در حال بارگذاری ...

اجرای عمومی آثار منتخب را به یکی از شاخصه‌های جشنواره تئاتر صاحبدلان تبدیل کردیم

"علی مؤذنی" گفت: «دومین جشنواره تئاتر صاحبدلان با رویکردی جدید که اجرای عمومی برای نمایش‌های منتخب بود، قدم در آزمونی سخت گذاشت.»

دبیر دومین جشنواره تئاتر صاحبدلان در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت: «خوشبختانه با همدلی ستاد و مرکز هنرهای نمایشی جشنواره از این آزمون سربلند بیرون آمدیم و توانستیم نمایش‌های منتخب را در تهران با وجود محدودیت سالن‌های نمایش، به صحنه برده و به این ترتیب وعده اجرای عمومی آثار منتخب را به یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اجرایی جشنواره تبدیل کنیم.»
مؤذنی با بیان اینکه رویکرد دیگر جشنواره فعال کردن سالن‌های نمایش شهرستان‌ها بود عنوان کرد: «شهرستان‌ها نیز پذیرای نمایش‌هایی شدند که در مرکز انتخاب شده بود و به جای آن که گروه‌های نمایشی روانه تهران شوند و به یکی دو اجرای فشرده‌ تن در دهند، نمایش خود را در زادگاهشان به صحنه می‌بردند و جشنی از نمایش را در دل همشهریان علاقه‌مند خویش برپا می‌کردند. این دومین شاخصه جشنواره صاحبدلان است که انرژی پدید آمده از نمایش را در بسیاری از شهرهای کشور پهناورمان منتشر کرد.»
وی با اشاره به دیگر اتفاقات مثبت این جشنواره بیان کرد: «اعزام کارشناس به شهرستان‌ها برای رفع اشکال‌های نمایشی گروه‌هایی که از نمایشنامه خوبی برخوردار بودند، اما در اجرا ضعف داشتند، از دیگر کارهای جشنواره بود که سبب شد چند نمایش از حذف نجات پیدا کنند.»
دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان در ادامه به مقایسه آمار و محتوای دوره اول و دوره دوم جشنواره پرداخت و افزود: «امسال بیش از 400 اثر به دبیرخانه ارسال شده است. سال گذشته این رقم حدود 294 اثر بود که نشان می‌دهد آثار امسال از نظر موضوعی تنوع بسیاری داشتند. سال اول تقربیاً 90 درصد آثار رسیده مربوط به رضوی و عاشورایی بود، اما امسال نمایشنامه‌نویسان به موضوعات و مضمون‌های قرآنی و شخصیت‌های متفاوت از ائمه (ع) گرفته تا اولیا و شخصیت‌های تأثیرگذار دینی پرداخته‌اند و یکی از اهداف مهم جشنواره را که وسعت بخشی به موضوع و مضامین دینی بود، متحقق کرده‌اند.»
وی ادامه داد: «در سال گذشته هشت نمایش صحنه‌ای در تهران و 17 نمایش در شهرستان‌ها به صحنه رفتند. اما امسال در تهران هشت نمایش صحنه‌ای از طریق فراخوان برگزیده شده و پنج نمایش نیز به سفارش ستاد جشنواره به کارگردانان تولید شد چهار نمایش آن فاخر خواهد بود. همچنین در شهرستان‌ها نیز 27 اثر در طول سال به صحنه خواهند رفت.»
مؤذنی یادآور شد: «امسال علاوه بر اعزام کارشناسان تئاتر به شهرستان‌ها، کارشناسانی نیز برای هشت نمایش منتخب صحنه‌ای تهران تعیین شده‌اند تا نمایش‌ها به سطحی از استاندارد اجرا برسند، زیرا قرار است این آثار اجرای عمومی شوند.»
وی خاطرنشان کرد: «همچنین امسال به طور جدی‌تر با بعضی نویسندگان مستعد که اثرشان پذیرفته نشده، مذاکراتی برای رفع اشکال آثارشان صورت گرفته یا به آن‌ها پیشنهاد ارائه طرح جدیدی شده تا انشاءا... در سال آینده از این‌گونه آثار بهره‌برداری شود.»
دبیر جشنواره درباره پژوهش در جشنواره صاحبدلان تصریح کرد: «بحث‌های بسیاری در ستاد درخصوص پژوهش صورت گرفته است. امسال برخلاف سال گذشته به جای برگزاری سمینار که در مملکت ما معمولاً بیشتر رویکردی ترجمه‌ای دارد تا تألیفی، قرار شد که به پژوهشگران پیشنهاد تالیف آثاری در خور محتوای جشنواره داده شود که به امید خدا در طی سال آماده و منتشر خواهند شد. دریغ است که ما تجربه‌های بومی خویش را ارج نگذاریم و آن‌ها را مکتوب نکنیم. بر این اساس هدف این است که نویسندگان و کارگردانانی که در چند دهه گذشته کار دینی انجام داده‌اند، تجربه‌هایشان را در قالب مقاله یا مصاحبه برای انتشار در اختیار ما قرار دهند.»
دومین جشنواره تئاتر صاحبدلان تا 24 آبان در بخش های میدانی، آئینی و مجالس شبیه خوانی و ... ادامه دارد.