تعامل تئاتر با رسانه ها به عنوان یک مسیر دو سویه عاری از انحراف است

حمید شاه‌آبادی -معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- که روز گذشته -۷ آبان‌ماه- در غرفه سایت ایران تئاتر حضور یافت در باره ارتباط رسانه با تئاتربا خبرنگار سایت به گفتگو پرداخت.
به گزارش سایت ایران تئاتر، حمید شاهآبادی درخصوص برگزاری هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت: « آنچه در دورههای گذشته این نمایشگاه دیده بودم نسبت به این دوره تفاوت های زیادی داشت چراکه این دوره از نمایشگاه از رونق جدی برخوردار است و تنوع غرفهها، جاذبههای بصری و ... بیشتری به چشم میخورد.»
وی افزود: «در حقیقت نوعی شادمانی و پویایی در فضای هجدهمین نمایشگاه خبرگزاریها و مطبوعات وجود دارد که به نوعی در این فضا بیشتر از گذشته برای انسان احساس امید را تقویت میکند.»
شاهآبادی تأکید کرد: «کار نشریات امیدواری دادن است به طوری که اگر وارد فضایی شدیم و به این حس رسیدیم که در آنجا امید تقویت میشود آن وقت است که به هدف و مأموریت اصلی نزدیک شده ایم.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعامل میان تئاتر و رسانه هاعنوان کرد: «رسانه در این مسیر به عنوان پل ارتباطی بین مردم با همه مؤلفههای عرصه هنر محسوب میشود. مطبوعات نقش کلیدی دارد و به عبارتی در این بین ، زبان مطبوعات به زبان مردم نزدیکتر است تا به اهالی هنر؛ یعنی از یک سو عرصه هنرمندان و از سوی دیگر مردم قرار دارند.»
وی اضافه کرد: «گاه خود مردم با هنرمند ارتباط برقرار میکنند، ولی در این میان مردمی نیز هستند که اطلاعی از آثار ندارند و از وقایع تئاتری خبر چندانی دریافت نمی کنند، در اینجا رسانه است که این تعامل را برقرار میکند.»
وی همچنین اظهار کرد: «مطبوعات ما با مردم تعامل بیشتری دارند؛ بنابراین از این طریق نیازهای مخاطب را میسنجند و به گوش مسووولان میرسانند گرچه اگر هم این فعالیت بیشتر به سمت هنرمندان متمایل بود ما این مسوولیت را باز بر دوش رسانه قرار میدادیم.»
شاهآبادی گفت: «الان ما نیاز به ارتباط با اصحاب رسانه ها داریم زیرا از نیاز مخاطب به این طریق اطلاع پیدا می کنیم. امروز عرصه رسانه ها به دلیل اینکه با مخاطب سرو کار دارد خیلی راحت توانسته با این نقشها ارتباط برقرار کند و برآیند آنها را در دل خود جای دهد. و اگر این ارتباط با مردم قویتر نیز شود فاصلهها کمتر و اثر ماندگارتر خواهد شد و رابطه یک سویهای که در حقیقت یک سوی آن تولید کننده و سوی دیگر دریافت کننده باشد، نیست.»
مهمان روز گذشته غرفه سایت ایران تئاتر عنوان کرد: «مخاطب به رسانه میگوید که فلان تئاتر را میخواهد و این تعامل باعث کیفیت کار هنری میشود پس باید توجه داشته باشیم که یک هنرمند وقتی اثرش بر دل مینشیند که برای جامعه هنری تأثیرگذار باشد. بخش دوم تعامل نیز در صورتی برقرار میشود که موضوع اثر بخشی جامعه هنری که به نوعی آرامشبخشی است، جدی گرفته شود.»
وی ادامه داد: «در این صورت طبیعی است که هر دو طرف یعنی هنرمند و رسانه به هدف خود میرسند . این نقش کلیدی زمانی به وجود میآید که این دنیای مفهومی را رسانه برقرار کند، چون تا حدی آن سوی دیگر موضوع فراهم شده است بنابراین از جمله این فعالیتها برگزاری این چنین نمایشگاههایی است که بسیار تاثیر گذار خواهد بود.»
وی درخصوص سایت ایران تئاتر، گفت: «این پایگاه خبری به دلیل قدمت و اینکه مخاطب با آن آشنا شده به خوبی در بین هنرمندان و مردم به فعالیت میپردازد.»
شاه آبادی در ادامه صحبتهای خود تعاملات میان تئاتر و رسانه را ارزیابی کرد و یادآور شد: «به عنوان یک مسیر دو سویه حرکت ما عاری از انحراف است و سیر درستی را طی میکند. سایت ایران تئاتر که به زبان رسانهای است برای مخاطبانی که به عنوان مرجع اطلاعات آن را دنبال می کنند درمسیر درستی قرار دارد چرا که در این مسیر از ابزار درستی استفاده کردهایم و ما دچار سردرگمی و بیبرنامهگی نشده ایم.»
شاهآبادی تأکید کرد: «یک تئاتر ممکن است تنها ده هزار تماشاگر داشته باشد اما صد هزار نفر از پیام آن نمایش به واسطه رسانه استفاده کنند.»
وی در پایان افزود:« هر قشر با توجه به درک خود نیاز به تئاتر را احساس میکند و تئاتر یک تفکر عقلانی است که هر کس با آن ارتباط برقرار میکند و می تواند برای هر فردی نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.»