اعزام گروههای نمایشی به شهرستانها در جشنواره تئاتر مقاومت مزیتهای بسیاری دارد

اعزام گروه‌های نمایشی به شهرستان‌ها در این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت مزیت‌های بی‌شماری دارد.از جمله این مزیت‌ها می‌توان به تبادل گروه‌های هنری اشاره کرد، همچنین این حرکت باعث شد تا به شکلی این خانواده بزرگ تئاتر ارتباط نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از مدیریت ارتباطات و رسانه های جشنواره تئاتر مقاومت علیرضا حنیفی که نمایش "پیراهن هزار یوسف" را در قالب رپرتوار جشنواره تئاتر مقاومت از اول تا 5 مهرماه در تالار استاد فرشچیان اصفهان اجرا کرد و با این نمایش در بخش بازتولید جشنواره حضور دارد با بیان این مطلب افزود: این اثر نمایشی پیش از این در اصفهان اجرای عمومی شده بود و متن آن تاکنون توسط بیش از 40 گروه نمایشی اجرا شده است. در واقع "پیراهن هزار یوسف" سرآغاز یک تریلوژی و سه نمایشنامهای است که به هم ارتباط دارند. متن نمایش "پیراهن هزار یوسف" را سال 74 برای چهارمین یادواره دفاع مقدس نوشتم که در جشنواره دفاع مقدس اردبیل جوایز بیشماری را کسب کرد و این اثر تاکنون سه بار تجدید چاپ شده است.
وی با اشاره به داستان نمایش عنوان کرد: داستان درباره سرگذشت شخصی به نام محمد آرپیجی است که بعد از جنگ در یک شهر بازی مأمور کلید زدن چرخ و فلک است و حالا لقب او تغییر کرده است. همچنین او به همراه همسرش در این شهر بازی زندگی میکند، ولی خاطرات گذشته دست از سر او بر نمیدارد.
این نویسنده با اشاره به اجرای نمایش پیراهن هزار یوسف در جشنواره تئاتر مقاومت تصریح کرد: «چند تن از کارگردانانی که این اثر را اجرا کرده بودند، زمانی که به تماشای آن نشسته اند اظهار کردند که اکنون به لایههای پنهان نمایش پی بردهاند و در واقع نمایش مقطعی از خود تاریخ جنگ است.»
وی اعزام گروههای نمایشی را به شهرستانها در جشنواره مقاومت دارای مزیتهای بیشماری دانست و افزود: از جمله این مزیتها میتوان به تبادل گروههای هنری اشاره کرد، همچنین این حرکت باعث شد تا به شکلی این خانواده بزرگ تئاتر ارتباط نزدیکتری با یکدیگر داشته باشند.
"سعید صبوری" کارگردان تئاتر: کارتئاتر دفاع مقدس نوعی ادای دین است
سعید صبوری، کارگردان تئاتر معتقد است تئاتر دفاع مقدس یک نوع تئاتر آرمانی است که شکلگیری آن مربوط به برداشتهای ذهنی کارگردان از معانی و مفاهیم والای دفاع مقدس است.
وی ادامه داد: برداشتهایی که من از تئاتر دفاع مقدس دارم مربوط به خود جنگ نیست، بلکه آسیبهایی را مورد توجه قرار میدهم که بعد از دفاع مقدس نیز، نسل فعلی به انحای مختلف با آن درگیر است.
صبوری یادآور شد: در نمایش «قطار جنوب» زندگی زنی روایت میشود که 20 سال است از همسر رزمندهاش خبر ندارد، اما یک شب همسرش به خوابش میآید و این زن از سختیهایی که در این مدت به وی رفته است، سخن میگوید.
وی اضافه کرد: در کارهایم سعی میکنم به بخشهایی از دفاع مقدس بپردازم که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده یا این که گرایش به سمت آن گونه مضامین کمتر بوده است، چون نمیخواهم کپیبرداری ازآثار رایج در این سبک کرده باشم.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: میخواهم به واسطه نمایشهای دفاع مقدس نسبت به شهیدان و همه کسانی که از خود گذشتند تا ما امروز بتوانیم به راحتی زندگی کنیم، ادای دین کنم. رسیدن به این خواسته نیز برای من از طریق پرداختن به خانواده شهیدان حاصل شده است.
صبوری ضمن اشاره به لزوم تقویت جایگاه جشنواره تئاتر دفاع مقدس افزود: متأسفانه در جشنوارههای دفاع مقدس به معنا و آرمانهای جنگ آنگونه که باید کمتر پرداخته شده و بیشتر حاشیههای آن مورد توجه قرار میگیرد که تئاتر دفاع مقدس را از راه اصلی خود دور میکند.
وی به عنوان یک تئاتری جوان از مسئولان تئاتر درخواست کرد: به تفکرات جوانان بیشتر بها دهند، و با محدودسازی و توصیه های کلیشهای خلاقیت را از این گونه تئاتری دور نکنند.
لازم به یادآوری است سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس در بخش های مسابقه صحنه ای، بین الملل، مسابقه آثار عروسکی و کودک و نوجوان، ویژه، خیابانی و تولید نمایشنامه و نمایشنامه خوانی به همت بنیاد فرهنگی روایت و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مرکز هنرهای نمایشی به دبیری حسین پارسایی از 28 آبان تا 3 آذر همزمان با هفته بسیج برگزار میشود.