در حال بارگذاری ...

طرح استقرار گروه‌ها در استان تهران به زودی آغاز خواهد شد

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره تئاتر استان تهران روز گذشته ـ دوم آبان‌ماه ـ با حضور حمید شاه‌آبادی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد دشت‌گلی سرپرست مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان و اهالی تئاتر در تالار محراب برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای مراسم و بعد از تلاوت قران مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، فیلم  کوتاهی از شانزدهمین جشنواره تئاتر استان تهران برای حاضران  به نمایش گذاشته شد.
"مرتضی اسماعیلی طباء": با توجه به ظرفیت تئاتر استان تهران اعتبارات این استان بیشتر شود
سید مرتضی اسماعیلی طباء مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران که در این مراسم حضور داشت، با  اشاره به اینکه توانایی‌ها و ظرفیت‌های هنر تئاتر بر هیچ کس پوشیده نیست، اظهار کرد: «ظرفیت بالقوه‌ای در تئاتر استان تهران وجود دارد و از سویی تئاتر  استان تهران دچار یکسری محرومیت‌هایی است که شاید سایر استان‌های کشور با آن روبرو نباشند.»
وی ادامه داد: «گروه‌های اصلی تئاتر در این استان وجود دارند که کارهای فاخری را در طول سال تولید می‌کنند که همین امر تا حدودی باعث می‌شود ظرفیت‌های خود استان و مخصوصاً شهرستان‌های استان تهران کمتر دیده شود.»
اسماعیلی طباء با بیان اینکه تحرک جدیدی در تئاتر استان تهران ایجاد شده است، عنوان کرد: «نمود این تحرک را می‌توان در تئاتر محراب که پاتوقی برای تئاتر تهران شده است، دید. همچنین سعی کردیم اجراهای عمومی بیشتر شود و امیدواریم در ادامه نیز همچنان شاهد این تحولات باشیم.»
وی با بیان اینکه شانزدهمین جشنواره تئاتر استان تهران با دوره‌های پیش تفاوت دارد به این تفاوت‌ها اشاره کرد و افزود: «ما امسال در کنار رقابتی که در جشنواره وجود دارد بحث آموزش را هم داشتیم و از اساتید راهنما در کنار هر گروه استفاده کردیم، که این اساتید همواره در کنار گروه بوده و به آن‌ها برای ارائه بهتر نمایش کمک کردند.»
وی  افزود: «همچنین امسال کارگاه‌های آموزشی نیز برپا بود که برگزاری این کارگاه‌ها به اهالی تئاتر استان‌ها بسیار کمک کرد.»
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه گزارشی از روند جشنواره ارائه داد و اظهار کرد: «مجموعاً 185 نفر در این جشنواره به رقابت پرداختند و داوران نیز حضور عالمانه و فعالی داشتند.»
وی سپس خطاب به شاه‌آبادی گفت: «سه پیشنهاد داشتم که می‌خواهم در حضور شما عرض کنم. اولین پیشنهاد این است که نمایش‌هایی که در جشنواره تئاتر  استانی برگزیده می‌شوند، بتوانند در مجموعه تئاتر شهر به اجرای عموم بپردازند و فکر می‌کنم این از هر جایزه‌ای برای آن‌ها خوشایندتر و مهم‌تر است.»
اسماعیلی طباء ادامه داد: «جمعیت استان تهران 13 میلیون نفر  است و تعداد گروه‌های تئاتری فعال در تهران نیز بسیار زیاد است؛ بنابراین اگر این شاخص‌ها را در نظر بگیریم به نظر می‌آید باید در سال آینده سهمیه تئاتر استان تهران بیشتر شود و همچنین با توجه به ظرفیت تئاتر استان تهران اعتباراتی که برای استان تهران در نظر گرفته شده در سال 91 بیشتر می‌شود.»
در ادامه مراسم بخشی از نمایش "شطحیاتی بر تاریخ" برای حاضران به اجرا درآمد.
"حمید شاه‌آبادی": امیدواریم به زودی بتوانیم طرح استقرار گروه‌ها را در استان تهران آغاز کنیم
حمید شاه‌آبادی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به اینکه تئاتر استان تهران نیاز به توجه خاصی دارد، تأکید کرد: «مشکلات این استان با دیگر استا‌ن‌ها تفاوت دارد.»
وی خاطرنشان کرد: «همه شما که تئاتر کار می‌کنید به دنبال هدف والایی هستید و مهم‌ترین هدف این است که اثر هنری بر دل مخاطب بنشیند و اثرگذار باشد و اجرای عمومی یکی از فرایندهای لازم برای به بار نشستن زحمت‌های شما است.»
شاه‌آبادی ادامه داد: «سال‌های سال سمت و سوی تئاتر ما به گونه‌ای حرکت کرده که مخاطبان خاص و تئاتری‌ها را توانسته دور خود جمع کند؛ بنابراین انتظار ما از تئاتر حال حاضر بیش از گذشته است.»
وی تصریح کرد: «تئاتری که بتواند مخاطب و نیاز مخاطب را بشناسد، این تئاتر توانسته جایگاه والای خود را بشناسد، اما متأسفانه برخی از کارهایی که با آن مواجه می‌شویم از این ویژگی فاصله گرفته است.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی با بیان اینکه  وجود رسانه‌ها و فیلم‌های مختلف سطح سلیقه مردم را تغییر داده، اظهار کرد: «در این میان هنر تئاتر باید جایگاه خود را پیدا کرده و نقش خود را ایفا کند و ما نباید به حداقل‌ها در حوزه تئاتر اکتفا کنیم.»
وی با اشاره به اینکه تماشاگر نباید یک مشاهده‌گر باشد، عنوان کرد: «تماشاگر با یک تفکر عقلانی به تعاملی دو جانبه با صحنه می‌اندیشد که این تعامل در یک هنر زنده به وجود می‌آید، بنابراین تئاتر هنری یک سویه نیست.»
شاه‌آبادی افزود: «امروز که دشمن بالاترین هستی و امکانات فرهنگی ما را نشانه گرفته ما باید به کمک هنر تئاتر بتوانیم نیاز نسل امروز را بشناسیم و تلاش کنیم متناسب با فضای فرهنگی که این نسل در آن رشد کرده به خلق آثار بپردازیم.»
وی با اشاره به  اینکه ظرفیت تئاتر استان تهران بسیار بالاست یادآور شد: «امیدواریم که فضایی فراهم شود تا شاهد اجرای عمومی 5 اثر از جشنواره تئاتر استان تهران باشیم.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی خاطرنشان کرد: «برای راهیابی بیشتر گروه‌های استان تهران و تعدد و پراکندگی شهرستان‌های این استان باید کارشناسی صورت بگیرد و ما هم تلاش کنیم که شرایط بهتری را فراهم کنیم.»
وی با اشاره به طرح استقرار  گروه‌های شهرستانی عنوان کرد: «تاکنون طرح استقرار گروه‌ها در تمام کشور به جز استان تهران انجام شده و انشاءا... با همکاری آقای اسماعیلی طباء و مرکز هنرهای نمایشی طرح استقرار گروه‌ها در استان تهران نیز به زودی آغاز خواهد شد.»
در ادامه مراسم گروه موسیقی گلک به سرپرستی احسان تارخ به اجرای قطعاتی پرداختند.
"فرهاد آئیش": قضاوت درباره آثار هنری اشتباه بزرگی است
در ادامه "فرهاد آئیش" از اعضای هیأت داوران شانزدهمین جشنواره تئاتر استان تهران با بیان اینکه داوری یک مقوله ذهنی و نسبی است، عنوان کرد: «اگر داوران دیگری قرار بود آثار را انتخاب کنند قطعاً رأی‌هایشان متفات بود البته اغلب اوقات داوران  سعی می‌کنند سلیقه‌ای عمل نکنند.»
آئیش اظهار کرد: «در داوری وجدانمان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مدام و نگرانم که نکند اشتباهی کرده باشم و هر بار می‌گویم این آخرین داوری است که انجام می‌دهم. البته اینکه یک اثر هنری مورد قضاوت قرار بگیرد شاید خود بزرگ‌ترین اشتباه باشد.»
وی با اشاره به ننوشتن بیانیه هیأت داوران جشنواره تصریح کرد: «این را دلیل بر تنبلی‌مان نگذارید. اکثر اوقات بیانیه‌ای که نوشته می‌شود داور خود را در مقام بالاتری می‌بیند که این در شأن افتادگی نیست، مگر اینکه داور بخواهد خیلی افتاده این کار را انجام دهد.»
این بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه گفت: «کسانی که در این جشنواره جایزه‌ای نگرفتند و فکر می‌کردند که حق‌شان بوده، بدانندکه در واقع این زمان است که درباره کارشان قضاوت می‌کند.»
وی افزود: «امیدوارم روزی تعداد سالن‌ها به قدری زیاد شودکه همه هنرمندان بتوانند کارشان را به عهده قضاوت مخاطبان بگذارند.»
آئیش با اشاره به آثار اجرا شده در شانزدهمین جشنواره تئاتر استان تهران عنوان کرد: «کارها بسیار خوب بود و پتانسیل بزرگی از نسل جوان تئاترمان را شاهد هستیم. نسل جوان پر از ایده و خلاقیت هستند و اگر این پتانسیل بالقوه‌ای که در جوانان و هنرمندان وجود دارد بالفعل شود چشم جهان را به سوی خود خواهد کشید.»
بخش ویژه
در ادامه فرهاد آئیش، سیدمرتضی اسماعیلی‌طباء و علی پناه معاون هنری اداره ارشاد استان تهران برای اهدای جوایز روی سن حاضر شدند.
لوح تقدیر و جایزه نقدی به خاطر جذبه‌های بصری نمایش "شطحیاتی بر تاریخ" به کارگردانان این اثر "سامان خلیلیان" و "ایوب بختیاری" تعلق گرفت.
لوح تقدیر و جایزه نقدی به خاطر استفاده مناسب از وسایل صحنه نمایش "این عسل شهد گلی خونین است" به کارگردان نمایش "بهنام علی‌بخشی" اهدا شد.
بخش طراح نور
در این بخش تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جوایز نقدی به "علیرضا صفادل" طراح نور نمایش "بدون شرح" تقدیم شد.
بخش طراح گریم
تندیس و لوح یادبود به همراه جایزه نقدی به "مهسا محمودزاده" به خاطر نمایش "فوکوس" اهدا شد.
بخش طراحی لباس
"مریم گودرزی" طراح لباس نمایش "سال‌های فاجعه" به عنوان برگزیده معرفی شد و تندیس، لوح یادبود و جایزه نقدی به وی تعلق گرفت.
بخش طراحی بروشور
در بخش طراحی برورشور جایزه اول به "کمال کچوئیان" به خاطر نمایش "سال‌های فاجعه" و جایزه دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به "مهیار قلمی" به خاطر نمایش "روانکاو" تقدیم شد.
بخش موسیقی
جایزه اول این بخش شامل تندیس، لوح یادبود و جایزه نقدی به "عنایت‌ا... خادم بشیر" به خاطر موسیقی نمایش "سال‌های فاجعه" تعلق گرفت.
جایزه دوم هم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به "آرش عزیزی" به خاطر نمایش "آب و اندوه" و جایزه سوم هم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به "احسان تارخ" برای نمایش "یک دوم" تقدیم شد.
بخش طراحی صحنه
جایزه اول این بخش به "الهام خضری‌پور" به خاطر نمایش "آب و اندوه" تقدیم شد.
"مریم بصیری" نیز به خاطر طراحی صحنه نمایش "هرگز کسی اینگونه فجیع ..." جایزه دوم این بخش را دریافت کرد.
جایزه سوم هم به "عباس امانی" برای طراحی صحنه نمایش "قاتل‌ها را باید خورد" تعلق گرفت.
در بخش بازیگری زن
"لادن قناد" برای بازی در نمایش "هرگز کسی این گونه فجیع…" رتبه اول این بخش را کسب کرد.
"مریم شیرکوند" برای بازی در نمایش "بدون شرح" هم به عنوان رتبه دوم شناخته شد و "یلدا عباسی" هم برای بازی در نمایش "آب و اندوه" رتبه سوم را بدست آورد.
جایزه بخش بازیگری زن توسط "کوروش نریمانی" اهدا شد.
در بخش بازیگری مرد
"شهرام مسعودی" برای بازی در نمایش "یک دوم" به عنوان رتبه اول شناخته شد و "مهدی رحیمی" برای بازی در نمایش "ماراتنی برای صفر بزرگ" رتبه دوم را کسب کرد. همچنین "رضا پاپی" برای بازی در نمایش"یک دوم" رتبه سوم را بدست آورد.
گفتنی است جوایز این بخش توسط "رحیم نوروزی" به برگزیدگان تقدیم شد.
بخش نمایشنامه‌‌نویسی
در بخش نمایشنامه‌نویسی جایزه اول به "مرتضی شاه کرم" برای نگارش نمایشنامه "یک دوم" تعلق گرفت. "سعید بصیری" هم برای نگارش نمایشنامه "هرگز کسی این گونه فجیع…" رتبه دوم را کسب کرد. جایزه سوم هم به "رضا شیرازی" برای نگارش نمایشنامه "بدون شرح" تقدیم شد.
اسماعیل خلج هنرمند پیش‌کسوت تئاتر، جوایز این بخش را اهدا کرد.
بخش کارگردانی
جایزه اول این بخش به "افشین زمانی" کارگردان نمایش "آب و اندوه" اهدا شد، "مهدی رحیمی" و "ایمان پولادوند" هم برای نمایش "ماراتنی برای صفر بزرگ" رتبه دوم را کسب کردند.
جایزه سوم هم به طور مشترک به سعید بصیری برای نمایش "هرگز کسی این گونه فجیع…" و رضا شیرازی برای نمایش "بدون شرح" تقدیم شد.
گفتنی است جعفر والی برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه حاضر شد.
در پایان نیز نمایش "یک دوم" کار محسن افشار، نمایش "ماراتنی برای صفر بزرگ" به کارگردانی ایمان پولادوند و نمایش "هرگز کسی اینگونه فجیع" به کارگردانی سعید بصیری به ترتیب به عنوان بهترین نمایش‌ها معرفی شدند.
گفتنی است هیأت داوران این جشنواره متشکل از "علی پویان"، "فرهاد آییش" و "شهرام  زرگر" بودند.
حاشیه
پیش از آغاز مراسم شهر فرنگ و پذیرایی از حاضران در تالار محراب برپا بود.
علیرضا غفاری نیز به عنوان مجری برنامه حضور داشت که به گرم کردن مراسم کمک کرد.