواره به معرض دید عموم گذاشته شوند. عموما شاهد طرحهای اجرایی خوب توسط دانشجویان هستیم اما به دلیل ضعف مالی، این تفکرات نمیتوانند عملی شوند و در حد همان طرح باقی میمانند.»
وی در ادامه بیان کرد: «تلویزیون هم به عنوان نهاد تصویری هیچ تبلیغی در حمایت و یا معرفی جشنواره یا آثاری که وجود دارند در حوزه تئاتر و به ویژه تئاتر عروسکی انجام نمیدهد.»
آزاده پورمختار با اشاره به اینکه آتیه تئاتر عروسکی در حال حاضر تاریک و مبهم است، افزود: «در همه جای دنیا وقتی گروه یا نهادی کار فرهنگی انجام میدهد به آن توجه و از آن حمایت میشود اما در کشور ما به دلیل نبود پشتوانه مالی و بی توجهی بسیار، بچههای شاغل در حوزههای تئاتری مجبور میشوند برای امرار معاش بعضا کارهای ضعیف را قبول کنند و این باعث میشود خلاقیت، استعداد و علاقهای که وجود دارد کم کم رو به افول رود اما اگر توجه شود و امکانات مناسب، فزونی پیدا کند میتوان شاهد رشد قابل قبولی در این بخش بود.»
این فعال تئاتر عروسکی در پایان اذعان داشت: «سالهاست که وضعیت اجرایی و آثار رو به ضعیف شدن میرود. بنده از گوشه و کنار میشنوم که هر ساله سطح کیفی جشنوارهها پائینتر میآید اما امیدوارم که این روند ادامه دار نباشد و بتوانیم رشد خوبی در این عرصه داشته باشیم و باز هم امیدوارم که بیتوجهی به تئاتر عروسکی به پایان برسد.»
دوازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویان به دبیری زینب لک از 20 تا 28 آبانماه در تهران برگزار میشود.