در حال بارگذاری ...

فراخوان نخستین جشنواره تئاتر شهر

معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در راستای توجه به فعالیت هنرمندان متعهد و ایجاد فرصت و حمایت از  گروه‌های نمایشی جوان شهر تهران « نخستین جشنواره تئاتر شهر»  را با رویکرد موضوعات شهر و شهروندی در اردیبهشت ۱۳۹۱ برگزار می‌نماید.

گروه‌ها و هنرمندان فعال در سطح فرهنگ‌سرا وخانه‌های فرهنگ و کانون‌های نمایشی می‌توانند با توجه به اهداف و موضوعات جشنواره متقاضی شرکت در این رویداد هنری باشند.
* اهداف جشنواره :
-  حمایت از فعالیت گروه‌های جوان و آثار نمایشی با مضامین اخلاق و رفتار شهروندی و هویت دینی ، ملی ، و انقلاب اسلامی مطابق الگوی آرمان شهر اسلامی و ایرانی
-  کمک به فعالیت موثر کانون‌های مراکز فرهنگی هنری ( فرهنگ سرا و خانه‌های فرهنگ ) با حضور کارشناسان و هنرمندان فعال
-  بهره‌گیری از ظرفیت مراکز فرهنگی هنری و گسترش فعالیت‌های نمایشی
-  استفاده از تجربه و دانش هنرمندان و گروه‌های نمایشی در جهت کشف استعداد و ارتقاء سطح فعالیت نمایشی در مراکز فرهنگی هنری  
* موضوعات جشنواره :
1 - فرهنگ زندگی شهری مطابق الگوی فرهنگ ایرانی و اسلامی ( مضامین همسایه داری ، آپارتمان نشینی ، فرهنگ عفاف و پاک‌دامنی ، تأثیر فضای سبز و رعایت الگوی مصرف در زندگی شهری )  و نقش اخلاق و رفتار شهروندی در جامعه  
2 - هویت دینی مطابق با کرامت انسانی و نهاد خانواده و فرهنگ امید و انتظار در اندیشه انسانی و آرمانی در تقابل با نا امیدی و تباهی در زندگی خانواده ایرانی
3 - استفاده از شخصیت‌ها و مفاخر ملی و مذهبی معاصر و نقش آن‌ها در بهبود زندگی شهری
4 - مشارکت شهروندان در زندگی شهری و هویت انسان در بستر زندگی شهر نشینی
5 - مفاهیم ایثار و شهادت و ایمان آگاهانه و پایدار و ظهور آن در فرهنگ و اندیشه شهروندان
 تذکر : با توجه به موضوعی بودن جشنواره صرفاً آثاری که مطابق با یکی از موضوعات ذکر شده باشد پذیرفته خواهد شد. 
* بخش‌های جشنواره :
الف-  تئاتر صحنه ای
ب– تئاتر بانوان
ج– تئاتر خیابانی
د – تئاتر کودک و نوجوان
ه– بخش ویژه
الف :  تئاتر صحنه ای
1- این بخش ویژه نمایش‌های صحنه‌ای بوده و گروه‌های کارگاهی و یا آموزشی و جوان که به شکل کانون‌های نمایشی فعال هستند  امکان شرکت در این بخش را خواهند داشت. در این بخش نمایشنامه‌هایی با موضوع جشنواره که تاکنون در هیچ جشنواره‌ای اجرا نشده و یا اجرای عمومی نداشته اند پذیرفته خواهد شد.
2- به گروه‌های راه ‌یافته به مرحله نهایی  جهت اجرا در جشنواره حداکثر تا سقف20/000/000 ریال  به" تشخیص کمیته انتخاب" کمک هزینه پرداخت خواهد شد.
3- مهلت دریافت نمایشنامه تا تاریخ 1390/10/15 خواهد بود. متقاضیان لازم است سه نسخه تایپ شده از نمایشنامه را به همراه فرم تکمیل شده اطلاعات به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند. متون برگزیده در تاریخ1390/11/20  معرفی و آثار منتخب در نیمه دوم فروردین ماه 1391  بازبینی خواهد شد. در این بخش حداکثر پانزده نمایش در مرحله نهایی پذیرفته می شود.
ب : تئاتر بانوان
1- با توجه به موضوعات جشنواره، آثار با محور شخصیت بانوان امکان شرکت خواهند داشت. بهره گیری از مضامین نو در ارتباط با شخصیت‌های نمونه و موفق زن ایرانی و یا زنان مفاخر ایران و کشورهای اسلامی و نقش زن در جامعه و خانواده مهم‌ترین محور آثار این بخش می‌باشد.
2- به گروه‌های راه یافته به مرحله نهایی این بخش حداکثر تا سقف 25/000/000 ریال "به تشخیص کمیته انتخاب " کمک هزینه پرداخت خواهد شد. آثار متقاضی نباید تاکنون در هیچ دوره جشنواره تئاتر بانوان و یا جشنواره دیگری  شرکت کرده و یا اجرای عمومی رفته باشند. در این بخش حداکثر ده نمایش در مرحله نهایی پذیرفته خواهد شد.
3- مهلت دریافت نمایشنامه تا تاریخ 1390/10/15 خواهد بود. متقاضیان لازم است سه نسخه تایپ شده از نمایشنامه را به همراه فرم تکمیل شده اطلاعات به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند. متون برگزیده در تاریخ 1390/11/20 معرفی و اثار منتخب در نیمه دوم فروردین ماه 1391 بازبینی خواهد شد.
ج : تئاتر کودک و نوجوان  
1- در بخش تئاتر کودک و نوجوان نمایشنامه‌هایی با موضوع جشنواره که تاکنون در هیچ جشنواره‌ای اجرا نشده و یا اجرای عمومی نرفته باشند پذیرفته خواهد شد.
2- به گروه‌های راه یافته به مرحله نهایی جهت اجرا در جشنواره حداکثر تا سقف 20/000/000 ریال " به تشخیص کمیته انتخاب" کمک هزینه پرداخت خواهد شد.
3- مهلت دریافت نمایشنامه تا تاریخ1390/10/15  خواهد بود. متقاضیان لازم است سه نسخه تایپ شده از نمایشنامه را به همراه فرم تکمیل شده اطلاعات به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند. متون برگزیده در تاریخ 1390/11/20 معرفی و آثار منتخب در نیمه دوم فروردین ماه 1391 بازبینی خواهد شد. در این بخش حداکثر پانزده نمایش در مرحله نهایی پذیرفته می شود.
د: تئاتر خیابانی
1- در این بخش طرح اجرایی تئاتر خیابانی با موضوع جشنواره پذیرفته خواهد شد.
2- به گروه‌های راه یافته به مرحله نهایی جهت اجرا در جشنواره حداکثر تا سقف 10/000/000 ریال " به تشخیص کمیته انتخاب" کمک هزینه پرداخت خواهد شد.
3- مهلت دریافت طرح یا نمایشنامه تا تاریخ 1390/10/15 خواهد بود. متقاضیان لازم است سه نسخه تایپ شده از طرح را به همراه فرم تکمیل شده اطلاعات به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند. طرح‌های برگزیده در تاریخ 1390/11/20 معرفی و آثار منتخب در نیمه دوم فروردین ماه 1391 بازبینی خواهد شد. در این بخش حداکثر پانزده نمایش در مرحله نهایی پذیرفته می شود.
ه: بخش ویژه
1- در این بخش آثاری متناسب با موضوعات جشنواره و یا نمایش‌های خاص و یا گروه‌های پیشکسوت که به سفارش ستاد جشنواره تولید شده باشند شرکت خواهند کرد. همچنین در این بخش حداکثر ده نمایشنامه با موضوعات جشنواره تولید و چاپ خواهد شد. 

* مقررات جشنواره :
1- آثار منتخب جشنواره در همه بخش‌ها که در مرحله نهایی توسط هیئت داوران برگزیده و معرفی می‌شوند جهت اجرای عمومی در سال 1391 در سطح فرهنگ‌سراها با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرای عمومی خواهند داشت.
2 - با توجه به برگزاری جشنواره در سطح فرهنگ سراها و خانه‌های فرهنگ و سالن‌های مراکز سازمان فرهنگی هنری، نمایش‌های متقاضی باید مطابق با امکانات این مراکز تولید گردد. لذا به جهت چندمنظوره بودن سالن‌های موجود بهره گیری از حداقل دکور و امکانات نور و صدا ضروری بوده و لازم است گروه‌های نمایشی متناسب با شرایط فوق نمایش خود را آماده و اجرا کند.
3 - آثار متقاضی نباید تاکنون در هیچ جشنواره‌ای شرکت کرده و یا اجرای عمومی شده باشند. بدیهی است ستاد جشنواره چنانچه در هر مرحله‌ای متوجه حضور اثر نمایشی  در جشنواره دیگری گردد از پذیرش گروه معذور خواهد بود.
4 - صرفاً نمایشنامه و آثار ایرانی در جشنواره پذیرفته خواهد شد.
5 - هر گروه نمایش امکان شرکت در یک بخش جشنواره را خواهد داشت.
6 - جشنواره تئاتر شهر صرفاً ویژه گروه‌های نمایشی شهر تهران خواهد بود.
7 - اولویت انتخاب آثار در جشنواره با گروه‌های متقاضی کانون‌های نمایشی مراکز و یا هنرمندان فعال در فرهنگ‌سرا و خانه‌های فرهنگ می‌باشد. لیکن بخشی از ظرفیت آثار جشنواره به گروه‌های آزاد اختصاص خواهد یافت.
تقویم جشنواره :
- مهلت ارسال نمایشنامه و طرح‌های اجرایی حداکثر تا تاریخ 1390/10/15
- اعلام نتایج ارزیابی نمایشنامه و طرح‌های پذیرفته شده در تاریخ 1390/11/20
-  بازبینی آثار پذیرفته شده در نیمه دوم فروردین ماه 1391
- علام نمایش‌های منتخب جهت شرکت در جشنواره 1391/1/30
- برگزاری جشنواره  از تاریخ  1391/2/16 تا تاریخ  1391/2/23 
فرم شرکت در نخستین جشنواره تئاتر شـــهر
اینجانب (کارگردان):                       
سه نسخه از نمایشنامه:                به نویسندگی:  
را جهت  شرکت در بخش صحنه‌ای □   بانوان □   تئاتر کودک و نوجوان  □   خیابانی □                        نخستین جشنواره تئاتر شهر با قبول کلیه مقررات جشنواره ارسال می‌دارم                                            
 خلاصه نمایشنامه و شیوه اجرایی :

 

آدرس:
پست الکترونیک:
تلفن ثابت:                تلفن همراه:
امضاء
       
                      

ستاد جشنواره : تهران – اتوبان مدرس – بلوار میرداماد – خیابان 12 بهمن – کوچه 12 بهمن پلاک 20 – معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طبقه سوم – مدیریت هنرهای نمایشی