در ”تراس” نظارهگر دغدغهها، امیدها و طنزهای آدمها هستیم

نشست خبری نمایش "تراس" با حضور دکتر محمدرضا خاکی کارگردان، و بازیگران این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) الهام پاوه نژاد، دکتر مسعود دلخواه، فریدون محرابی، مهران رنجبر، بهاره رهنما و امیررضا وزیری، در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی گروه "هفت"، محمدرضا خاکی کارگردان "تراس" اظهار داشت: این نمایشنامه با ذهنیت انتقادی نوشته شده و معتقدم بهترین منتقدان جامعه غربی، نویسندگانشان هستند.
محمدرضا خاکی ضمن اشاره به اینکه نمایش دیگری را برای اجرا در نظر داشت اما بنا بر شرایطی این اتفاق نیفتاد، درباره نمایش "تراس" تصریح کرد: نمایش اولی که میخواستم به صحنه ببرم "مفیستو برای همیشه" نوشته تم نالوی بود که متن این نمایش را به مرکز هنرهای نمایشی ارائه دادم و قرار شد که بهمن و اسفند امسال اجرا شود، اما یک پیشنهادی از سوی دکتر دلخواه داشتم مبنی بر اجرای نمایش "تراس" که تازه توسط اصغر نوری ترجمه شده و توافق بر این شد که این اثر را به صحنه ببرم. این نمایش، نمایش تک پردهای بلندی است که نزدیک به دو ساعت زمان میبرد.
وی در معرفی این نمایشنامه گفت: نمایشنامه "تراس" سال 1997 توسط ژان کلود کرییر نوشته شده و فکر میکنم این نویسنده برای مخاطب ایرانی شناخته شده است. همچنین نمایش از نظر قصه، ساختار سادهای دارد که به زندگی زوجی که در شرف جدایی هستند میپردازد. خانه آنها تراسی دارد که در صحنه دیده نمیشود اما اتفاقاتی در آن نقطه از خانه میافتد.
خاکی تاکید کرد: این نمایشنامه با ذهنیت انتقادی نوشته شده و معتقدم بهترین منتقدان جامعه غربی، نویسندگانشان هستند. این نویسنده نیز به مسائل اجتماعی که هم اکنون در جامعه غربی وجود دارد پرداخته و یکی از مهمترین این مشکلات فقدان عشق است.
کارگردان "تراس" همچنین افزود: در این متن ویژگیهای روانی دغدغهها، امیدها و طنزهای آدمها را به خوبی نظاره میکنیم و نمایشنامه ضمن برخورداری از چارچوبی واقعگرا استعارهای از زندگی و امید دارد.
در ادامه مسعود دلخواه یادآور شد: مسئله دیگر این نمایش، زبان است و اینکه در زندگی امروز، زبان ارزش خود را از دست داده و افراد بدون توجه به گفتههایشان، دائما از آن استفاده میکنند.
محمدرضا خاکی کارگردان نمایش "روال عادی" در خصوص تکنیک بازیگر گفت: هر کسی دوست دارد کاری را با دقت و علاقه خود انجام دهد و طبیعتا علایق ما با هم متفاوت است، اما معتقدم بازیگر خوب بازیگری است که خود را در اختیار گروه و کارگردان قرار دهد. بارها شاهد بودهایم که بازیگری از این صحنه به صحنه دیگر میرود و یک چیز را تکرار میکند که این اتفاق خوبی نیست.
دلخواه در ادامه با ابراز خرسندی از اجرای دومین نمایشنامه کری یر در دو سال اخیر گفت: باید خوشحال باشیم نمایشنامهنویسی مانند او به تئاتر ایران معرفی میشود. زیرا او یکی از تکنیکیترین نویسندگانی است که نمایشنامههای ابزورد معاصر را مینویسد و تکنیک در آثار او بسیار مهم است.
وی همچنین از مدیریت تئاتر شهر به دلیل همکاری و حمایت فراوان از اثر تشکر کرد.
در ادامه این نشست الهام پاوه نژاد بازیگر نقش "مادلن" درباره شتاب زدگی و سرعت عمل برای اجرای نمایش گفت: حاصل کاری که با استرس انجام میشود، بسیار متفاوت از شرایط آرام و بیدغدغه است. با وجود تمامی این تنشها و فشارها، همبستگی موجود بین گروه، نمایش را به سمت جلو هدایت کرد و معتقدم اگر هریک از این مهرهها، درجای خود نبودند، این اتفاق و همدلی شکل نمیگرفت.
پاوه نژاد ادامه داد: همه ما در حرفه خود، سواد، معلومات و تجربیاتی داریم که برای پیشرفت کار لازم هستند اما کافی نیستند در نتیجه همه دست به دست هم، براین فشارها غلبه کرده و کار را به سرانجام رساندیم.
مهران رنجبر بازیگر جوان نمایش "تراس" خاطرنشان کرد: اتفاق خوبی که مدتی است در تئاتر و سینما افتاده، بحث سادگی و انتقال مفاهیم ساده است که اگر به آنها توجه نشود، در زندگی به مسائل پیچیده تبدیل میشوند. تئاتر برای من مهم تر از تلویزیون و سینما است.
رنجبر بازیگر نقش "موریس" در خصوص نقش خود در این نمایش توضیح داد: این نقش در عین سادگی پیچیدگی های خاص خودش را دارد. این شخصیت در جاهایی عاشق میشود و سریعا انکار میکند. نکته حائز اهمیت این است که این کاراکتر ابعاد مختلف دارد و مهمتر از آن، از شخصیت خود من بسیار دور است و معتقدم بازی کردن نقشی مشابه شخصیت خود آدم، کار پیچیده و سختی نیست.
وی در مورد نویسنده نمایشنامه گفت: "ژان کلود کری یر" در سه دهه یکی از بهترین فیلمنامهنویسان اروپا و هالیوود است و در همه آثارش سادگی به چشم می خورد همچنین ابزورد خاصی که در کارهایش اتفاق میافتد فقط مختص اوست. کاراکترهای این نویسنده فضایی نیستند، عجیب و غریب نیستند و از جنس آدمهایی هستند که در اطراف خودمان زندگی میکنند.
در ادامه نشست امیررضا وزیری بازیگر نقش "تیمسار" ضمن اشاره به فعالیتهای پیشین خود عنوان کرد: در تئاتر مقداری گزیده کار شدهام و منتظرم بیشتر از سوی کارگردان انتخاب شوم تا اینکه خودم انتخاب کنم. من در انتخاب نمایشها به کارگردان بسیار توجه میکنم چراکه کارگردان خوب قطعا متن خوبی را نیز در نظر دارد.
وزیری که مدتی پیش در نمایش "خرده خانم" بازی میکرد، در مورد نقش خود اظهار داشت: نقش تیمساری را بازی میکنم که در موقعیت بازنشستگی نیز با همسرش به دنبال سرپناهی میگردد و این کاراکتر بسیار ترسو و محافظه کار است.
فریدون محرابی بازیگر نقش "اتین" نیز گفت: نقش مردی را بازی میکنم که پس از 4 سال زندگی، زنش تصمیم به ترک او را دارد و همچون جمله معروف "انسان در موقعیت های مختلف تعریف میشود" این کاراکتر نیز در موقعیتهای مختلف قرار میگیرد.
محرابی متذکر شد: همذات پنداری زیادی با نقش من و الهام پاوهنژاد صورت میگیرد چراکه این جدایی محصول شرایط امروز است و همه روزه در جامعه ما تکرار میشود. البته نه تنها جامعه ما، این مفاهیم مربوط به کل انسانها، فارغ از شهر و کشور زندگیشان، است. پس نمایشنامهای که انسانی میشود مرز نمیشناسد.
بهاره رهنما که در اواسط نشست به گروه اضافه شد، ضمن عذر خواهی بابت تاخیرش، اذعان داشت: این نقش از عجیبترین کاراکترهای نمایش است. با وجود مشکلات فراوانی که برای من به وجود آمد، به سختی این نقش را حفظ کردم و معتقدم مهمترین نقشی است که تا به امروز بازی کردهام.
رهنما بیان داشت: همان جنس از بازی که عمدا همیشه به آن میپردازم را در این کار نیز دارم و آن یک زنانگی سرشار است که حاضر نیستم در هیچ نقشی این جنس را کنار بگذارم.
این بازیگر سینما و تئاتر تاکید کرد: نقشهایی که در سینما به من پیشنهاد شده است، تکنیک ندارد. در سینما که اصلا این تکنیک وجود ندارد در تئاتر نیز به ندرت پیش میآید اما این نقش از تکنیک برخوردار است به همین دلیل آن را با خون دل نگه داشتم.
وی در پایان گفت: هر لحظه که به تئاترشهر میآیم خدا را شکر میکنم که هنوز تئاتر وجود دارد و با وجود تمام مشکلاتی که ما داریم وجود تئاتر یک معجزه است.
نمایش "تراس" کاری از گروه نمایش "هفت"، به کارگردانی دکتر محمدرضا خاکی، از یکشنبه 8 آبانماه ساعت 19:30 در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه میرود.