به ذهنهای خلاق اجازه تجربههای نو نمیدهند

درحوزه دفاع مقدس ما نمایشنامه‌های خوب بسیار داریم ولی معتقدم نگارش نمایشنامه سفارشی هیچ کاربردی جز تخریب ذهنیت مخاطب ندارد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، آرش عباسی نویسنده نمایشنامه و کارگردان تئاتر که با نمایش در بخش نمایشهای صحنهای سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد در گفتوگو با مدیریت ارتباطات و رسانههای جشنواره با بیان این مطلب افزود: در حوزه دفاع مقدس نمایشنامه خوب از نویسندههای خوب داریم، ولی بیشمار نمایشنامه سفارشی داریم که هیچ کاربردی ندارند جز اینکه ذهنیت مخاطب را به این گونه آثار خراب کنند.
وی ادامه داد: به نظرم این محدودیتهای موجود در این حوزه است که باعث میشود کارهای خوب نوشته نشوند و یا بیشتر تکراری و کلیشهای باشند. بیشتر این محدودیتها نگاه خامی است که به این مقوله وجود دارد و ما هراس داریم به جزئیات مقوله جنگ وارد شویم و این هراس ناشی از نظارت است. این نمایشنامهنویس عقیده دارد باید مقوله جنگ را به بدنه کلی تئاتر پیوند دهیم و بپذیریم که این افراد (شخصیتهای نمایشهای این حوزه) در جامعه ما زندگی میکنند.
وی افزود: برگزاری جشنوارههای مختلف خیلی به رشد این مقوله از تئاتر کمک میکند. جشنوارهها انگیزه برای کار کردن ایجاد میکند، ولی جشنوارههایی که مستقیم توسط دولت برگزار میشود و اهداف مسئولین را دنبال میکند چندان بازدهی و خروجی ندارد.
وی با بیان اینکه شکوفایی تئاتر دفاع مقدس در گرو نگاههای واقع بینانه است عنوان کرد: مقوله جنگ در همه کشورها و در بین تمام مردم جهان یک واقعیت انکارناپذیر است و به همان اندازه که واقعیت دارد باید نگاه واقع بینانهای به آن داشته باشیم.
عباسی اضافه کرد: دفاع مقدس عنوان با قداستی است که بر دوش هنر تئاترسنگینی میکند. این عنوان محدودیتهایی را برای تئاتر به وجود میآورد که فعالیت در این عرصه را دشوار مینماید. به نظر من تئاتر مقاومت عنوان مناسبتری برای این گونه نمایشی است.
وی اشاره کرد: در حال حاضر تئاتر دفاع مقدس مملو از قهرمانان اسطورهای و انسانهای خارق العادهای است که گناه نمیکنند و خصوصیات یک انسان کامل را دارند، این نوع نگاه فرا زمینی و آرمانی را که از حماسه سازان جنگ تحمیلی ارایه داده میشود برقراری ارتباط با آنان را ناممکن میکند و ورود انسانهای معمولی به عرصه ی تئاتر دفاع مقدس که دوران جنگ را با تمام وجود درک کردند، زخم خورده جنگاند اما دیده نشدند، حرکتی خلاقانه در جهت شکوفایی تئاتر مقاومت و ایثار است.
وی ادامه داد: امروز با نگاهی خلاقانه به موضوعات پیش پا افتاده و روزمرهای که در دوران جنگ اهمیتی نداشتند، میتوان با بیانی نو و خلاقانه به موضوع جنگ و دفاع مقدس پرداخت.
این کارگردان تئاتر گفت: مسوولان تئاتر نقش بسیار پررنگی در جهت ارتقای سطح کیفی آثار تولیدی در این عرصه دارند. اما متاسفانه مسوولان و دست اندرکاران تئاتر کشور کم حوصلهاند و روحیه نقدپذیری ندارند. آنان به دلایلی ریسک نمیکنند و به ذهنهای خلاق اجازه تجربههای نو نمیدهند. بحث جنگ و دفاع مقدس قابل احترام و ارزشمند است اما با حساسیتهایی که برای فعالیت در این عرصه ایجاد شده فرصت تفکر و خلاقیت را از هنرمند گرفته میشود.
وی بیان داشت: دفاع مقدس دغدغه هر هنرمندی است اما چگونگی فعالیت در این عرصه بستگی به برخورد مسوولان دارد وقتی با پیشنهادات مبتکرانه ذهنهای خلاق و جوان مخالفت میشود، آنان سرخورده و بیانگیزه دست از این حوزه میکشند و به موضوعات قابل توجه مسولان میپردازند. البته در همه موارد کوتاهی تنها از سوی مسوولان نیست گاه هنرمندانی با تولید آثار ضعیف و درحد سفارشی موجب لطمه زدن به این هنر میشوند.