در حال بارگذاری ...
...

اظهار نظر شرکت‌کنندگان خارجی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان درباره جشنواره

اظهار نظر شرکت‌کنندگان خارجی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان درباره جشنواره

کارگردان فرانسوی تئاتر کودک و نوجوان، بداهه گویی را رمز اصلی موفقیت قصه­گویی برای تئاتر کودک و نوجوان دانست.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از ستاد خبری هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، پیا اپل کوئیس دالتون در کارگاه قصه گویی¬، گفت: بداهه گویی رمز اصلی موفقیت قصه گویی برای کودکان است زیرا از این روش می توان خلاقیت را در کودکان پرورش داد.
وی افزود: هدف از برگزاری کارگاه قصه¬گویی، آگاهی یافتن، قبول موقعیت و احساسات درونی کودکان برای اجرای نمایش روی صحنه است.
وی تصریح کرد: قصه‌گویی برای کودکان در یک فضای بسته و به حالت سنتی نمی‌تواند جذاب باشد، بلکه قصه‌های کودکان باید پویا باشد و همراه با نوسان لحن صدا، کودکان و نوجوانان را خلاق تر کند.
کارگردان فرانسوی تئاتر کودک و نوجوان اظهار داشت: وقتی با کودکان نمایش و قصه‌گویی را تمرین می‌کنیم، خلاقیت آنان مجال بروز پیدا می‌کند و آنان به راحتی می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند و از اشتباهات یکدیگر درس بگیرند.
وی در خصوص تئاتر کودک ایران نیز گفت: تئاتر کودک در کشور ایران رو به پیشرفت است درحالی که تئاتر کودک فرانسه حالت تجاری پیدا کرده و کیفیت خوبی ندارد.
کارگردان نمایش "پولچینا" از ایتالیا: بارش برف جذابیت جشنواره را بالا برده است
کارگردان نمایش "پولچینا" از ایتالیا گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره‌ای حرفه‌ای است که برف جذابیت بالایی به آن بخشیده است.
گاسپارناسوتو که از شهر ناپلی، شهری در کنار دریا در این جشنواره حضور یافته افزود: جشنواره امسال جشنواره‌ای حرفه‌ای است که برف جذابیت بالایی به آن بخشیده است.
وی گفت: تمایل خبرنگاران در تولید اخبار و اطلاع رسانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توجه ما را برانگیخته است، چون آنان تلاش می‌کنند اخبار را به خوبی منعکس کنند.
کارگردان نمایش "پولچینا" از ایتالیا با اشاره به این نمایش اظهار داشت: این نمایش به فرهنگ غنی و باستانی شهر ناپلی می پردازد به طوری که این سنت نمایشی از 500 سال پیش شروع می‌شود و در این مدت از حرکت باز نمی‌ایستد.
وی با بیان اینکه سنت ایتالیا یک فرهنگ شفاهی است، خاطرنشان کرد: در این فرهنگ انتقال و تبادل به دیگران به شیوه قدیم اتفاق می‌افتد و برای پیاده کردن فرهنگ باید دستورالعمل‌ها و کدهای شفاهی صرف شود.
ناسوتو با بیان اینکه تئاتر باید تبدیل به یک ابزار کار برای شاگردها شود، افزود: با ارائه فرهنگ‌ها در نمایش، می‌توان احساس را در کودکان و نوجوانان زنده کرد تا این سنت‌ها برای آنها مهم شود.
وی بیان داشت: به سرزمین ایتالیا وابسته هستم، به همین دلیل حواسم به سنت مردمی است و سعی می‌کنم که جوانان از این طریق راه و رسم زندگی را دریابند.
کارگردان نمایش "پولچینا" در خصوص نمایش کودکان و نوجوانان نیز ابراز داشت: نمایش هنری است که قدرت بچه‌ها برای در کنار هم بودن را افزایش می‌دهد و موجب رشد قوه تخیل و تفکر آنها می‌شود.
وی یادآور شد: تئاتر ایران تئاتر زنده¬ای است و میل به آینده دارد، به همین دلیل باید همواره به حرکت خود ادامه دهد.
نویسنده نمایش" ایا و راز تندرا": برفی بودن هوا تاثیری در برگزاری فستیوال نداشته است
نویسنده و بازیگر نمایش" ایا و راز تندرا" از فرانسه گفت: برفی بودن هوا تأثیری در برگزاری فستیوال بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نداشته است.
پیا اپلکوئست اظهار کرد: دلیلی برای آفتابی بودن هوا وجود ندارد؛ چرا که اجراها در داخل سالن‌ها و در شرایط مناسبی برگزار می‌شود.
نویسنده نمایش" ایا و راز تندرا" از فرانسه در خصوص سطح نمایش‌های اجرا شده نیز بیان داشت: حس خلاقیت در همه کارها وجود دارد و نکات ظریفی در نمایش‌ها دیده می‌شود که بسیار جذاب است.
وی در خصوص میزبانی همدان نیز گفت: خوشحالم که این جشنواره مرا با همدان و فرهنگ مشترک بین ایران و فرانسه آشنا می¬کند.
اپلکوئست با بیان اینکه هجدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سطح بین‌المللی بالایی دارد، افزود: تئاتر کودک باید حالت موسیقایی داشته باشد تا بتواند بدین طریق مفاهیم مختلف را به بچه¬ها انتقال دهد.
وی یادآور شد: باید به سنت¬ها پایبند باشیم تا همواره نمایش¬هایی مبتنی بر فرهنگ هر کشور شکل گیرد و در جشنواره‌‌ها ارائه شود.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تا 20 آبان در همدان ادامه دارد.
داوود کیانیان: تئاتر مدرسه ای توسط آموزش و پرورش مدیریت شود
داوود کیانیان پیشنهاد داد در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بخش ویژه¬ای برای تئاتر مدرسه¬ای در نظر گرفته شود.
این کارگردان تئاتر افزود: در تئاتر مدرسه¬ای و تئاتر کودک نوجوان ایران بخش بزرگی باید توسط آموزش و پرورش مدیریت شود، اما این نهاد در این خصوص فعال نیست.
کیانیان گفت: اجرای تئاتر ایران در کشورهای دیگر نشان از پتانسیل بالای تئاتر کودک نوجوان و ظرفیت بین¬المللی آن دارد.
کیانیان با بیان اینکه باید از ظرفیت آموزش و پرورش در راستای رشد و خلاقیت تئاتر کودک استفاده کرد، افزود: با وجود اینکه از وضعیت تئاتر در آموزش و پرورش راضی و قانع نیستیم، باید این سنگر را ترک نکرده و راه خود را ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به عنوان بازبین چند نمایش مدرسه¬ای دیده است، افزود: اگر دبیرهای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هر سال تغییر نکند، دبیر فعلی علاقمند است که سال آینده تئاتر مدرسه‌ای به جشنواره راه یابد.
وی اذعان داشت: حضور فیزیکی تئاتر مدرسه‌ای و دانش‌آموزی به تنهایی اهمیتی ندارد، بلکه کودکان، نوجوانان و مربیان در مدارس باید در مرحله اول آموزش ببینند و سپس به ارائه کار بپردازند.
راهکار کیانیان در این خصوص تاسیس رشته تئاتر کودکان و نوجوانان در دانشگاه‌ها است تا مربیان خوبی در این راه تربیت شوند.