در حال بارگذاری ...
...

اجراهای بلند مدت آثار نمایشی حرفه‌ای، در ارتقاء سطح تئاتر تأثیرگذار است

اجراهای بلند مدت آثار نمایشی حرفه‌ای، در ارتقاء سطح تئاتر تأثیرگذار است

امیر دژاکام گفت: «اجراهای بلند مدت آثار نمایشی حرفه‌ای، در ارتقاء سطح تئاتر کشور تأثیرگذار است.»

دژاکام در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت: «با اعتقاد به اینکه برخی آثار از کیفیت و ارزش‌های والای فرهنگی هنری برخوردار هستند و گروه‌های نمایشی برای به اجرا درآوردن آن نیمی از سال را تمرین می‌کنند، حیف است که این گونه نمایش‌ها برای مدت کوتاهی روی صحنه باشند.»
وی افزود: «تئاتر کشور در شرایطی است که باید بیشتر به سمت اجراهای بلندمدت و حرفه‌ای گرایش داشته باشد و از جریان تکراری تولید اثر مثل انجام دو ماه تمرین برای یک ماه اجرا، به شدت اجتناب کنیم.»
دژاکام با مناسب ندانستن واژه اجراهای نوبتی بیان کرد: «چرا تمام هنرمندان کشور این امکان را دارند که در هر زمان که دوست داشته باشند به  کار هنری بپردازند، اما این شرایط برای کارگردانان تئاتر غیر ممکن است.»
وی در ادامه به دیگر مسائلی که به رشد تئاتر کمک قابل توجهی می‌کند اشاره کرد و اظهار کرد: «تعریف ما از مکان اجرای آثار نمایشی کاملاً اشتباه است. اگر تاریخ تئاتر و تاریخ هنر را مبدأ قرار دهیم، می‌بینیم در گذشته، تئاتر در فضای گوناگون اجتماعی اتفاق می‌افتاده و تنها یکی از فضاها آمفی تئاترها بوده‌اند.»
این  کارگردان تئاتر گفت: «از آنجایی که در حال حاضر در سرتاسر دنیا، تئاتر در حیطه‌های مختلف شهرنشینی و محیط‌های مختلف معماری به اجرا در می‌آید، و در برابر گونه‌های بسیار متفاوت تئاتر که تئاتر کاربردی را نیز در بردارد این آثار در مکان‌های گوناگون، نمایش داده می‌شود ما نباید اجرای تئاتر در سایر فضاها را مترادف با تئاتر آموزشی، تئاتر نامرئی، تئاتر خیابانی و یا تئاتر ریچارد شچنر(تئاتر محیطی) بدانیم،  هرچند همه اینها جزء تئاتر سایر فضا ها هستند و روی آوردن به این نوع از اجرا، باعث رونق بخشیدن و سرعت در تولید آثار نمایشی می‌شود.»
وی افزود: «تداوم و تکرار اجرای نمایشنامه‌های ایرانی از جمله دیگر موضوعاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. برای مثال آثار زنده‌یاد اکبر رادی، اسماعیل خلج، نغمه ثمینی و دیگر نمایشنامه‌نویسان زبده، که با درایت و آگاهی، به نگارش متون نمایشی ایرانی می‌پردازند از جمله آثاری است که قابلیت کار بیشتری می‌طلبد.»
امیر دژاکام که خود نیز چند نمایشنامه را در دست چاپ دارد، در این خصوص خاطرنشان کرد: «دو نمایشنامه شیشه و خرس‌ها نیاز به مراقبت ندارند از جمله آثار تک پرسوناژی است که قرار است در یک جلد به چاپ برسند.»
وی ادامه داد: «نمایشنامه "کرشمه چنگیزی" که همچون نمایش "یک دامن ماه و ستاره" مرکب‌خوانی است و با دیدگاه‌های فلسفی من مطابقت دارد، از دیگر آثاری است که به زودی منتشر می‌شود.»